UMA EDUCAÇÃO SEM VIOLÊNCIA

A BUSCA DA CULTURA DE PAZ

Keywords: Peace Education, Combating violence, Collaborative learnign, Brazilian school

Abstract

This article deals with education for peace and non-violence in a Brazilian elementary school. The topic is justified by the trivialization of violence in schools over the last two years. It aims to narrate the experiences of conducting the Peace and Well-Being at School Project, carried out in a basic education school in southern Brazil. The theoretical framework is based on the UNESCO Report (2022); Pope Francis (2020a, 2019); and BNCC (2028), among others. The methodology uses a qualitative approach and a case study technique. The research universe was a Brazilian Franciscan basic education school located in Rio Grande do Sul. The results indicate that students and teachers are learning peace through education; it is possible to change the culture of violence by transforming it into a culture of peace at school; a project with actions on the search for peace creates positive results and strengthens the awareness of those involved, enabling them to manage crises and uncertainties on the subject of violence in education and the search for a culture of peace.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valderesa Moro, Universidade La Salle - Unilasalle

Doutora em Educação pela Universidade La Salle (Unilasalle). Docente no Colégio Franciscano Sant'Anna, Santa Maria, RS.

Célia de Fátima Rosa da Veiga, Universidade La Salle - Unilasalle

Doutora em Educação pela Universidade La Salle (Unilassale).  Docente no Colégio Franciscano Sant´Anna, Santa Maria,  RS.

Hildegard Susana Jung, Universidade La Salle - Unilasalle

Doutora em Educação pela Universidade La Salle (Unilasalle). Docente do curso de Pedagogia, coordenadora e pesquisadora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Unilasalle.

References

Deverão ser organizadas em ordem alfabética, alinhamento justificado, espaçamento simples, conforme a norma da American PsychologicalAssociation (APA).
BRASIL. (2014). Base Nacional Comum Curricular. In:
http://portal.mec.gov.br ›conselho-nacional-de-educacao. Acesso em: 26 jul.
CRESWELL, J. W. (2014). Investigação qualitativa e Projeto de Pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. Tradução Sandra Mallmann da Rosa. 3. ed. Porto Alegre: Penso.
CHIZZOTTI, A. (2010). Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. 3. ed. Petrópolis–RJ: Vozes.
FOSSATTI, P. (2022). Pacto Educativo Global e as universidades católicas. In: Pensar o presente e o futuro da educação. São Paulo, Paulinas.
GIL, A. C. (2002). Método e técnicas de pesquisa social. São Paulo: 4ª ed. Atlas.
LECLERC, E. (2019). La Fraternidad en Herencia: Mi vida con Francisco de Assis. Ediciones Franciscanas Arantzazu.
MERINO, A. (1999). Humanismo Franciscano: franciscanismo e mundo atual. Petrópolis, FFB.
MORO, V. (2024). Princípios Franciscanos na constituição docente: um estudo de caso. Tese. (Doutorado em Educação). 183f. Universidade La Salle. Canoas, 2024. Disponível em: https://repositorio.unilasalle.edu.br/bitstream/11690/3932/1/TESE%20REVISADA%20VALDERESA%20-%20CORRE%C3%87%C3%83O%20LINGUA%20PORTUGUESA%2027.06.24.pdf. Acesso em: 16 abr.
PAPA FRANCISCO. (2024). Pacto Educativo Global. Vaticano, 2019. In: https://anec.org.br/wp-content/uploads/2020/02/Vademecum-Portuges-para-a-web-1.pdf Acesso em: 19 jun.
PAPA FRANCISCO. (2020). Carta Encíclica Fratelli Tutti: sobre a fraternidade e amizade social. São Paulo: Paulinas.
RESENDE, J. (2022). Pacto Educativo Global nas escolas de Educação Básica. In. ANDRADE, Rogério Ferraz de. Pensar o presente e o futuro da Educação. São Paulo: Paulinas. p. 63-78.
UNESCO. (2022). Reimaginar nossos futuros juntos: Um novo contrato social para a educação. Fundação sem.
YIN, R. K. (2005). Estudo de caso: planejamento e métodos. 3ª ed. Porto Alegre: Bookman.
Published
2025-12-22
How to Cite
Moro, V., Veiga, C. de F. R. da, & Jung, H. S. (2025). UMA EDUCAÇÃO SEM VIOLÊNCIA. Imagens Da Educação , 15(4), 165-183. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v15i4.73661
Section
Políticas Públicas e Gestão Educacional