VIOLENCE IN SCHOOLS
MEN ATTACK WITH WEAPONS IN THEIR FIST
Abstract
The objective of this text is to problematize the violence that occurs in schools in Brazil, based on the gender marker. Considering categories such as gender and violence, we intend to elucidate how criminal attacks on schools in the country are increasing, so that men are the most involved public, including in serious crimes of homicides and physical injuries, from the 2000s to the current days. This is an exploratory research, using documental and bibliographical study as instrumentation, with qualitative data analysis. We conclude that violence is a cultural factor, present in different social spaces, including at school, and causes harm to students, teachers, employees, family members and society as a whole.
Downloads
Metrics
References
Anjos, E. E. D. (2003). A banalização da violência e a contemporaneidade. In T. Camacho (Org.), Ensaios sobre violência (pp. 61-82). EDUFES.
Autor (2013)
Autor (2019)
Autor (2020)
Autor (2021)
Butler, J. (2003). Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Civilização Brasileira.
Carvalho, M. P. D. (2003). Sucesso e fracasso escolar: uma questão de gênero. Educação e Pesquisa, 29(01), 185-193.
Charlot, B. (2002). A violência na escola: como os sociólogos franceses abordam essa questão. Sociologias, (4), 432-443.
Chauí, M. (2011). Contra a Violência. TJCE. https://esmec.tjce.jus.br/wp-content/uploads/2011/06/contra-a-violencia-marilena-chaui.doc
Facci, M. G. D. (2019). O adoecimento do professor frente à violência na escola. Fractal: Revista de Psicologia, 31(2), 130-142.
G1. (2023). Brasil tem histórico de alto índice de violência escolar. G1. https://g1.globo.com/educacao/noticia/2023/03/27/brasil-tem-historico-de-alto-indice-de-violencia-escolar-veja-dados-sobre-agressao-contra-professores.ghtml
Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. Atlas.
GZH. (2023). Brasil teve 24 ataques em escolas nos últimos 22 anos. GZH. https://gauchazh.clicrbs.com.br/seguranca/noticia/2023/04/brasil-teve-24-ataques-em-escolas-nos-ultimos-22-anos-clg3s8i2u001g016fdio9vh7g.html.
Hooks, B. (2017). Ensinando a Transgredir: a educação como prática de liberdade. WMF Martins Fontes.
Louro, G. L. (1997). Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Vozes.
Pavani, J. (2016). Conceitos e formas de violência. Educs.
Pinto, A. M., Bezerra, F. D. A. P., & Morais, R. T. (2017). A violência na escola e as consequências para a aprendizagem da criança. Recanto das Letras. https://www.recantodasletras.com.br/artigos-de-educacao/5885599
Poder 360. (2023). Atirador de ataque em escola do PR é encontrado morto na prisão. Poder 360. https://www.poder360.com.br/brasil/atirador-de-ataque-em-escola-do-pr-e-encontrado-morto-na-prisao/
Porto, R., & Passarelli, V. (2023). Adolescente invade escola em SP e esfaqueia professores e aluno. Metrópoles. https://www.metropoles.com/sao-paulo/adolescente-invade-escola-em-sp-e-esfaqueia-professores-e-aluno
Reinholz, F. (2023). Especialistas relacionam armamentismo, discurso de ódio e bullying aos ataques nas escolas. Brasil de Fato. https://www.brasildefato.com.br/2023/04/20/especialistas-relacionam-armamentismo-discurso-de-odio-e-bullying-aos-ataques-nas-escolas
Resk, F. (2023). Ataques a escolas: Brasil soma 25 atentados e 46 mortes em 22 anos. Metrópoles. https://www.metropoles.com/sao-paulo/policia-sp/ataques-a-escolas-brasil-soma-25-atentados-e-46-mortes-em-22-anos
Rodrigues, L. (2023). Crescem casos de ataques em escolas: especialistas dizem o que fazer. Agência Brasil. https://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2023-04/crescem-casos-de-ataques-em-escolas-especialistas-dizem-o-que-fazer#:~:text=Ataques%20pelo%20pa%C3%ADs,uma%20escola%20particular%20de%20Salvador
Saffioti, H. (2013). A mulher na sociedade de classes: mito e realidade.
Expressão Popular.
Santomé, J. T. (1995). As culturas negadas e silenciadas no currículo. In T. T. Silva, Tomaz (Org.), Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação (pp. 159-177). Vozes.
Silva, T. T. D. (1995). Currículo e identidade social: territórios contestados. In T. T. D. Silva (Org.), Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação (pp. 190-207). Vozes.
Silva, T. T. D. (2016). As relações de gênero e a pedagogia feminista. In T. T. D. Silva (Org.), Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo (pp. 91-97). Autêntica.
Silva, F. R. D., & Assis, S. G. (2018). Prevenção da violência escolar: uma revisão da literatura. Educação e Pesquisa, 44, e157305.
Silva, J. M. A. D. P., & Salles, L. M. (2010). A violência na escola: abordagens teóricas e propostas de prevenção. Educar em Revista, (2), 217-232.
Stake, R. (2011). Pesquisa qualitativa: estudando como as coisas funcionam. Penso.
Storey, J. (1997). An Introduction to Cultural Theory and Popular Culture. Prentice
Hall/Harvest Wheatsheaf.
Unesco. (2019). Violência escolar e bullying: relatório sobre a situação mundial. Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000368092
Uol. (2023) Homem de 25 anos invade creche com machadinha para matar crianças. Uol. https://noticias.uol.com.br/cotidiano/ultimas-noticias/2023/04/05/homem-de-25-anos-invade-creche-com-machadinha-para-matar-criancas.htm
Copyright (c) 2025 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).