SIGNIFICAÇÕES DAS FAMÍLIAS SOBRE A EDUCAÇÃO INFANTIL NA PANDEMIA
UMA REVISÃO DA LITERATURA
Abstract
The Covid-19 pandemic profoundly impacted Early Childhood Education, transforming the relationship between families and schools and presenting challenges to pedagogical practices. This article, derived from a master’s dissertation, analyzes the meanings attributed by families to Early Childhood Education during the period of social isolation between 2020 and 2021. The research is based on a literature review conducted on the Capes Journals platform, resulting in the selection of nine articles on the subject. The analysis highlights the challenges faced by families as well as collaborative initiatives that supported the educational process during this context. Structured in three parts — presentation of the articles, thematic analysis, and reflection linked to historical-cultural theory — this study contributes to the strengthening of more sensitive and equitable pedagogical practices, aligned with the contemporary demands of Early Childhood Education.
Downloads
References
Borges, Laura, CIA, Fabiana; Silva, Maira da. Atividades acadêmicas e relação família-escola durante o isolamento social da pandemia de Covid –19. Revista Olhares e Trilhas, v. 23, n. 2,p. 773-795, 2021. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/60014.Acesso em: 04 fev. 2024.
Brasil. Lei n. 13.979, de 6 de fevereiro de 2020. Dispõe sobre as medidas para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do Coronavírus responsável pelo surto de 2019. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 7 fev. 2020.
Campinas. Decreto nº 20.768 de 16 de março de 2020. Dispõe sobre procedimentos a serem realizados durante o período de suspensão de atividades escolares. Disponível em: https://covid-19.campinas.sp.gov.br/legislacao/municipal#. Acesso em 18 de mai.2024.
Castro, Mayara Alves de; Alves, Maria Marly., & Castro, Debora Dias de . (2021). Educação infantil e pandemia: família e escola em tempos de isolamento social. Ensino Em Perspectivas, 2(4), 1–12. Recuperado de https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6679.
Callai, Cristiana; Maia, Marta Nidia Varella Gomes; Serpa, Andrea. O brincar livre em contexto de pandemia: gestos para pensar o currículo da Educação Infantil. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. 534–545, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp534-545. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12667. Acesso em: 29 nov. 2024.
Koslinski, Mariane Campelo; Bartholo, Tiago Lisboa. A pandemia e as desigualdades de oportunidades de aprendizagem na educação infantil. Est. Aval. Educ., São Paulo , v. 32, e 08314, 2021 . Disponível em
Koslinski, Mariane Campelo; Xavier, Rosa Seleta de Souza Ferreira; Bartholo, Tiago Lisboa. Implementação do ensino remoto: Percepções dos professores e das famílias na Educação Infantil. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 17, n. n. esp. 3, p. 2365–2385, 2022.
Laguna, Thalyta Freitas dos Santos; Hermanns Tanandra; Silva Ana Claudia Pinto da; Rodrigues Liana Nolibos; Abaid Josiane Lieberknecht Wathie. Ensino remoto: desafios dos pais na docência durante a pandemia. Rev. Bras. Saúde Mater Infantil [Internet]. 2021;21:393–401. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1806-9304202100S200004. Acesso em 20.set.2024.
Leoncio, Silvana; Mesquita, Zilda; Rabelo, Rafaela. A comunicação via WhatsApp na interação escola e família na educação infantil durante a pandemia de COVID-19. Rev. Ibero-Americana de Est. em Educação, Araraquara, v.18, n.00, p.e 023055, 2023.
Machado Leticia Vier, FACCI Marilda Gonçalves Dias, BARROCO Sonia Mari Shima. Teoria das emoções em Vigotski. Psicol Estud [Internet]. 2011 Oct; 16(4):647–57. Available from: https://www.scielo.br/j/pe/a/cvL9hMXKctvZpzF3nLFdyYw/.
Medeiros, Angélica Yolanda Bueno Bejarano VALE de; PEREIRA, Eliane. Ramos, & SILVA, Rose Mary. Costa Rosa Andrade. Desafios das Famílias na Adaptação da Educação Infantil a Distância Durante a Pandemia de Covid-19: Relato de Experiência. EaD Em Foco, 10(3). 2020.
Silva, Alice Ferreira da. Boettger, Alicia Rodrigues Rocha. BenedettI, Mariana Dias. Linard, Valéria Ribeiro. Gáscon, Maria Rita Polo. Pandemia e a aprendizagem infantil - Percepção de pais e professores. Rev. psicopedag. [Online]. 2021, vol.38, n.117, suppl.1, pp.3-20. ISSN 0103-8486. https://doi.org/10.51207/2179-4057.20210038. Acesso em 14.out.2024.
Vigotski, Lev Semenovich, 1896-1934 V741L. Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem/ Lev Semenovich Vigotski, Alexander Romanovich Luria, Alex N. Leontiev; tradução de: Maria da Pena Villalobos. - 11a Edição - São Paulo: ícone, 2010.
Vigotski, Lev S. A Construção do Pensamento e da Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001 (texto original de 1934).
Vinha Márcia Pileggi, Welcman Max. Quarta aula: a questão do meio na pedologia, Lev Semionovich Vigotski. Psicol USP [Internet]. 2010; 21(4):681–701. Available from: https://doi.org/10.1590/S0103-65642010000400003(texto (original de 1933).
Copyright (c) 2025 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).







1.png)
