SIGNIFICAÇÕES DAS FAMÍLIAS SOBRE A EDUCAÇÃO INFANTIL NA PANDEMIA

UMA REVISÃO DA LITERATURA

Keywords: Covid-19 pandemic; social isolation; Early Childhood Education; family-school relationship.

Abstract

The Covid-19 pandemic profoundly impacted Early Childhood Education, transforming the relationship between families and schools and presenting challenges to pedagogical practices. This article, derived from a master’s dissertation, analyzes the meanings attributed by families to Early Childhood Education during the period of social isolation between 2020 and 2021. The research is based on a literature review conducted on the Capes Journals platform, resulting in the selection of nine articles on the subject. The analysis highlights the challenges faced by families as well as collaborative initiatives that supported the educational process during this context. Structured in three parts — presentation of the articles, thematic analysis, and reflection linked to historical-cultural theory — this study contributes to the strengthening of more sensitive and equitable pedagogical practices, aligned with the contemporary demands of Early Childhood Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliane Dutra de Souza, Pontifícia Universidade Católica de Campinas - PUC

Mestra em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas), na Linha de pesquisa Formação de professores e Práticas Pedagógicas. Pedagoga com Especialização em Educação Especial e Psicopedagogia Clínica e Institucional. Membro do grupo de Estudos e Pesquisas HINAS (Histórias de vida, narrativas e subjetividades).

Luciana Haddad Ferreira, Pontifícia Universidade Católica de Campinas - PUC

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas). Líder do grupo de Estudos e Pesquisas HINAS (Histórias de vida, narrativas e subjetividades).

References

Aderne, Aline da Silva Ferreira; Ferreira, Tays da Silva. Educação em tempos de pandemia: (re) vivências na educação infantil durante o distanciamento social. Olhar de Professor, [S. l.], v. 24, p. 1–8, 2021.

Borges, Laura, CIA, Fabiana; Silva, Maira da. Atividades acadêmicas e relação família-escola durante o isolamento social da pandemia de Covid –19. Revista Olhares e Trilhas, v. 23, n. 2,p. 773-795, 2021. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/60014.Acesso em: 04 fev. 2024.

Brasil. Lei n. 13.979, de 6 de fevereiro de 2020. Dispõe sobre as medidas para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do Coronavírus responsável pelo surto de 2019. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 7 fev. 2020.

Campinas. Decreto nº 20.768 de 16 de março de 2020. Dispõe sobre procedimentos a serem realizados durante o período de suspensão de atividades escolares. Disponível em: https://covid-19.campinas.sp.gov.br/legislacao/municipal#. Acesso em 18 de mai.2024.

Castro, Mayara Alves de; Alves, Maria Marly., & Castro, Debora Dias de . (2021). Educação infantil e pandemia: família e escola em tempos de isolamento social. Ensino Em Perspectivas, 2(4), 1–12. Recuperado de https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6679.

Callai, Cristiana; Maia, Marta Nidia Varella Gomes; Serpa, Andrea. O brincar livre em contexto de pandemia: gestos para pensar o currículo da Educação Infantil. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. 534–545, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp534-545. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12667. Acesso em: 29 nov. 2024.

Koslinski, Mariane Campelo; Bartholo, Tiago Lisboa. A pandemia e as desigualdades de oportunidades de aprendizagem na educação infantil. Est. Aval. Educ., São Paulo , v. 32, e 08314, 2021 . Disponível em . Acessos em 29 nov. 2024. Epub 25-Fev-2022. https://doi.org/10.18222/eae.v32.8314.

Koslinski, Mariane Campelo; Xavier, Rosa Seleta de Souza Ferreira; Bartholo, Tiago Lisboa. Implementação do ensino remoto: Percepções dos professores e das famílias na Educação Infantil. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 17, n. n. esp. 3, p. 2365–2385, 2022.

Laguna, Thalyta Freitas dos Santos; Hermanns Tanandra; Silva Ana Claudia Pinto da; Rodrigues Liana Nolibos; Abaid Josiane Lieberknecht Wathie. Ensino remoto: desafios dos pais na docência durante a pandemia. Rev. Bras. Saúde Mater Infantil [Internet]. 2021;21:393–401. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1806-9304202100S200004. Acesso em 20.set.2024.

Leoncio, Silvana; Mesquita, Zilda; Rabelo, Rafaela. A comunicação via WhatsApp na interação escola e família na educação infantil durante a pandemia de COVID-19. Rev. Ibero-Americana de Est. em Educação, Araraquara, v.18, n.00, p.e 023055, 2023.

Machado Leticia Vier, FACCI Marilda Gonçalves Dias, BARROCO Sonia Mari Shima. Teoria das emoções em Vigotski. Psicol Estud [Internet]. 2011 Oct; 16(4):647–57. Available from: https://www.scielo.br/j/pe/a/cvL9hMXKctvZpzF3nLFdyYw/.

Medeiros, Angélica Yolanda Bueno Bejarano VALE de; PEREIRA, Eliane. Ramos, & SILVA, Rose Mary. Costa Rosa Andrade. Desafios das Famílias na Adaptação da Educação Infantil a Distância Durante a Pandemia de Covid-19: Relato de Experiência. EaD Em Foco, 10(3). 2020.

Silva, Alice Ferreira da. Boettger, Alicia Rodrigues Rocha. BenedettI, Mariana Dias. Linard, Valéria Ribeiro. Gáscon, Maria Rita Polo. Pandemia e a aprendizagem infantil - Percepção de pais e professores. Rev. psicopedag. [Online]. 2021, vol.38, n.117, suppl.1, pp.3-20. ISSN 0103-8486. https://doi.org/10.51207/2179-4057.20210038. Acesso em 14.out.2024.

Vigotski, Lev Semenovich, 1896-1934 V741L. Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem/ Lev Semenovich Vigotski, Alexander Romanovich Luria, Alex N. Leontiev; tradução de: Maria da Pena Villalobos. - 11a Edição - São Paulo: ícone, 2010.

Vigotski, Lev S. A Construção do Pensamento e da Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001 (texto original de 1934).

Vinha Márcia Pileggi, Welcman Max. Quarta aula: a questão do meio na pedologia, Lev Semionovich Vigotski. Psicol USP [Internet]. 2010; 21(4):681–701. Available from: https://doi.org/10.1590/S0103-65642010000400003(texto (original de 1933).
Published
2025-12-22
How to Cite
Souza, E. D. de, & Ferreira, L. H. (2025). SIGNIFICAÇÕES DAS FAMÍLIAS SOBRE A EDUCAÇÃO INFANTIL NA PANDEMIA. Imagens Da Educação , 15(4), 44-64. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v15i4.75022
Section
Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores