DEFINITIONS OF MODELS AND THEIR EPISTEMOLOGICAL AND ONTOLOGICAL FUNCTION IN TEACHING NATURAL SCIENCES
Abstract
The goal of this article is to clarify definitions and functions of models, especially in the context of science teaching, in order to better understand their use. Models in science are much more than simplifications or a reliable portrait of the reality of natural entities and phenomena; even though they are usually regarded within a limited and essentially imagetic perspective. Models tend to be ontological and epistemological entities, and are therefore essentially fundamental to the sciences, especially the natural sciences as they represent beings and entities of nature and consequently lead to understanding of these entities. Thus, it is relevant to understand the extent of the models, their classifications, functions and their relationship with natural sciences. Therefore, this article details the types of models, their respective applications and their relationship with natural phenomena and scientific knowledge. A dynamic perspective is taken, in which the model follows the transformation and evolution of science, not necessarily adapting to reality, but rather the explanation of what is understood (even momentarily) as real and true.
Downloads
References
Braga, M. & Toledo, C. (2013). Modelos e modelagem na sala de aula: refletindo sobre o processo de construção do conhecimento científico. In 9 Congreso Internacional Sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias da Universitat Autonoma de Barcelona, Universitat De Valencia, Universitat De Girona (p. 485 -490). Girona, CT – ES.
Caiusca, A. Biomas Brasileiros. Disponível em: https://www.educamaisbrasil.com.br/enem/biologia/biomas-brasileiros. Acesso em: 15 abr. 2020.
Castelli, F., Giovannini, O., & Silva, S. F. (2013). Um objeto-modelo didático do movimento aparente do sol em relação ao fundo de estrelas. Cad. Bras. Ens. Fís., 30(1), 131-155.
Comportamento animal (2024). In: https://www.educabras.com/aula/comportamento-animal#:~:text=Os%20gametas%20masculinos%20s%C3%B3%20se,se%20tornar%C3%A1%20maturo%20ou%20capacitado. Acesso em: 25 nov.
Duarte, A., Haddad, A., & Guitarrari, R. (2016). Realismo & Antirrealismo. Seropédica: PPGFIL-UFRRJ.
Eler, G. (2020). Terra já esteve perto de perder seu campo magnético. In: https://super.abril.com.br/ciencia/terra-ja-esteve-perto-de-perder-seu-campo-magnetico. Acesso em 02 jun.
Fogaça, J. (2020). Evolução dos modelos atômicos. In: https://mundoeducacao.uol.com.br/quimica/evolucao-dos-modelos-atomicos.htm#:~:text=O%20%C3%A1tomo%20%C3%A9%20uma%20esfera,um%20%E2%80%9Cpudim%20de%20passas%E2%80%9D.. Acesso em: 02 jun.
Fórum (2020). São Paulo será sede da primeira Convenção Nacional da Terra Plana. In: https://revistaforum.com.br/brasil/2019/7/20/so-paulo-sera-sede-da-primeira-conveno-nacional-da-terra-plana-58806.html. Acesso em: 05 mar.
Giere, R. (2009). Representing with Physical Models. In: http://philsci-archive.pitt.edu/8386/1/Giere-Representing_with_Physical_Models-Revised.doc.
Gorri, A. (2016). Modelos e Representações em Química Orgânica no Ensino Superior: Contribuições da Epistemologia de Mario Bunge. In: Anais do 18 Encontro Nacional de Ensino de Química da Universidade Federal de Santa Catarina (p. 1-10). Florianópolis - SC.
Justina, L.A.D., & Ferla, M.R. (2006). A utilização de modelos didáticos no ensino de Genética - exemplo de representação de compactação do DNA eucarioto. Arq Mudi. 10(2), 35-40.
Krapas, S., Queiroz, G., Colinvaux, D., & Franco, C. (1997). Modelos: uma análise de sentidos na literatura de pesquisa em ensino de ciências. Investigações em Ensino de Ciências 2(3), 185-205.
Mariz, G. (2014). O uso de modelos tridimensionais como ferramenta pedagógica no ensino de biologia para estudantes com deficiência visual (Dissertação de Mestrado), Universidade Federal do Ceará, Fortaleza/CE.
Mendonça, F. M., & Almeida, M. B. (2012). Modelos e teorias para representação: uma teoria ontológica sobre o sangue humano. In: Anais do 13 Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação da Associação Nacional em Pesquisa em Ciência e Informação (p 1-20), Rio de Janeiro/RJ.
Moreira, M. A. (2014). Modelos científicos, modelos mentais, modelagem computacional e modelagem matemática: aspectos epistemológicos e implicações para o ensino. R. B. E. C. T. 7(2), 1-20.
Nazari, E. M., & Müller, Y. M. R. (2011). Embriologia humana. Florianópolis: EAD/UFSC.
Passmre, C., Gouvea, J. S., & Giere, R (2014). Models in Science and in Learning Science: Focusing Scientifi c Practice on Sense-making. In: Matthews, M (Ed). International Handbook of Research in History, Philosophy and Science Teaching (p. 1171-1202). New York: Springer.
Prestes, M. (2013). Uso de modelos na ciência e no ensino de ciências. Boletim de História e Filosofia da Biologia, 7(1), 4-10. In: http://www.abfhib.org/Boletim/Boletim-HFB-07-n1-Mar-2013.pdf.
Quinto, T., & Ferracioli, L (2008). Modelos e modelagem no contexto do ensino de ciências no brasil: uma revisão de literatura de 1996-2006. Revista Didática Sistêmica, 8(2), 80-100.
Silas, J. (2020). Qual é o formato da terra. In: https://brasilescola.uol.com.br/curiosidades/qual-formato-terra.htm. Acesso em 03 mar.
Silva, A. X., Santana, S. L., Sena, B. S., & Henriques, J. P. (2014). Citologia ao alcance de todos: a construção de modelos didáticos como instrumentos potencializadores no processo ensino-aprendizagem. In EXPO PIBID (p. 1-18). Recife-PE.
Sistema digestório (2020). In: https://www.auladeanatomia.com/sistemas/389/sistema-digestorio. Acesso em: 15 abr.
Sousa, R., & Araguaia, M. (2020). Teoria da Evolução. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/historiag/evolucionismo.htm. Acesso em: 09 abr.
UFMG – Universidade Federal de Minas Gerais (2020). Café Controverso debate a obrigatoriedade do ensino da teoria criacionista nas escolas. In: https://www.ufmg.br/online/arquivos/036398.shtml. Acesso em 09 abr.
Van Fraassen, B. C. (2007). A imagem científica. São Paulo: UNESP discurso editorial.
Van Fraassen, B.C (2008). Scientific Representation: Paradoxes of Perspective. Oxford University Press: Oxford.
Copyright (c) 2025 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).







1.png)
