TEACHING HISTORY AND GENDER
BETWEEN THE CONSTRUCTION OF KNOWLEDGE AND RESEARCH
Abstract
The objective of this article is to raise some questions regarding the issue of gender and history teaching, understood as a field under construction. Therefore, we seek to present the relationship between history teaching and contemporary demands for the insertion of new subjects and new forms of sexuality in the social sphere. Furthermore, we seek to demonstrate in a discursive way, the importance of new epistemologies for teaching history, such as decoloniality, whose main objective is to contribute to the critical formation of students, based on the concept of an intellectual teacher. This can be a starting point for further development of the relationship between history teaching and gender and, also, for the construction of knowledge related to the area of history teaching. To this end, a bibliographical survey and problematization were sought, with the aim of contributing to debates around a field under construction. We understand that the teaching of History and its relationship with the genre is not yet consolidated and we agree with several authors on the need to consolidate the field in light of the educational demands of the 21st century.
Downloads
References
ALCOFF, Linda. M. Uma epistemologia para a próxima revolução. Sociedade e Estado, 31(1), 129–143, 2016. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/6082 Acesso em 14 fev. 2024.
BALLESTRIN, Luciana. “América Latina e o giro decolonial”. Revista Brasileira de Ciência Política, v. 11, p. 89-117. 2013. DOI: 10.1590/S0103-33522013000200004.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
BUTLER, Judith. Problemas de Gênero. Feminismo e subversão da Identidade. Civilização Brasileira: Rio de Janeiro, 2018.
CERRI, Luiz Fernando. Ensino de história e consciência histórica: Implicações didáticas de uma discussão contemporânea. Rio de Janeiro: FGV, 2011.
COLLING, Ana Maria. TEDESCHI, Losandro Antonio. O Ensino da História e os Estudos de Gênero na Historiografia Brasileira. História e Perspectivas, Uberlândia (53): jan./jun. 295-314.
Collins, Patricia Hill (2015). “Em direção a uma nova visão: raça, classe e gênero como categorias de análise e conexão”. Moreno, Renata (org.) Reflexões e Práticas de Transformação Feminista. São Paulo: SOF, p.13-42.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade. v. 1: A vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 1988.
GIROTTO, Eduardo Donizetti. Pode a política pública mentir? A Base Nacional Comum Curricular e a disputa da qualidade educacional. Educação e Sociedade, Campinas, v. 40, p. 1-21, 2019.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, Sexualidade e Educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.
LUGONES, María. “Colonialidade e Gênero”. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de (Org.). Pensamento Feminista hoje: perspectivas decoloniais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020a. p. 52-83.
MUNIZ, Diva do Couto Gontijo. História, ensino de história e gênero: discutindo a relação. Revista Eletrônica Documento/Monumento. v. 18, n. 1, out/2016. Disponível em: http://www.ufmt.br/ndihr/revista/. Acesso em: 15 fev 2024.
OYĚWÚMÍ, Oyeronké. Conceituando o gênero: os fundamentos eurocêntricos dos conceitos feministas e o desafio das epistemologias africanas In: HOLANDA, Heloísa B. Pensamento feminista hoje: perspectivas decoloniais. Rio de Janeiro: Bazar do tempo, 2020, p.84-95.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade de poder e classificação social. In: SANTOS, Boaventura de S.; MENESES, Maria P. (Orgs.) Epistemologias do sul. São Paulo: Cortez, 2010, p. 84-130.
SAVIANI, Dermeval. História das Ideias Pedagógicas no Brasil. 3ª ed. Campinas: Autores Associados, 2011.
SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil para análise histórica. Educação e realidade. Jul/dez, p. 71-99, 1995.
ZABALA, Antoni. A prática Educativa: Artmed. Porto Alegre, 1998.
Copyright (c) 2025 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).







1.png)
