TEACHING HISTORY AND GENDER

BETWEEN THE CONSTRUCTION OF KNOWLEDGE AND RESEARCH

Abstract

The objective of this article is to raise some questions regarding the issue of gender and history teaching, understood as a field under construction. Therefore, we seek to present the relationship between history teaching and contemporary demands for the insertion of new subjects and new forms of sexuality in the social sphere. Furthermore, we seek to demonstrate in a discursive way, the importance of new epistemologies for teaching history, such as decoloniality, whose main objective is to contribute to the critical formation of students, based on the concept of an intellectual teacher. This can be a starting point for further development of the relationship between history teaching and gender and, also, for the construction of knowledge related to the area of ​​history teaching. To this end, a bibliographical survey and problematization were sought, with the aim of contributing to debates around a field under construction. We understand that the teaching of History and its relationship with the genre is not yet consolidated and we agree with several authors on the need to consolidate the field in light of the educational demands of the 21st century.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernanda de Santos Nascimento, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Doutora em História pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC/RS). Professora substituta na Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA/Campus Jaguarão). 

References

ABUD, Katia Maria; MELO E SILVA, André Chaves de; ALVES, Ronaldo Cardoso. Ensino de História. São Paulo: Cencage Learning, 2013.

ALCOFF, Linda. M. Uma epistemologia para a próxima revolução. Sociedade e Estado, 31(1), 129–143, 2016. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/6082 Acesso em 14 fev. 2024.

BALLESTRIN, Luciana. “América Latina e o giro decolonial”. Revista Brasileira de Ciência Política, v. 11, p. 89-117. 2013. DOI: 10.1590/S0103-33522013000200004.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

BUTLER, Judith. Problemas de Gênero. Feminismo e subversão da Identidade. Civilização Brasileira: Rio de Janeiro, 2018.

CERRI, Luiz Fernando. Ensino de história e consciência histórica: Implicações didáticas de uma discussão contemporânea. Rio de Janeiro: FGV, 2011.

COLLING, Ana Maria. TEDESCHI, Losandro Antonio. O Ensino da História e os Estudos de Gênero na Historiografia Brasileira. História e Perspectivas, Uberlândia (53): jan./jun. 295-314.

Collins, Patricia Hill (2015). “Em direção a uma nova visão: raça, classe e gênero como categorias de análise e conexão”. Moreno, Renata (org.) Reflexões e Práticas de Transformação Feminista. São Paulo: SOF, p.13-42.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade. v. 1: A vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

GIROTTO, Eduardo Donizetti. Pode a política pública mentir? A Base Nacional Comum Curricular e a disputa da qualidade educacional. Educação e Sociedade, Campinas, v. 40, p. 1-21, 2019.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, Sexualidade e Educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.

LUGONES, María. “Colonialidade e Gênero”. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de (Org.). Pensamento Feminista hoje: perspectivas decoloniais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020a. p. 52-83.

MUNIZ, Diva do Couto Gontijo. História, ensino de história e gênero: discutindo a relação. Revista Eletrônica Documento/Monumento. v. 18, n. 1, out/2016. Disponível em: http://www.ufmt.br/ndihr/revista/. Acesso em: 15 fev 2024.

OYĚWÚMÍ, Oyeronké. Conceituando o gênero: os fundamentos eurocêntricos dos conceitos feministas e o desafio das epistemologias africanas In: HOLANDA, Heloísa B. Pensamento feminista hoje: perspectivas decoloniais. Rio de Janeiro: Bazar do tempo, 2020, p.84-95.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade de poder e classificação social. In: SANTOS, Boaventura de S.; MENESES, Maria P. (Orgs.) Epistemologias do sul. São Paulo: Cortez, 2010, p. 84-130.

SAVIANI, Dermeval. História das Ideias Pedagógicas no Brasil. 3ª ed. Campinas: Autores Associados, 2011.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil para análise histórica. Educação e realidade. Jul/dez, p. 71-99, 1995.

ZABALA, Antoni. A prática Educativa: Artmed. Porto Alegre, 1998.
Published
2025-12-22
How to Cite
Nascimento, F. de S. (2025). TEACHING HISTORY AND GENDER. Imagens Da Educação , 15(4), 86-106. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v15i4.75168
Section
Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores