VIOLÊNCIA CONTRA O PROFESSOR SOB A PERSPECTIVA DOS VÍDEOS DO YOUTUBE: RELEVÂNCIA PARA A PROMOÇÃO DA SAÚDE NA ESCOLA

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Resumen

Violence against teachers is a major cause of illness in the profession, jeopardizing their continuity in the field. The lack of social and state recognition of the profession contributes to the escalation of this violence. Health education strategies are crucial in preventing these incidents. YouTube provides content on the topic, facilitating access to information for the public. This study analyzed videos on teacher violence on YouTube from a health promotion perspective. It employed an exploratory, descriptive, observational, and qualitative design. Sixty videos, published between 2009 and 2023, were selected based on specific descriptors. Data collection took place between July and August 2023, and three videos were analyzed using the Discern tool. The analysis considered playback time, views, publication date, comments, and content. Thirty-seven out of the 60 videos were published in the last five years, indicating a surge in video publication and views on the subject. Most videos were recorded by students during violent incidents. Comments expressed disapproval of aggressive behavior and concern for teachers. These findings suggest the need for health promotion actions for teachers and for combating the spread of harmful content.

Palabras clave: Violencia en la escuela; Salud del profesor; Educación en salud; Internet.

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Biografía del autor/a

Dione Cesar Vojivoda, Universidade Cesumar - UNICESUMAR

Mestrando em Promoção da Saúde e Educação, pela Universidade Cesumar  (UNICESUMAR). Professor na Universidad ou Faculdade... (qual IES?) 

Rute Grossi-Milani, Universidade Cesumar - UNICESUMAR

Doutora em Medicina (Saúde Mental) pela Universidade de São Paulo (USP). Docente dos Cursos de Pedagogia
e de Psicologia e dos Programas de Pós-Graduação em Promoção da Saúde e Tecnologias Limpas da Universidade Cesumar (UniCesumar). Líder do Grupo de Pesquisa Saúde Mental e Contextos Socioambientais de Desenvolvimento no Ciclo da Vida (SMVIDA-CNPq). Bolsista do Programa Produtividade em Pesquisa do
Instituto Cesumar de Ciência, Tecnologia e Inovação (ICETI). 

Angela Mara de Barros Lara, Universidade Cesumar - UNICESUMAR

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Docente do Programa de Pós-Graduação em Gestão do Conhecimento das Organizações (PPGGCO), da Universidade Unicesumar (Unicesmar). Pesquisadora do Instituto Cesumar de Ciência, Tecnologia e Inovação (ICETI). Líder do grupo de Estudos e Pesquisa em Educação, Organizações e Conhecimento.

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Publicado
2025-09-25
Cómo citar
Vojivoda, D. C., Grossi-Milani, R., & Lara, A. M. de B. (2025). VIOLÊNCIA CONTRA O PROFESSOR SOB A PERSPECTIVA DOS VÍDEOS DO YOUTUBE: RELEVÂNCIA PARA A PROMOÇÃO DA SAÚDE NA ESCOLA. Imagens Da Educação , 15(3), 134-154. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v15i3.72605
Sección
Políticas Públicas e Gestão Educacional