VIOLÊNCIA CONTRA O PROFESSOR SOB A PERSPECTIVA DOS VÍDEOS DO YOUTUBE: RELEVÂNCIA PARA A PROMOÇÃO DA SAÚDE NA ESCOLA
Português
Resumen
Violence against teachers is a major cause of illness in the profession, jeopardizing their continuity in the field. The lack of social and state recognition of the profession contributes to the escalation of this violence. Health education strategies are crucial in preventing these incidents. YouTube provides content on the topic, facilitating access to information for the public. This study analyzed videos on teacher violence on YouTube from a health promotion perspective. It employed an exploratory, descriptive, observational, and qualitative design. Sixty videos, published between 2009 and 2023, were selected based on specific descriptors. Data collection took place between July and August 2023, and three videos were analyzed using the Discern tool. The analysis considered playback time, views, publication date, comments, and content. Thirty-seven out of the 60 videos were published in the last five years, indicating a surge in video publication and views on the subject. Most videos were recorded by students during violent incidents. Comments expressed disapproval of aggressive behavior and concern for teachers. These findings suggest the need for health promotion actions for teachers and for combating the spread of harmful content.
Palabras clave: Violencia en la escuela; Salud del profesor; Educación en salud; Internet.
Descargas
Metrics
Citas
Antonini, F. O., Heidemann, I. T., Souza, J. B., Durand, M. K., Belaunde, A. M., & Daza, P. M. (2022). Práticas de promoção da saúde no trabalho do professor. Acta Paul Enferm., 35(eAPE02761), 1-8. https://doi.org/10.37689/acta-ape/2022AO02761
Avanci J. Q., Njaine, K., Pesce, R. P., & Ferreira, A. L. (2023). Prevenir a violência e promover a saúde e a qualidade de vida na escola. In: S. G. Assis et al. Impactos da violência na escola: um diálogo com professores (2sd ed., pp. 219-236). São Paulo: Fiocruz.
Branco, C. C., & Stabile, A. (2023, 28 de março). Entre os muros da Escola Estadual Thomazia Montoro, onde uma professora foi morta por aluno. Jornal G1, p. 1.
Lei nº. 8.069, 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências (1990). Recuperado de https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1990/lei-8069-13-julho-1990-372211-publicacaooriginal-1-pl.html.
Política Nacional de Promoção da Saúde: PNPS: Anexo I da Portaria de Consolidação nº 2, de 28 de setembro de 2017, que consolida as normas sobre as políticas nacionais de saúde do SUS/ Ministério da Saúde, Secretaria de Vigilância em Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde (2018). Recuperado de https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicações/politica_nacional_promoc ao_saude.pdf.
Facci, M. G. D. (2019). O adoecimento do professor frente à violência na escola. Revista de Psicologia, 31(2), 130-142. https://doi.org/10.22409/1984-0292/v31i2/5647
Ferreira, R. (2022, 11 de abril). Como a mídia reproduz a violência. Poder 360, p. 1.
Giordani, J. P., Seffner, F., & Dell’aglio, D. D. (2017). Violência escolar: percepções de alunos e professores de uma escola pública. Psicol. Esc. Educ., 21(1), 103-111. https://doi.org/10.1590/2175-3539201702111092
Gonçalves, F. T. D., Melo, K. C., Silva, R. A., Soares, A. N., Silva, C. O., & Silva, W. C. (2020). Os imitadores e a reprodução do erro: veiculação midiática de atitudes violentas e a repercussão nas mudanças comportamentais. Research, Society and Development, 9(11), 1-17. doi:10.33448/rsd-v9i11.9041
Logullo, P., Torloni, M. R., Latorraca, C. O. C. & Riera, R. (2019). The Brazilian Portuguese Version of the DISCERN Instrument: Translation Procedures and Psychometric Properties. Patient-Reported Outcomes, 20(1), 172-179. doi: 10.1016/j.vhri.2019.09.001
Melanda, F. N., Santos, H. G., Saivagioni, D. A. J., Mesas, A. E., González, A. D., & Andrade, S. M. (2018). Violência física contra professores no espaço escolar: análise por modelos de equações estruturais. Cad. Saúde Pública, 34(5), 1-12. https://doi.org/10.1590/0102-311X00079017
Plassa, W., Paschoalino, P. A. T., & Bernardelli, L. V. Violência contra professores nas escolas brasileiras: determinantes e consequências. Nova econ., 31(1), 247-271. https://doi.org/10.1590/0103-6351/5798
Rocha, V. M., & Fernandes, M. H. (2008). Qualidade de vida de professores do ensino fundamental: uma perspectiva para a promoção da saúde do trabalhador. J. bras. psiquiatri., 57(1), 23-27. https://doi.org/10.1590/S0047-20852008000100005
SBT News é o maior canal de notícias da América Latina no Youtube (2022, 11 de abril). SBT News, p. 1.
Tiemi, R. (2023, 4 de dezembro). Imagens de violência nas redes sociais podem agir como agentes traumáticos. Jornal da USP, p. 1.
Derechos de autor 2025 Imagens da Educação

Esta obra está bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade. Declaro, ainda, que uma vez publicado na revista Imagens da Educação,ele não será submetido por mim ou pelos demais co-autores a outro periódico. Por meio deste instrumento, em meu nome e dos co-autores, cedo os direitos autorais do referido artigo à Revista e declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorias (Nº 9609, de 19/02/98).