RESILIENCE AND AGING: A COMPARATIVE STUDY AMONG ELDERLY PEOPLE OF DIFFERENT SOCIAL CLASSES
Abstract
The growth in the number of elderly people in Brazil and around the world is a reality in socio-demographic statistics. This factor is a result of advances for the access to health services, as well as the treatment of some diseases that has provided greater longevity and life expectancy. Thus, resilience is an important psychosocial construct that enables the facing of adversities in the old age. This research aimed to study and compare the levels of resilience among elderly people of different social classes (low-income and high-income). The sample consisted of 20 elders, including men and women of both classes with ages ranging 61-84 years (M = 67, 75 SD = 6.17). In the contact with the participants, instruments were used, such as sociodemographic questionnaires and semi-structured interviews. For the analysis of semi-structured interview, Bardin content analysis was used. From the data of this research, it could be noticed that the elderly of both groups reported difficulties arising from the old age period, but the two are provided with ideas and resources to overcome the obstacles that life presents. It is expected that the survey data can support new researches, with the aim of adding innovative data regarding resilience in old age, with older people from different social classes, considering the scarcity of publications related to this topic and the limitations of this study.
Downloads
References
Angst, R. (2009). Psicologia e resiliência: uma revisão de literatura. Psicologia Argumento, 27 (58), 253-260.
Araújo, L. F. & Fernández-Rouco, N. (2016). Idosos LGBT: Fatores de Risco e Proteção. In: D. V. da S. Falcão; L. F. Araújo & J. S. Pedroso (Orgs.), Velhices: temas emergentes nos contextos psicossocial e familiar (pp.129-138). Campinas-SP: Editoria Alínea.
Araújo, L. F, Amaral, E. B & Sá, E. C. N. (2014). Análise semântica da violência na velhice sob a perspectiva de estudantes de ensino médio. Revista Kairós Gerontologia, 17 (2), 105-120.
Araújo, L. F., Teva, I., & Bermúdez, M. D. L. P. (2015). Resiliencia en adultos: una revisión teórica. Terapia psicológica, 33 (3), 257-276.
Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, LDA.
Bauer, M. W., & Gaskell, G. (Eds.). (2016). Qualitative researching with text, image and sound: A practical handbook for social research. London: Sage.
Ciosak, S. I. et al. (2011). Senescência e senilidade: novo paradigma na atenção básica de saúde. Revista da Escola de Enfermagem, 45 (2), 1763-1768.
Coimbra, R. M. & Morais, N. A. (2015). A resiliência em questão: perspectivas teóricas, pesquisa e intervenção. Porto Alegre: Artmed.
Cowan, P. A., Cowan, C. P., & Schulz, M. S. (1996). "Thinking about Risk and Resilience in Families." In E.M. Hetherington & E. Blechman (eds.), Stress, Coping, and Resiliency in Children and Families, Advances in Family Research (pp.1-38). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Debert, G. G. (2016). Envelhecimento e representações sobre a velhice. Anais, (VI), 537-556.
Estatuto do idoso. (2003). Secretaria Nacional dos Direitos Humanos, Ministério da Justiça. Brasília.
Instituto brasileiro de geografia e estatística (IBGE). (2014). Síntese de indicadores sociais uma análise das condições da população brasileira. Estudos e Pesquisas Informações Demográfica e Socioeconômica. Rio de Janeiro, 34.
Luthar, S.S., Brown, P.J. (2007). Maximizing resilience through diverse levels of inquiry: Prevailing paradigms, possibilities, and priorities for the future. Development and Psychopathology. 19 (3), 931-55.
Mota, M. P. (2014). Ao sair do armário entrei na velhice...: homossexualidade masculina e o curso de vida. Rio de Janeiro: Mobile.
Motta, A. B. (2015). As dimensões de gênero e classe social na análise do envelhecimento. Cadernos Pagu, 1(13), 191-221.
Noronha, M. G. R. D. C., Cardoso, P. S., Moraes, T. N. P., & Centa, M. D. L. (2009). Resiliência: nova perspectiva na Promoção da Saúde da Família? Ciência & Saúde Coletiva, 14 (2), 497-506.
Papalia, D. E., & Feldman, R. D. (2016). Human Development. New York: McGraw Hill.
Regolin, F., & Oliveira Karnikowski, M. G. (2009). Teorias biológicas que justificam a necessidade de envelhecimento individual. Revista Kairós Gerontologia, 12 (1), 1-19.
Rutter, M. (1987). Psychosocial resilience and protective mechanisms. American journal of orthopsychiatry, 57 (3), 316-331.
Rutter, M. (1999). Resilience concepts and findings: implications for family therapy. Journal of family therapy, 21(2), 119-144.
Rutter, M. (2007). Resilience, competence, and coping. Child Abuse & Neglect. J. Chiabu. 31 (3), 205-209.
Santos, J. V. O., Araújo, L. F. & Cardoso, A. C. A. (2016). Gerontologia e políticas educacionais: aspectos históricos e construtos em formação. In: F. Negreiros & A. M. P. M. da Silva (Orgs.), Políticas educacionais e escolarização em diferentes contextos (pp.330-342). Teresina-PI: EdUFPI.
Secunho, C. F. (2012). Resiliência: a arte de enfrentar a adversidade no ciclo da vida. Brasília. Thesaurus.
Seguin, R. & Nelson, M. E. (2003) The benefits of strenght training for older adults. American Journal of Preventive Medicine, 25 (3), 141-149.
Singer, A. (2015). Quatro notas sobre as classes sociais nos dez anos do lulismo. Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Letras e Ciências Humanas, Departamento de Ciência Política, 26 (1), 7-14.
Ungar, M. (2011). The social ecology of resilience: addressing contextual and cultural ambiguity of a nascent construct. American Journal of Orthopsychiatry. 81 (1), 1-17.
As opiniões emitidas, são de exclusiva responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem o manuscrito ao Conselho Editorial de Psicologia em Estudo, o(s) autor(es) assume(m) a responsabilidade de não ter previamente publicado ou submetido o mesmo manuscrito por outro periódico. Em caso de autoria múltipla, o manuscrito deve vir acompanhado de autorização assinada por todos os autores. Artigos aceitos para publicação passam a ser propriedade da revista, podendo ser remixados e reaproveitados conforme prevê a licença Creative Commons CC-BY.
The opinions expressed are the sole responsibility of the author (s). When submitting the manuscript to the Editorial Board of Study Psychology, the author (s) assumes responsibility for not having previously published or submitted the same manuscript by another journal. In case of multiple authorship, the manuscript must be accompanied by an authorization signed by all authors. Articles accepted for publication become the property of the journal, and can be remixed and reused as provided for in theby a license Creative Commons CC-BY.