SOCIAL REPRESENTATION OF THE SCHOOL: REPORT OF AN INSTRUMENTAL CASE STUDY

  • Taimara Foresti Faculdade Meridional (IMED)
  • Israel Kujawa Faculdade Meridional (IMED)
  • Naiana Dapieve Patias Faculdade Meridional (IMED)
  • Pedrinho Arcides Guareschi
Keywords: School;, case study;, social representation.

Abstract

Nonattendance, truancy and dropping out of school represent a social problem in legislation that regulates the universal access to education. The present study sought to identify social representations that a student, with a history of school nonattendance, had about the school and how much such meanings contributed to strengthen or weaken his school bond. For this purpose, a teenager in the 1st grade high school, aged 16, was the participant in the study. Data were collected by a semi-structured interview, free drawing, field diary and free observation. Information analysis was based on Creswell’s proposal, from which three themes emerged: (a) School nonattendance as an adjunct to a context; (b) Rescue of virtuous potentialities: a look at singularity and (c) School as a place of strengthening virtuous potentialities. Our results indicated that the school was represented by the student in a different way according to each school experience. Thus, it is necessary for schools to be spaces that consider the singularities and needs of their students.

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Author Biographies

Taimara Foresti, Faculdade Meridional (IMED)
Mestra em Psicologia pela Faculdade Meridional (IMED), Pós Graduada em Psicologia Jurídica pela Faculdade Meridional (IMED), Bacharel em Psicologia pela Universidade de Passo Fundo (UPF).
Israel Kujawa, Faculdade Meridional (IMED)
Pós-Doutor em Psicologia na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto (FPCEUP,2017). Possui graduação em Filosofia (UPF-RS, 1992), especialização em Filosofia Contemporânea (PUC-MG, 1995), em Linguística Aplicada ao Ensino da Língua Estrangeira(UPF-RS, 2000), mestrado em Educação (UPF-RS, 2007) e doutorado em Psicologia (UFRGS, 2016). Professor do Curso de Psicologia da IMED. Docente do Programa de Pós-Graduação em Psicologia (PPGP) da IMED.
Naiana Dapieve Patias, Faculdade Meridional (IMED)
Possui graduação em Psicologia (2009) pelo Centro Universitário Franciscano (UNIFRA) e Graduação em Formação de Professores para a Educação Profissional (2012) pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). É especialista em Criança e Adolescente em situação de risco (2011) (UNIFRA) e em Psicologia Escolar (2016) (Faculdade Monteiro Lobato - FATO). Possui Mestrado em Psicologia (2012) pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) e Doutorado em Psicologia (2015) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atualmente trabalha como docente da graduação e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia (PPGP) da IMED (Faculdade Meridional, Passo Fundo, RS).
Pedrinho Arcides Guareschi
Possui graduação em Filosofia pela Faculdade de Filosofia Imaculada Conceição (1969), graduação em Teologia pelo Instituto Redentorista de Estudos Superiores de SP (1964), Pós Graduação em Sociologia pela PUCRS (1965), graduação em Letras pela Universidade de Passo Fundo (1968), mestrado em Psicologia Social - Marquette University Milwaudee (1973), doutorado em Psicologia Social - University Of Wisconsin At Madison (1980).Pós-doutorado no departamento de Ciências Sociais na Universidade de Wisconsin (1991). Pós-doutorado no departamento de Ciências Socias na Universidade de Cambridge (2002). Pós-doutorado na Università degli Studi La Sapienza, Roma, no departamento de Psicologia (2014/15). De 1969 a 2009 foi professor no Programa de Pós Graduação em Psicologia na PUCRS. Atualmente é professor convidado da Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Conferencista Internacional.

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Published
2022-12-15
How to Cite
Foresti, T., Kujawa, I., Patias, N. D., & Guareschi, P. A. (2022). SOCIAL REPRESENTATION OF THE SCHOOL: REPORT OF AN INSTRUMENTAL CASE STUDY . Psicologia Em Estudo, 28. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v28i0.46260
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Artigos originais

 

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