PSYCHOLOGY IN HIGHER EDUCATION IN PORTUGAL: PERFORMANCE IN POLYTECHNIC INSTITUTES

Keywords: School psychology;, higher education;, vocational education.

Abstract

The Polytechnic Institutes are training spaces of professional nature that integrate the higher education subsystem of Portugal. The expansion and democratization policies for higher education in Portugal required the expansion of academic support actions and hospitality for polytechnic institutes students. Thus, the presence of psychologists has been progressively implemented in the support services for higher education students in Portugal. This qualitative study aimed to map the performance of psychologists in higher education at the Polytechnic Institutes to characterize the practical actions developed by these professionals. It was also intended to broaden the debate on the contributions of school psychology in non-university training spaces, considering the specificities and the diverse demands of the academic community in Portugal. To this end, interviews were conducted with psychologists working in these contexts. Results show that the individualized interventions’ approach is still prevalent. However, there are also records of the expansion of psychologists' work in the context of  Polytechnic Institutes through programs for the development of transversal competences and for supporting the student´s entry into the labor market.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ligia Rocha Cavalcante Feitosa, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
Docente do curso de Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Doutorado em Psicologia no Programa Processos do Desenvolvimento Humano e Saúde pela Universidade de Brasília. Mestrado em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações pela Universidade de Brasília. Experiência como Docente da área de Psicologia em Instituições de Ensino Superior e Educação Profissional.
Claisy Maria Marinho-Araujo, Universidade de Brasília (UnB)
Psicóloga com mestrado e doutorado em Psicologia pela Universidade de Brasília, pós doutorado e estágio sênior pela Universidade do Minho, Portugal. Professora e pesquisadora do Instituto de Psicologia e do Programa de Pós Graduação em Processos de Desenvolvimento Humano e Saúde da Universidade de Brasília. Desenvolve pesquisas e consultorias na interface das áreas da Psicologia e da Educação, com ênfase nos seguintes temas: psicologia escolar, psicologia do desenvolvimento, educação superior, desenvolvimento e avaliação de competências, avaliação educacional, formação de psicólogos e professores, processos de desenvolvimento e aprendizagem, formação profissional.
Leandro da Silva Almeida, Universidade do Minho (UMinho)

Doutor em Psicologia, especialidade de Psicologia da Educação. Professor catedrático no Instituto de Educação da Universidade do Minho. Interesses de investigação: Cognição, aprendizagem, avaliação psicológica, ensino superior

References

Almeida, L. S. (2007). Transição, adaptação acadêmica e êxito escolar no ensino superior. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educácion, 14, 203-215. Recuperado 20 jan. 2017. Disponível: https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/7078

Almeida, L. S., & Soares, A. P. (2004). Os estudantes universitários: Sucesso escolar e desenvolvimento psicossocial. In E. Mercuri & S. A. J. Polydoro (Eds.), Estudante universitário: características e experiências de formação. São Paulo: Cabral Editora e Livraria Universitária.

Balsa, C. (2008). Processo de democratização e acesso ao ensino superior em Portugal. In Conselho Nacional de Educação (CNE) (Ed.), Políticas de Ensino Superior - Quatro temas em debate (pp. 249-289). Lisboa: Conselho Nacional de Educação.

Bisinoto, C., Marinho-Araujo, C. M., & Almeida, L. S. (2014). Serviços de psicologia na educação superior: Panorama no Brasil e em Portugal. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación,1,82-90. https://doi.org/10.17979/reipe.2014.1.1.27

Declaração de Bolonha (1999). Declaração de Bolonha. Recuperado 10 jan. 2017. Disponível:http://www.ehea.info/Uploads/Documents/1999_Bologna_Declaration_Portuguese.pdf

Dias, D., & Sá, M. J. (2013). Tornar-se jovem ou estudante: Um desafio desenvolvimental. Revista Portuguesa de Pedagogia, 47, 65-84. Recuperado 20 jan. 2017. Disponível: http://impactum-journals.uc.pt/rppedagogia/article/view/1905/1261

Dias, G. F. (2006). Apoio psicológico a jovens do ensino superior: Métodos, técnicas e experiências. Porto: Edições Asa

Feitosa, L.R.C., Marinho-Araujo, C. M., & Almeida, L. (2016). Serviços de Psicologia na Educação Superior em Portugal: O Caso dos Institutos Politécnicos. Psicologia, Educação e Cultura, XX, 364-383. Recuperado 15 mar. 2017. Disponível: http://pec.ispgaya.pt

Ferreira, C. A. M. (2009). Intervenção psicológica no ensino superior: Efeito da psicoterapia no rendimento acadêmico. (Dissertação de Mestrado não publicada). Lisboa: University of Lisboa.

Ferreira, J. B., Seco, G., Canastra, F. A., Dias, M. I. P. & Abreu, M. O. (2010). Sucesso académico e satisfação dos estudantes finalistas do Instituo Politécnico de Leiria. Leiria: Núcleo de Investigação e Desenvolvimento em Educação.

Flick, U. (2009). Uma Introdução à Pesquisa Qualitativa. Porto Alegre: Artmed.

Gonçalves, O. F., & Cruz, J. F. (1988). A organização e implementação de serviços universitários de consulta psicológica e desenvolvimento humano. Revista Portuguesa de Educação, 1(1), 127-145. Recuperado 20 jan. 2017. Disponível:http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/12454/3/gon%C3%A7alves%20%26%20cruz-88 servi%C3%A7os%20de%20consulta%20psicol%C3%B3gica%20universit.pdf

González-Rey, F. (2005). Pesquisa qualitativa em psicologia: Caminhos e desafios. São Paulo: Pioneira Thomson Learning.

Jimerson, S., R., Skokut, M., Cardenas S., Malone H., & Stewart, K. (2008). Where in the World is School Psychology? Examining Evidence of School Psychology Around the Globe. School Psychology International, 29(2), 130-144. https://doi.org/10.1177/0143034308090056

Leão, M. T. (2007). O ensino superior politécnico em Portugal. Um paradigma de formação alternativo. Porto: Edições Afrontamento.

Lei n° 62 de 10 de setembro de 2007 (2007, 10 setembro). Institui o Regime Jurídico das Instituições de Ensino Superior. Portugal: Assembleia da República. Recuperado 20 mar. 2017. Disponível em: http://www.dges.mctes.pt/NR/rdonlyres/40A12447-6D29-49BD-B6B4-E32CBC29A04C/1129/L622007.pdf

Marinho-Araújo, C. M. (2009). Psicologia escolar na educação superior: Novos cenários de intervenção e pesquisa. In C. M. Marinho-Araújo (Ed.), Psicologia escolar: Novos cenários e contextos de pesquisa, formação e prática (pp. 155-202). Campinas: Editora Alínea.

Marinho-Araujo, C. M. (2016). Inovações em Psicologia Escolar: O Contexto da Educação Superior. Estudos de Psicologia (Campinas), 33(2), 199-211. http://dx.doi.org/10.1590/1982-02752016000200003

Marinho-Araujo, C. M., & Almeida, S. F. C. de (2010). Psicologia escolar: Construção e consolidação da identidade profissional. Campinas, SP: Alínea

Mendes, S. A., Abreu-Lima, I., Almeida, L. S., & Simeonsson, R. J. (2014). School psychology in Portugal: Practitioners’ characteristics and practices. International Journal of School & Educational Psychology, 2(2), 115-125. http://doi:10.1080/21683603.2013.863171

Mendes, S. A., Abreu-Lima, I., & Almeida, L. S. (2015). Psicólogos escolares em Portugal: Perfil e necessidades de formação. Estudos de Psicologia (Campinas), 32(3), 405-416. http:// doi: 10.1590/0103-166X2015000300006

Monteiro, S., & Almeida, L. S. (2015). The relation of career adaptability to work experience, extracurricular activities, and work transition in Portuguese graduate students. Journal of Vocational Behavior, 91, 106-112. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2015.09.006

RESAPES (2014). Novas fronteiras para a intervenção psicológica no ensino superior. Lisboa: University of Lisboa.

Seco, G., Pereira, A. P, Santos, I. C, Filipe, L., & Alves, S. (2008). Promoção de estratégias de estudo: Contributos do Serviço de Apoio ao estudante (SAPE) do Instituto Politécnico de Leiria (IPL). International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1, 295-303. https://iconline.ipleiria.pt/bitstream/10400.8/59/1/Artigo_1.pdf

Simão, J. V., Santos, S. M., & Costa, A. M. (2003). Ensino Superior: uma visão para a próxima década. Lisboa: Gradiva Publicações.

Soares, A. P., Almeida, L. S., Diniz, A. M., & Guisande, M. A. (2006). Modelo multidimensional de ajustamento de jovens ao contexto universitário (MMAU): Estudo com estudantes de ciências e tecnologias versus ciências sociais e humanas. Análise Psicológica, 1(24), 15-27. https://doi.org/10.14417/ap.150

Vieira, D. A. (2012). A transição do ensino superior para o trabalho: O poder da autoeficácia e dos objetivos profissionais. Porto: Edições Politema.

Vieira, D. A., & Marques, A. P. (2014). Preparados para trabalhar? Porto: Consórcio Maior Empregabilidade.

Urbano, C. (2011). A (id)entidade do ensino superior politécnico em Portugal: Da Lei de Bases do Sistema Educativo à Declaração de Bolonha. Sociologia, Problemas e Práticas, 66, 95-115.

Published
2020-07-07
How to Cite
Feitosa, L. R. C., Marinho-Araujo, C. M., & Almeida, L. da S. (2020). PSYCHOLOGY IN HIGHER EDUCATION IN PORTUGAL: PERFORMANCE IN POLYTECHNIC INSTITUTES. Psicologia Em Estudo, 25. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v25i0.48061
Section
Artigos originais

 

0.3
2019CiteScore
 
 
7th percentile
Powered by  Scopus

 

 

0.3
2019CiteScore
 
 
7th percentile
Powered by  Scopus