MEANINGS OF UNIVERSITY EXPERIENCE FOR STUDENTS OVER 40 YEARS OLD
Abstract
Brazilian universities have an increasingly diverse student population. These include adult students who enter higher education not directly after finishing high school but years later, standing out older than their classmates. Their living conditions and the possibilities of permanence at these institutions differ from those of younger students, a situation that requires investment in studies on this specific group. In this direction, this article analyzes the meanings of the entry process, the challenges faced in the relationship with colleagues, and how undergraduate students over 40 years old experience teaching and learning practices at the university. The statements of three students over 40 years old who participated in a research intervention methodologically outlined in reading and writing workshops were submitted to a discourse analysis based on Bakhtin's dialogical theory. In their speeches, the students reported how they have faced the tensions involved in the university discursive field, highlighting the conflicts with younger colleagues, theappropriation of new information technologies and the learning provided by participation in the academic-university environment.
Downloads
References
Alves, M. F. & Moura, L. de O. B. M. de (2016). A escrita de artigo acadêmico na universidade: autoria x plágio. Ilha do Desterro, 69(3), 77-93.
Almeida, A. B. & Pan, M. A. G. S. (2017). Contribuições bakhtinianas para o estudo das práticas de leitura e escrita na universidade: autoria, gêneros científicos e identidade profissional. In M. A. G. S. Pan; L. Albanese & N. L. Ferrarini (Orgs.), Psicologia e educação superior: formação e(m) prática (pp. 75-98). Curitiba: Juruá.
ANDIFES (2011). Perfil Socioeconômico e Cultural dos Estudantes de Graduação das Universidades. Brasília: Fórum Nacional de Pró-Reitores de Assuntos Comunitários e Estudantis (FONAPRACE) Recuperado de http://www.andifes.org.br/wpcontent/files_flutter/1377182836Relatorio_do_perfi_dos_estudantes_nas_universidades_federais.pdf.
Bakhtin, M. (2003). Estética da criação verbal (4a ed.). São Paulo: Martins Fontes.
Bakhtin, M. M. (2012). Para uma filosofia do ato responsável (2a ed.). São Carlos: Pedro & João Editores.
Bakhtin, M. M. (2013). Problemas da poética de Dostoiévski (5a ed.). Rio de Janeiro: Forense Universitária.
Bisinoto, C., Marinho, C. & Almeida, L. (2011). A atuação da psicologia escolar na educação superior: algumas reflexões. Revista Portuguesa de Pedagogia, 45(1), 39-55.
Branco, P. I. & Pan, M. A. G. S. (2016). Rodas de conversa: uma intervenção da psicologia educacional no curso de medicina. Revista Psicologia: Teoria e Prática, 18(3), 156-167.
Carlotto, R. C.; Teixeira, M. A. P. & Dias, A.C. G. (2015). Adaptação acadêmica e coping em estudantes universitários. Psico-USF, 20(3), 421-432.
Cerutti-Rizzatti, M. E. & Dellagnelo, A. C. K. (2016). Desafios à educação para a autoria na esfera acadêmica. Ilha do Desterro, 69(3), 63-76.
Faraco, C. A. (2017). Bakhtin e filosofia. Bakhtiniana. 12(2), 45-56.
Fiad, R. S. (2011). A escrita na universidade. Revista da ABRALIN. V. Eletrônico. N. Especial. 357-369.
Fitzgerald, F. S. (2013). Este lado do paraíso. São Paulo: Cosac Naify.
Freitas, M. T. de A.; Bernardes, A. S; Pereira, A. P. M. S. & Pereira, M. L. (2015). O sujeito nos textos de Vigotski e do círculo de Bakhtin: implicações para a prática da pesquisa em educação. Fractal: Revista de Psicologia (27)1, 50-55.
Fuza, A. F. (2017). Objetivismo/subjetivismo em artigos científicos das diferentes áreas: a heterogeneidade da escrita acadêmica. Alfa, 61(3), 545-573.
Holquist, M. (2017). O que faria Bakhtin?. Bakhtiniana. 12(3), 119-133.
Jobim e Souza, S. & Carvalho, C. de S. (2016). Ética e pesquisa: o compromisso com o discurso do outro. Rev. Polis e Psique. 6(1), 98-112.
Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. (2012). Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Diário Oficial da União. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm.
Lustosa, S. S., Guarinello, A. C., Berberian, A. P., Massi, G. A. de A., & Silva, D. V. da. (2016). Analysis of the literacy practices of entering and graduating students from a higher education institution: case report. Revista CEFAC, 18(4), 1008-1019. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1590/1982-021620161843716.
Machado, J. P., Zonta, G. A. & Zanella, A. V. (2016). Psicologia no ensino superior: novas e velhas problemáticas na atuação com jovens. In M. L. T. Zibetti & L. C. Urnau (Orgs.), Jovens/ adolescentes em processos educativos: contribuições da psicologia escolar (pp. 125-140). Porto Velho: EDUFRO.
Molon, S. I. (2016). Constituição do sujeito na formação de professores: significação nas práticas cotidianas. Educação. 41(3), 567-578.
Portaria normativa nº 21, de 5 de novembro de 2012. (2012). Dispõe sobre o Sistema de Seleção Unificada – SISU. Diário Oficial da União, nº 214, Brasília-DF, 06 de nov., 2012. Recuperado de http://static07.mec.gov.br/sisu/portal/data/portaria.pdf.
Portaria normativa nº 468, de 3 de abril de 2017. (2017). Dispõe sobre a realização do Exame Nacional do Ensino Médio – ENEM e dá outras providências. Diário Oficial da União, nº65, Brasília-DF, 4 de abr., 2017. Recuperado de http://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/legislacao/2017/Portaria_mec_gm_n468_de_03042017_dispoe_sobre_a_realizacao_do_enem.pdf.
Raposo, D. M. dos S. P. & Günther, I. de A. (2008). O ingresso na universidade após os 45 anos: um evento não normativo. Psicologia em Estudo, 13(1), 123-131. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/pe/v13n1/v13n1a14.pdf
Santos, A. A. A. dos, Polydoro, S. A. J., Scortegagna, S. A. & Linden, M. S. S. (2013). Integração ao ensino superior e satisfação acadêmica em universitários. Psicologia: Ciência e Profissão, 33(4), 780-793.
Sobral, A. & Giacomelli, K. (2016). Observações didáticas sobre a análise dialógica do discurso – ADD. Domínios de Lingu@gem, 10(3), 1076-1094.
Zanella, A. V. (2013). Perguntar, registrar, escrever: inquietações metodológicas. Porto Alegre: Sulina. Editora da UFRGS.
Zanella, A. V. (2017). Entre galerias e museus: diálogos metodológicos no encontro da arte com a ciência e a vida. São Carlos: Pedro & João Editores.
Copyright (c) 2022 Psicologia em Estudo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
As opiniões emitidas, são de exclusiva responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem o manuscrito ao Conselho Editorial de Psicologia em Estudo, o(s) autor(es) assume(m) a responsabilidade de não ter previamente publicado ou submetido o mesmo manuscrito por outro periódico. Em caso de autoria múltipla, o manuscrito deve vir acompanhado de autorização assinada por todos os autores. Artigos aceitos para publicação passam a ser propriedade da revista, podendo ser remixados e reaproveitados conforme prevê a licença Creative Commons CC-BY.
The opinions expressed are the sole responsibility of the author (s). When submitting the manuscript to the Editorial Board of Study Psychology, the author (s) assumes responsibility for not having previously published or submitted the same manuscript by another journal. In case of multiple authorship, the manuscript must be accompanied by an authorization signed by all authors. Articles accepted for publication become the property of the journal, and can be remixed and reused as provided for in theby a license Creative Commons CC-BY.