TO BE A TEACHER TODAY: A CARTOGRAPHY OF TEACHING IN ELEMENTARY SCHOOL
Abstract
Teaching is a profession shrouded in a diversity of concepts and ways of being-doing-acting and knowing the figure of the teacher and their different ways of acting allows one to understand the breadth of the reality that surrounds this professional. This research aimed to investigate the perceptions and meanings of teaching among elementary school teachers in a municipal school in Santa Maria/RS. Having cartography as a method, it was possible to pay attention to the processes that involve the subjects present in the research, allowing problematization to provoke reflections. For this purpose, observations and four group meetings were carried out at the school, in which three teachers participated. A field diary was used to record the narratives and activities performed. It was found that the teaching profession is built in the social field, as both the image and what it means to be a teacher is built throughout the life of each person. It was also observed that the exercise of teaching occurs in the collective sphere, as in this space new perspectives for professional performance emerge, thus enabling a way to escape from the sickening logic that involves the teaching profession. It is understood that this illness is the result of subjectivation processes that expand throughout a political, economic, cultural and social network. In view of this, it was possible to apprehend those interventions that involve the collective can be actions that enhance changes, both in the being and in the doing of the teacher in their professional routine, thus supporting their personal growth as a teacher.
Downloads
References
Barretto, E. S. S. (2015). Políticas de formação docente para a educação básica no Brasil: Embates contemporâneos. Revista Brasileira de Educação, 20(62), 679-701. Recuperado em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27540282006
Barros, L. M. R. & Barros, M. E. B. (2013). O problema da análise em pesquisa cartográfica. Fractal: Revista de Psicologia, 25(2), 373-390. DOI: 10.22409/1984-0292/v31i3
Brasil (2016). Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 24 maio 2016. Seção 1. p. 44-46. Recuperado em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf
Deleuze, G. (2013). Conversações. 3ª. Edição. Rio de Janeiro: Editora 34.
Deleuze, G. & Guattari, F. (2012). Mil platôs: Capitalismo e esquizofrenia (Vol 3). São Paulo: Trans Editora 34.
Deleuze, G. & Parnet, C. (2004). Diálogos. Lisboa: Relógio d’Àgua.
Dias, R. O. (org) (2012). Formação inventiva de professores. Rio de Janeiro: Lamparina.
Dias, R. (2015). Pesquisa-Intervenção e Formação Inventiva de Professores. Revista Polis e Psique, 5(2), 193-209.
Eizirik, M. F. & Comerlato, D. (2004). A escola (in)visível: Jogos de poder, saber, verdade (2ª ed.). Porto Alegre: Editora da UFRGS.
Foucault, M. (2009). Outros espaços. In: Foucault, M. Estética: Literatura e Pintura, Música e Cinema (Ditos e escritos, Vol. III, pp 411-422). Rio de Janeiro: Forense Universitária.
Foucault, M. (2013). Vigiar e punir: Nascimento da prisão. Petrópolis:Vozes.
Gadelha, S. (2013). Educação, políticas de subjetivação e sociedades de controle. In: Machado, A. M.; Fernandes, A. M. D. & Rocha, M. L. (org). Novos possíveis encontros da Psicologia com a Educação (pp. 15-34). São Paulo: Casa do Psicólogo.
Guattari, F, & Rolnik, S. (2013). Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis, RJ: Vozes.
Heckert, A. & Barros, M. E. B. (2013). Desafios metodológicos para a pesquisa no campo da psicologia: O que pode uma pesquisa. In: Machado, A.M.; Fernandes, A. M. D. & Rocha, M L. (orgs). Novos possíveis no encontro da psicologia com a educação (pp. 87-116). São Paulo: Casa do Psicólogo.
Limachi, E. K. U. & Zucolotto, M. P. R. (2020). A construção da subjetividade do/a professor/a: Implicações no ser docente na atualidade. Research, Society and Development, 9(2), 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i2.1927
Marques, M. O. (2000). Professores falantes de si na sala de aula, na escola e na constituição da pedagogia. In: Oliveira, V. F. (2000). Imagens de professor: significações do trabalho docente (pp. 79-90). Ijuí: Ed. UNIJUÍ.
Narvaes, A. B. (2000). Significações da profissão professor. In: Oliveira, V. F. (org). Imagens de professor: Significações do trabalho docente (pp. 37-56). Ijuí: Ed. UNIJUÍ.
Nóvoa, A. (2006). Nota de apresentação. In: Oliveira, V. F. (org). Narrativas e saberes docentes (pp. 9-16). Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 2006.
Nóvoa, A. (2007). Vidas de professores. Porto/Portugal: Porto Editora Lda.
Nóvoa, A. (2009). Professores: Imagens do futuro presente. Lisboa/Portugal: EDUCA.
Oliveira, V. F. (org). (2000). Imagens de professor: Significações do trabalho docente. Ijuí: Ed. UNIJUÍ.
Oliveira, V. F. (org). (2006). Narrativas e saberes docentes. Ijuí: Ed. UNIJUÍ.
Passos, E. & Barros, R. B. (2015). A cartografia como método de pesquisa-intervenção. In: Passos, E.; Kastrup, V. & Escóssia, L. (Orgs). Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade (pp. 150-171). Porto Alegre: Sulina.
Passos, E.; Kastrup, V. & Escóssia, L. (2015). Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina.
Pereira, M. R. (2017). De que hoje padecem os professores da Educação Básica?. Educar em Revista, 64, 71-87. DOI: 10.1590/0104-4060.49815
Rolnik, S. (2011). Cartografia sentimental: Transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina. Editora da UFRGS.
Sacristán, J. G. (2005). Tendências investigativas na formação de professores. In: Pimenta, S. G. & Ghedin, E. Professor reflexivo no Brasil: Gênese e crítica de um conceito (3ª ed., pp. 81-87). São Paulo: Cortez.
Silva, A. F.; Macedo, B. S. R.; Barros, J. G. R. & Vilhena, V. (2012). Encontros e conversas sobre estética, experiência e amizade. In: Dias, R. O. (org). Formação inventiva de professores (pp. 113-129). Rio de Janeiro: Lamparina.
Silva, L. M.S; Pereira, F. D.; Novelho, T. P. & Silveira, D. S. (2018). Relação entre a desvalorização profissional e o mal-estar docente. RELACult-Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade, 4(ed. esp.), 1-10. DOI: 10.23899/relacult.v4i0.752
Copyright (c) 2023 Psicologia em Estudo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
As opiniões emitidas, são de exclusiva responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem o manuscrito ao Conselho Editorial de Psicologia em Estudo, o(s) autor(es) assume(m) a responsabilidade de não ter previamente publicado ou submetido o mesmo manuscrito por outro periódico. Em caso de autoria múltipla, o manuscrito deve vir acompanhado de autorização assinada por todos os autores. Artigos aceitos para publicação passam a ser propriedade da revista, podendo ser remixados e reaproveitados conforme prevê a licença Creative Commons CC-BY.
The opinions expressed are the sole responsibility of the author (s). When submitting the manuscript to the Editorial Board of Study Psychology, the author (s) assumes responsibility for not having previously published or submitted the same manuscript by another journal. In case of multiple authorship, the manuscript must be accompanied by an authorization signed by all authors. Articles accepted for publication become the property of the journal, and can be remixed and reused as provided for in theby a license Creative Commons CC-BY.