DOWN SYNDROME: SIBLINGS MAKE DIFFERENCE IN THE QUALITY OF LIFE OF THEIR PARENTS?
Abstract
The objective of this study was to evaluate and to discuss the influence of the presence of siblings with typical development on the quality of life (QoL) of parents of adolescents with Down Syndrome (DS). It was a qualitative, cross-sectional, descriptive and exploratory study. The sample consisted of 25 families represented by the caregiver with children aged from 10 to 19 years old. These families were divided in two groups: a) a group of parents with single child with DS (GDSU) and b) group of parents with children with DS and other(s) with typical development (GDSI). Participants answered the semi structured interview whose script focused on topics such as family planning, the presence of the sibling in the family, relationships among the siblings (for GDSI), the future of the child with DS, and aspects related to the parents' feelings about the birth of the child and of the news on his coming to their family. Data were collected, individually, in a single meeting with approximately 30 minutes of duration. The results indicate that the presence of siblings with typical development can change the family structure and dynamics, but not in order to influence a better QoL, since the reports of both groups were very similar.Downloads
References
Amendola, F., Oliveira, M. A. C., & Alvarenga, M. R. M. (2008). Qualidade de vida dos
cuidadores de pacientes dependentes no programa de saúde da família do município de
São Paulo. Texto Contexto Enferm, 17(2), 266-272.
Ardore, M., & Regen, M. (2014). Tenho um irmão diferente. Vamos falar sobre isto? (4a.ed).
São Paulo: APAE.
Buscaglia, L. (2006). Os deficientes e seus pais. Rio de Janeiro: Record.
Chambers, H. G., & Chambers, J. A. (2015) Effects of caregiving on the families of children
and adults with disabilities. Phys Med Rehabil Clin N Am, 16(1), 1-19.
Corrice, A. M., & Glidden, L. M. (2009). The Down syndrome advantage: fact or fiction?
Am. J. Intellect Dev. Disabil, 114(4), 254-268.
Cunha, A. M. F. V., Blascovi-Assis, S. M., & Fiamenghi Jr, G. A. (2010). Impacto da
notícia da síndrome de Down para os pais: histórias de vida. Ciênc. saúde. Coletiva,
(2),445-451.
Cuskelly, M., & Gunn, P. (2003). Sibling relatioships of children with down syndrome:
perspectives of Mothers, fathers and siblings. Am. J. Ment. Retard, 108(4), 234-244.
De La Longuinieri, A. C. F., Yarid, S. D., & Silva, E. C. S. (2018). Influência da espiritualidade/religiosidade do profissional de saúde no cuidado ao paciente crítico. Rev. Cuid, 9(1), 1961-1972.
Dessen, M. A. (1997). Desenvolvimento familiar: transição de um sistema tríadico para
poliádico. Temas Psicol, 5(3).
Geok, C. K., Abdullah, K. L., & Kee, L. H. (2013). Quality of life among Malaysian mothers
with a child with Down syndrome. Int J Nurs Pract, 19(4), 381-389.
King, G., Zwaigenbaum, L., Bates, A., Baxter, D, & Rosenbaum, P. (2012). Parent views of
the positive contributions of elementary and high school-aged children with autism
spectrum disorders and Down syndrome. Child. Care. Health. Dev, 38(6), 817-828.
Kuo, Y. C. (2014). Brothers Experiences Caring for a Sibling with Down Syndrome. Qual.
Health. Res, 24(8), 1102-1113.
Nunes, M. D. R., & Dupas, G. (2011). Independência da criança com síndrome de Down: a
experiência da família. Rev. Latino-AM. Enfermagem, 9(4).
Oliveira, E. F., & Limongi, S. C. O. (2011). Qualidade de vida de pais/cuidadores de crianças
e adolescentes com síndrome de Down. J. Soc. Bras. Fonoaudiol, 23(4), 321-327.
Paul, M. A., Cerda, J., Correa, C., & Lizama, M. (2013). ¿Cómo reciben los padres la noticia
del diagnóstico de su hijo con síndrome de Down?. Rev. méd. Chile, 141(7).
Pereira, A. P. A., & Fernandes, K. F. (2010). A visão que o irmão mais velho de uma criança
diagnosticada com síndrome de Down possui da dinâmica da sua família. Estud. Pesq.
Psico, 10(2), 507-529.
Pereira-Silva, N. L., & Almeida, B. R. (2014). Reações, sentimentos e expectativas de
famílias de pessoas com necessidades educacionais especiais. Psicol Argum, 32(79), 111-
Pinto, S. P. L. C., & Simson, O. R. M. V. (2012). Instituições de Longa Permanência para
Idosos no Brasil: Sumário da Legislação. Rev. bras. geriatra. gerontol, 15(1), 169-174.
Rooke, M. I., & Pereira-Silva, N. L. (2016). Indicativos de resiliência familiar em famílias de
crianças com síndrome de Down. Estud. Psicol, 33(1).
Rosa, E. R. A., Alves, V. P., & Faleiros, V. P. (2015). Com quem ficará meu filho? Uma
preocupação dos pais que estão envelhecendo e não têm com quem deixar seus filhos com
SD, que também estão envelhecendo. Revista Kairós Gerontologia, 18(3), 109-121.
Silva, N. L. P., & Dessen, M. A. (2006). Padrões de interação geitores-crianças com e sem
síndrome de Down. Psicol Reflex Crit, 19(2).
Skotko, B. G. (2005). Communicating the postnatal diagnosis of Down’s syndrome: an
international call for change. Ital. J. Pediatr, 31, 237-243.
Skotko, B. G., Levine, S. P., & Goldstein, R. (2011). Having a Brother or Sister with Down
Syndrome: Perspectives from Siblings. Am. J. Med. Genet. 155A(10), 2348-2359.
Skotko, B. G., Levine, S. P., & Goldstein, R. (2011). Having a son or daughter with Down
Syndrome: Perspectives from Mothers and Fathers. Am. J. Med. Genet, 155A(10), 2335-
Tekinarslan, I. C. A (2013). Comparison study of depression and quality of life in Turkish
mothers of children with Down syndrome, cerebral palsy, and autism spectrum disorder.
Psychol Rep, 112(1), 266-287.
As opiniões emitidas, são de exclusiva responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem o manuscrito ao Conselho Editorial de Psicologia em Estudo, o(s) autor(es) assume(m) a responsabilidade de não ter previamente publicado ou submetido o mesmo manuscrito por outro periódico. Em caso de autoria múltipla, o manuscrito deve vir acompanhado de autorização assinada por todos os autores. Artigos aceitos para publicação passam a ser propriedade da revista, podendo ser remixados e reaproveitados conforme prevê a licença Creative Commons CC-BY.
The opinions expressed are the sole responsibility of the author (s). When submitting the manuscript to the Editorial Board of Study Psychology, the author (s) assumes responsibility for not having previously published or submitted the same manuscript by another journal. In case of multiple authorship, the manuscript must be accompanied by an authorization signed by all authors. Articles accepted for publication become the property of the journal, and can be remixed and reused as provided for in theby a license Creative Commons CC-BY.