As missões da Universidade, entre as quais a extensão universitária ou a terceira missão, em face dos desafios da mercadização/mercantilização

Abstract

This text aims at discussing the concept of the university's third mission starting from the concept of university extension in these times of marketization and commodification of this level of our educational system. In other words, rather than to discuss the different meanings of university extension in Brazil, its current practice in the context of higher education institutions (IES) - universities or not - and, especially, to seek to question and/or define the “new role” of the university, which is being identified as its “third mission”, the paper aims to problematize the relationship between the very recent phenomenon of marketization/commodification and university extension or “third mission”. Ultimately, the paper tries to answer this question: what are the challenges that marketization/commodification poses to higher education missions, especially university extension or its “third mission”?

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALONSO, O.. Saiba o que são private equity, venture capital e capital semente. São Paulo, iG - Economia, 2010. Disponível em: http://economia.ig.com.br/mercados/saiba-o-que-sao-private-equity-venture-capital-e-capital-semente/n1237772600206.html Acesso em: 03 ago. 2014
BIANCHETTI, L., SILVEIRA, Z. S. da. Universidade moderna: dos interesses do Estado-nação às conveniências do mercado. Revista Brasileira de Educação, vol. 21, n. 64, p. 79-99, 2016.
BOVESPA. Kroton (Krot-nm) - Nova Estrutura Organizacional. São Paulo, 2014. Disponível em: http://br.advfn.com/noticias/BOV/2014/artigo/62821939 Acesso em: 18 nov. 2016.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição. Constituição da República Federativa do Brasil, promulgada em 5 de outubro de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 2 fev. 2018.
BRASIL. Decreto nº 2.306, de 19 de agosto de 1997. Regulamenta, para o Sistema Federal de Ensino, as disposições contidas no art. 10 da Medida Provisória nº 1.477-39, de 8 de agosto de 1997, e nos arts. 16, 19, 20, 45, 46 e § 1º, 52, parágrafo único, 54 e 88 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/D2306.htm Acesso em: 2 fev. 2018.
BRUNNER, J. J.. Mercados universitários: ideas, instrumentos y seis tesis en conclusión. Santiago, Cl, 2006. Disponível em: http://www.brunner.cl/wp-content/uploads/2012/12/%C2%A0MERCADOS-UNIVERSITARIOS_2006.pdf Acesso em: 30 jul. 2014.
CHAUÍ, M.. “A universidade pública sob nova perspectiva”. Revista Brasileira de Educação, n. 24, p. 5-15, 2003.
COUTINHO, C. N.. Dualidade de poderes: Introdução à teoria marxista de Estado e revolução. Brasiliense, São Paulo, 1984.
DIAS SOBRINHO, J.. Universidade e novos modos de produção, circulação e aplicação do conhecimento. Avaliação, vol. 19, n. 3, p. 643-662, 2014.
FOLHA DE S. PAULO. Ser Educacional aponta no Cade alta concentração na fusão Kroton-Estácio. São Paulo, 30 out. 2016. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/colunas/mercadoaberto/2016/10/1827549-ser-educacional-aponta-no-cade-alta-concentracao-na-fusao-kroton-estacio.shtml. Acesso em 17 nov. 2016.
FREITAG, M.. Le naufrage de l’université. Editions de la Découverte, Paris, 1996.
KOSIK, K.. Dialética do Concreto. Paz e Terra, Rio de Janeiro. 1976
LAVAL, C.. Néolibéralisme, capitalisme et connaissance. Conferencia. In: Jornada de Reflexión sobre tendencias en la Educación Superior – Educación Superior en el siglo XXI: bien público o mercancía?, Montevideo, 2016. Anais [...] Universidad de la República. Comisión Sectorial de Enseñanza Jornada de reflexión sobre tendencias en la educación superior. Montevideo: Comisión Sectorial de Enseñanza; FEUU, 2018, p. 39-58. Disponível em: https://www.cse.udelar.edu.uy/wp-content/uploads/2018/05/libro_jornada_reflexion.pdf Acesso em: 18 mar. 2019.
MAZZILLI, S.. Ensino, pesquisa e extensão: reconfiguração da universidade brasileira em tempos de redemocratização do Estado. RBPAE, vol.27, n. 2, p. 205-221, 2011. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/24770 Acesso em: 30 jul. 2014.
SANTOS, B. DE S. Pela mão de Alice: O social e o político na pós-modernidade. Cortez, São Paulo, 1996.
SANTOS, B. DE S.. A universidade no século XXI: Para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. Cortez, São Paulo, 2005.
SGUISSARDI, V.. Estudo Diagnóstico da Política de Expansão da (e Acesso à) Educação Superior no Brasil - 2002-2012. Brasília: Edital N. 051/2014 SESU; Projeto de Organismo Internacional - OEI; Projeto OEI/BRA/10/002, 2014.
TAVARES, M. DAS G. M.. Extensão universitária: novo paradigma de universidade? Edufal, Maceió, Al, 1997.
VORLEY, T., NELLES, J.. (Re)conceptualizer l’Université: le développement institutionnel dans le cadre et au-delà de la “Troisième Mission”. Politiques et gestion de l'enseignement supérieur. Paris, França, OECD Publishing, v. 20, n. 3, p. 145-165, 2008. Disponível em: http://www.cairn.info/revue-politiques-et-gestion-de-l-enseignementsuperieur-2008-3-page-145.htm Acesso em: 30 jul. 2014.
Published
2019-12-10
How to Cite
Valdemar Sguissardi. (2019). As missões da Universidade, entre as quais a extensão universitária ou a terceira missão, em face dos desafios da mercadização/mercantilização. Teoria E Prática Da Educação, 22(3), 38-56. https://doi.org/10.4025/tpe.v22i3.51381