APLICAÇÃO DAS METODOLOGIAS ATIVAS DE APRENDIZAGEM TBL (TEAM BASED LEARNING) E PBL (PROBLEM-BASED LEARNING) NO CURSO DE ARQUITETURA E URBANISMO
Abstract
The learning process has been increasingly active, promoting interactive and targeted approaches to the student as an agent of their learning, enabling the conscious evolution of theoretical and practical knowledge. Among the actions for the development of critical thinking, there is the “Team Based Learning”, the Team Based Learning (TBL), a methodology responsible for promoting the exchange of information between members. Similarly, Problem-Based Learning (PBL) uses a specific problem to initiate learning and propose solutions. In this sense, this article aims to discuss the results of the use of these methodologies in the active learning of architects, with the aim of incorporating concepts already known in the scope of education and strengthening ideas from different perceptions. The use of active methodologies in the activities developed revealed that the method facilitated learning and promoted engagement among students.
Downloads
References
BARROWS, Howard S. A Taxonomy of Problem-Based Learning Methods. Medical Education, Illinois, 1986.
BASSALOBRE, Janete. Ética, Responsabilidade Social e Formação de Educadores. Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 29, n. 01, p. 311-317, mar. 2013.
BORGES, Tiago Silva; ALENCAR, Gidélia. Metodologias ativas na promoção da formação crítica do estudante: o uso das metodologias ativas como recurso didático na formação crítica do estudante do ensino superior. Cairu em Revista, Salvador, p.119-143, 2014.
BOTTURA, Roberto de Almeida. Aprendizagem por equipes (TBL): Estratégia em aulas de história da arquitetura. Revista Projetar, Natal, v. 3, n. 3, p.34-46, 2018. Quadrimestral.
DEWEY, John. Democracy and education: na introduction to the philosophy of education. New York, 1916.
FARIAS, Pablo Antonio Maia de; MARTINS, Ana Luiza de Aguiar Rocha; CRISTO, Cinthia Sampaio. Aprendizagem Ativa na Educação em Saúde: Percurso Histórico e Aplicações. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, p.143-150, 2015.
FERRAZ, Ana Paula do Carmo Marcheti; BELHOT, Renato Vairo. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição dos objetivos instrucionais. Gestão da Produção, São Carlos, v. 17, n. 2, p. 421-431, 2010.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra - Coleção Leitura, 1996.
FREITAS, Raquel Ap. M. da M. Ensino por problemas: uma abordagem para o desenvolvimento do aluno. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 2, p. 403-418, abr./jun. 2012.
IKEDA, Ana Akemi; OLIVEIRA, Ana Modesto Veludo de; CAMPOMAR, Marcos Cortez. A tipologia do Método do Caso em Administração: Usos e Aplicações. São Paulo. V.41. n.2. p.147-157. Junho de 2006.
LACERDA, Flávia Cristina Barbosa; SANTOS, Letícia Machado dos. Integralidade na formação do ensino superior: metodologias ativas de aprendizagem. Revista da Avaliação da Educação Superior (campinas), Sorocaba, v. 23, n. 3, p.611-627, nov. 2018.
LEAL, Mara de Souza; MELO-SILVA, Lucy Leal; TAVEIRA, Maria do Céu. Competências socioemocionais em estudantes brasileiros e portugueses: Um estudo comparativo. In: XIV COLÓQUIO INTERNACIONAL DE PSICOLOGIA E EDUCAÇÃO, 14., 2018, Lisboa. Anais do XIV COLÓQUIO INTERNACIONAL DE PSICOLOGIA E EDUCAÇÃO. Lisboa: Ispa, 2018. p. 95 - 102.
MARQUES, Ana Paula Ambrósio Zanelato. A experiência da aplicação da metodologia ativa Team Based Learning aliada à tecnologia no processo de ensino e de aprendizagem. 2019. 253 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado em Educação, Unoeste, Presidente Prudente, 2019.
MORAGA, Daniel; SOTO, Jeannette. TBL - Aprendizaje Basado en Equipos. Estudos Pedagógicos, México, v. 42, n. 2, p.437-447, 2016.
MORAN, José Manuel. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologia. Informática na Educação: Teoria e Prática. Porto Alegra. Vol. 3. n.1. set. 2000.
NAVARRO, Leonor Prieto. Aprendizaje activo en el aula universitária: el caso Del aprendizaje baseado em problemas. Revista Miscelánea Comillas, v. 64, n. 124. P.. 173-196, 2006.
OLIVEIRA, Bruno Luciano Carneiro Alves de; LIMA, Sara Fiterman; RODRIGUES, Livia dos Santos; JÚNIOR, Gerson Alves Pereira. Team-Based Learning como Forma de Aprendizagem Colaborativa e Sala de Aula Invertida com Centralidade nos Estudantes no Processo Ensino- Aprendizagem. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 42, n. 4, p.86-95, 2018. Trimestral.
OLIVEIRA, Carlos A de. Metodologia ativa de ensino-aprendizagem: Manual do TBL. São Paulo: Edição do Autor, 2015. (E-book).
PAIVA, Marlla Rúbya Ferreira; PARENTE, José Reginaldo Feijão; BRANDÃO, Israel Rocha. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem: revisão integrativa. Sanare, Sobral, v. 15, n. 2, p.145-153, 2016.
PRÄSS, Alberto Ricardo. Teorias de aprendizagem. [s. L.]: Scrinia Libris, 2012.
PRETTO, Nelson de Luca; AVANZO, Helena. Educação e arquitetura na era digital: um estudo sobre a expansão das instituições federais de ensino superior em Barreiras, Bahia. Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 25, n. 1, p.190-202, 2018.
RIBAS, Antoni F. Líneas maestras del Aprendizaje por Problemas. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, Barcelona, 2004. 18(1), 79-95.
RIBEIRO, Luis Roberto C.; ESCRIVÃO FILHO, Edmundo; MIZUKAMI, Maria da Graça N. Uma experiência com a PBL no ensino de engenharia sob a ótica dos alunos. In: XXXI COBENGE, Anais, Rio de Janeiro, IME/UFRJ, 2003.
SOUZA, Juliana de Fatima Prestes; KUMODE, Marina Mieko Nishidate. ADAPTAÇÃO DOS CRITÉRIOS PARA FORMAÇÃO DE EQUIPES DURANTE O USO DO TBL (TEAM- BASED LEARNING). Revista de Ensino de Engenharia, Brasília, v. 38, n. 3, p. 137-144, 2019.
TAYLOR, Rebecca; OBERLE, Eva; DURLAK, Joseph; WESSBERG, Roger. (2017). Promoting positive youth development through school-based social and emotional learning interventions: A meta-analysis of follow-up effects. Child Development, 88(4), 1156-1171. doi: 10.1111/cdev.12864
TURINO, Carlos Eduardo. Perfil dos professores aplicadores de metodologias ativas do centro universitário Antônio Eufrásio de Toledo no ano de 2015. In: ETIC 2016 - ENCONTRO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, 2016, Presidente Prudente. Anais do ETIC 2016 - Encontro de Iniciação Científica. Presidente Prudente: Etic 2016, 2016. p. 1 - 13.
VALENTE, José Armando. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, Curitiba, p.79-97, 2014.
VALLIN, Marcos Banheti Rabello. Um Modelo Reflexivo para Formação de Engenheiros. 2008. 184p. Tese de doutorado – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.
Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à Revista Teoria e Pratica da Educação o direito de primeira publicação
b) Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados.