REVIEWING STUDIES ON WRITTEN LANGUAGE LEARNING IN STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER

Keywords: Autism; Literacy; Learning

Abstract

The study aimed to investigate the results of Brazilian research carried out on learning to read and write in students with Autism Spectrum Disorder (ASD), between 2008 and 2019.  Published articles were selected on the CAPES, LILACS and SCIELO plataforms, wiht the descriptors, written language and autismo, reading, writing and autism, autism and learning. It is a qualitative theory of Reading. The results revealed that the studies investigated individualized teaching, visual stimuli and image matching, vocabular stimulation, curriculum flexibility and intervention articles. Students with ASD had difficulties in learning to read, in oral and written communication, and in the domain of reading comprehension. It is concluded that there is a need for investment in teacher training, alternative methodologies, and in academic production on the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paloma Aparecida Oliveira Ratuchne, Universidade Estadual do Centro-Oeste
Student of the Pedagogy Course at UNICENTRO / PR. She is currently an auxiliary teacher, working in special education, specifically with autists. I dream of Education for humanization and emancipation!
Ana Aparecida de Oliveira Machado Barby, Universidade Estadual do Centro-Oeste
Graduated in History from the Universidade Estadual do Centro-Oeste (1992), Graduated in Pedagogy from Universidade Estadual do Centro-Oeste (1996) and Master in Education from Universidade Federal do Paraná (2005). PhD in Education from UFPR (2013). She is currently an Adjunct Professor in the Department of Pedagogy at the State University of the Midwest. He has experience and develops research in the area of ​​Special and Inclusive Education, working mainly on the following themes: teacher training in special and inclusive education, curricular adaptation, Alternative and Extended Communication, special and inclusive education, support networks, Down Syndrome, TEA..

References

APORTA, Ana Paula; LACERDA, Cristina. Estudo de Caso sobre Atividades Desenvolvidas para um Aluno com Autismo no Ensino Fundamental I. Revista Brasileira de Educação Especial, São Carlos/SP, v. 24, n. 1, p.45-58, Jan./Mar. 2018.

BECK, Roberto Gaspari. Estimativa do número de casos de Transtorno do Espectro do Autismo no sul do Brasil. 2017. 68 p. Dissertação (Mestrado em Ciências da Saúde) - Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL, Tubarão, 2017.

BRAGA, Wilson. Autismo: azul e de todas as cores: guia básico para pais e profissionais. 1º Ed. São Paulo: Paulinas, 2018, p.163.

BRAGIN, Josiane Maria. Antecedentes da Educação Autista no Brasil. Instituto de Educación, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad de la República. Fermentario, Montevideo, n.5, p. 1-22, 2011.

BRITO, Maria Claudia. Estratégias práticas de intervenção nos transtornos do espectro do autismo. São Paulo, 2017.

CARDOSO-MARTINS, Cláudia; SILVA, Juliane Ribeiro da. Como as crianças hiperléxicas aprendem ler? Um estudo de uma criança autista. Revista Brasileira Psiquiatria, São Paulo, v. 30, n. 3, p. 290-301, set./2008.

CZERMAINDKI, Fernanda Rash; BOSA, Cleonice Alves; SALLES, Jerusa Fumagalli de. Funções Executivas em Crianças e Adolescentes com Transtorno do Espectro do Autismo: Uma Revisão. Psico, Porto Alegre, PUCRS, v. 44, n. 4, p. 518-525, out./dez. 2013.

FERRARI, Pierre. Autismo infantil: o que é e como tratar (Tradução por Marcelo Dias Almada). 4 ed. São Paulo: Paulinas, 2012, 188 p.

GOMES, Camila Graciella Santos; DE SOUZA, Deisy das Graças. Ensino de sílabas simples, leitura combinatória e leitura com compreensão para aprendizes com autismo. Revista Brasileira de Educação Especial, Marilia, v. 22, n.2, p. 233- 252, Abr./Jun. 2016.

GUEDES, Nelzira Prestes da Silva; TADA, Iracema Neno Cecilio. Produção Científica Brasileira sobre Autismo na Psicologia e na Educação. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Rondônia, v. 31 n. 3, p. 303-309, jul./set.2015.

KLIN, Ami. Autismo e Síndrome de Asperger: uma visão geral. Revista Brasileira de Psiquiatria, São Paulo, v. 28, Supplement .1, p. 3-11, Mai. 2006.

LAMÔNICA; Dionísia Aparecida Cusin; GEJÃO, Mariana Germano; PRADO, Lívia Maria do; FERREIRA, Amanda Tragueta. Habilidades de leitura em crianças com diagnóstico de hiperlexia: estudo de caso. CoDAS, Bauru/SP, v. 25, n. 4, p. 391-395, Mar./Jun. 2013.

MALUF, Maria Regina (org). Metalinguagem e aquisição da escrita: contribuições da pesquisa para a prática da alfabetização. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2003, 218p.

MALUF, Maria Regina; GUIMARÃES, Sandra Regina (orgs). Desenvolvimento da linguagem oral e escrita. Curitiba: Editora UFPR, 2008, 322p.

MELLO, Ana Maria Sarrajordia Ros de et al. Retratos do autismo no Brasil, 1ª ed. São Paulo: AMA, 2013, 174p.

MILLAN, Ana Elisa; POSTALLI, Lidia Maria Marson. Ensino de habilidades rudimentares de leitura para alunos com autismo. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, Vol. 25, n. 1, p. 133154, Jan./Mar. 2019.

NUNES, Débora Regina de Paula; WALTER, Elizabeth Cynthia. Processos de Leitura em Educandos com Autismo: um Estudo de Revisão. Revista Brasileira de Educação Especial, Marilia, Vol. 22, n. 4, p. 619-632, Out./Dez. 2016.

ORRÚ, Sílvia Ester. Aprendizes com autismo: aprendizagem por eixos de interesse em espaços não excludentes. Petrópolis: Editora Vozes, 2016.

PAIXÃO, Glenda Miranda da; ASSIS, Grauben José Alves de. Efeitos do ensino via CRMTS sobre leitura e construção de sentenças para crianças com autismo. Integração em Psicologia, Belém, v. 22, n.1, pp. 77-88, 2018.

PAPIM, Angelo Antonio Puzipe; SANCHES, Kelly Gil. Autismo e inclusão: levantamento das dificuldades encontradas pelo professor do atendimento educacional especializado em sua prática com crianças com autismo, 2013. 84p. Monografia em Psicologia- Centro Universitário Católico Salesiano Auxilium – UNISALESIANO, Lins-SP, 2013.

SANTOS, Emilene Coco; CHIOTE, Fernanda Binatti. Autismo e a pré-história da linguagem escrita. Journal of Research in Special Educational Needs – JORSEN, Espírito Santo, v. 16, n. 1, pp. 241-245, 2016.

SCHMIDT, Carlo et al. Inclusão escolar e autismo: uma análise da percepção docente e práticas pedagógicas. Revista Psicologia: Teoria e Prática, São Paulo, v. 18, n. 1, pp. 222-235, jan./abr. 2016. ISSN 1516-3687 (impresso), ISSN 1980-6906 (on-line).

SELLA, Ana Carolina; SILVA, Williany dos Santos; SANTOS, Isvânia Alves dos. Habilidades e procedimentos de ensino de escrita para crianças com Transtorno do Espectro Autista: uma revisão. Revista de Educação Especial, Santa Maria, v. 33, p. 2 – 26, 2020.

SILVA, Micheline; MULICK, James A. Diagnosticando o Transtorno: aspectos fundamentais e considerações práticas. Psicologia ciência e profissão, Brasília, v. 29, n. 11, pp. 116 – 131, 2009.

SILVA, Stefhanny Paulimineytrick Nascimento; WALTER, Catia Crivelenti de Figueiredo; NUNES, Leila Regina d'Oliveira de Paula. Avaliação dos efeitos de um Programa de Leitura e Comunicação para crianças com autismo. Revista de Educação Especial, Santa Maria, v. 32, p. 5 – 22, 2019.
Published
2021-08-27
How to Cite
Paloma Aparecida Oliveira Ratuchne, & Ana Aparecida de Oliveira Machado Barby. (2021). REVIEWING STUDIES ON WRITTEN LANGUAGE LEARNING IN STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER. Teoria E Prática Da Educação, 24(2), 86-104. https://doi.org/10.4025/tpe.v24i2.57768
Section
Articles