TEACHER EDUCATION AND NEW COMPETENCES FACED WITH THE INTERACTIVE DIGITAL TECHNOLOGIES

  • Marta Ferandes Garcia UNESP
  • Dóris Firmino Rabelo UFRB
  • Dirceu da Silva UNICAMP
  • Sérgio Ferreira do Amaral UNICAMP
Keywords: Teaching competence, Interactive digital technology, Teacher´s education, Learning

Abstract

Nowadays the teaching practice supported by digital technology poses a serious challenge to teachers. The pedagogical practice that encompasses the digital resources demands competences that are different from the traditional ones once a new learning culture arises as a result of the ICT integration in the learning and teaching process. The literature review indicates the necessity to reorientate the teacher´s role and work when faced with the digital culture. Therefore, the purpose of this paper is to present a contribution to modify the practices supported by instrumentalist and deterministic concepts showing a definition to the interactive digital technology term as well as pointing out the teaching competences required for the critical and responsive incorporation of the interactive digital technology in education. Finally, the proposal of a theoretical scheme aims at synthesizing the competences identified in the literature about the use of digital technology in the pedagogical setting

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marta Ferandes Garcia, UNESP
Mestranda em Educação pela Universidade Estadual de Campinas/ UNICAMP, na área de Concentração Ciências Sociais na Educação. Especialização em andamento em Formação de Professores para cursos semipresenciais e EAD pela UNESP. Especialização em Arte, Educação e Tecnologias Contemporâneas pela Universidade de Brasília/UnB (2008) e Graduação em Pedagogia (2007). Tem experiência na área de Educação a distância e formação de professores em nível superior e de aperfeiçoamento. Atualmente é Orientadora de Disciplina na UNESP, no curso de Pedagogia do programa UNESP/UNIVESP e Professora efetiva da Prefeitura Municipal de Santos, atuando na formação continuada de professores em exercício no Núcleo de Educação a Distância/NuED.
Published
2012-02-21
How to Cite
Garcia, M. F., Rabelo, D. F., Silva, D. da, & Amaral, S. F. do. (2012). TEACHER EDUCATION AND NEW COMPETENCES FACED WITH THE INTERACTIVE DIGITAL TECHNOLOGIES. Teoria E Prática Da Educação, 14(1), 79-87. https://doi.org/10.4025/tpe.v14i1.16108
Section
Articles