The formation of the reflective Administrator: initial proposal of "new" a model of formation of the professional of Administration

  • Alexandre Shigunov Neto Faculdade Central de Cristalina (FACEC)
  • Lizete Shizue Bomura Maciel Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Abstract

The present work intends to present some reflections on the professional formation in the courses of bacharelado in Administration, as well as considering a "new model of formation, being overcome as referencial the analysis of the curricular lines of direction for the graduation courses. The option for the subject "the Reflective Administrator", at a first moment, is justified for the interest in investigating which the profile of the professional whom if it intends to form in the Courses of Bacharelado in Administration, given the great proliferation of courses of Administration for all the regions of the country; e for the proposal of "new" a model of professional formation. Therefore, the object of study of this brief analysis will be the formation of the professionals formed for the courses of bacharelado in Administration of Brazil. Aiming at to reach our objectives previously considered we structuralize the present research in three interrelacionadas parts, of the following form: at a first moment it will become analysis of the concept of present reflective thought in the proposal educational of John Dewey; at as a moment it will become analysis of the thought of Donald Schön and of the insertion of the proposal of formation of the reflective professional from the decade of 1990 in Brazil, it stops in last instance carrying through the transposition of the concept of reflective professional for the area of Administration.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexandre Shigunov Neto, Faculdade Central de Cristalina (FACEC)
Possui graduação em Administração pela Universidade Estadual de Maringá (1998) , especialização em Economia Empresarial pela Universidade Estadual de Londrina (1999) e mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2002) . Atualmente é Avaliador de cursos de graduação do Ministério da Educação e Diretor de Pesquisa e Extensão da Faculdade Central de Cristalina. Tem experiência na área de Educação , com ênfase em Fundamentos da Educação. Atuando principalmente nos seguintes temas: empreendedorismo, formação de professores, prática pedagógica, professores, formação pedagógica e educação Currículo Lattes
Lizete Shizue Bomura Maciel, Universidade Estadual de Maringá (UEM)
Mestre e Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Preconceito e Exclusão (UEM). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Formação de Professores (UEM). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Email: newliz@uol.com.br Livros publicados: MACIEL, Lizete Shizue Bomura e PAVANELLO, Regina Maria (Org.). Formação de professores e prática pedagógica. Maringá: EDUEM. 2002. MACIEL, Lizete Shizue Bomura; SHIGUNOV NETO, Alexandre (Org.). Reflexões sobre a formação de professores. Campinas, SP: Papirus, 2002. MACIEL, Lizete Shizue Bomura; SHIGUNOV NETO, Alexandre (Org.). Currículo e formação profissional nos cursos de turismo. Campinas, SP: Papirus, 2002. MACIEL, Lizete Shizue Bomura; SHIGUNOV NETO, Alexandre (Org.). Desatando os nós da formação docente. Porto Alegre: Mediação, 2002. MACIEL, Lizete Shizue Bomura; SHIGUNOV NETO, Alexandre (Org.). Formação de professores: passado, presente e futuro. São Paulo: Cortez, 2004.
Published
2011-08-18
How to Cite
Shigunov Neto, A., & Maciel, L. S. B. (2011). The formation of the reflective Administrator: initial proposal of "new" a model of formation of the professional of Administration. Teoria E Prática Da Educação, 12(3), 331-344. https://doi.org/10.4025/tpe.v12i3.4229
Section
Articles