WORK AS AN EDUCATIONAL PRINCIPLE AND RESEARCH AS A PEDAGOGICAL PRINCIPLE IN INTEGRATED HIGH SCHOOL INTEGRATION WORKSHOPS
Abstract
It considers that the curricular integration is characterized as one of the pillars for the defragmentation of the teaching, for the materialization of the interdisciplinarity and for the integral formation of the student. In this direction, the objective of this text is to present aspects of the theory-practice relationship of the teachers of the integrated curriculum, also aiming to disseminate interdisciplinary practices on different themes in the school context. It was produced through bibliographic research, document analysis and observations of the practices of teachers in the integrated curriculum. Such approach is based on exploratory and descriptive research, through a qualitative and dialectical approach, following the movements and contradictions inherent to educational spaces. As a result, it is highlighted that the integrated curriculum emerges as a fruitful place to search for less conservative and more collective, less boring and more active teaching, a teaching that values the dialogic character of the act of teaching, always associated with learning and research.
Downloads
References
BRASIL, Resolução Nº 510, de 07 de abril de 2016. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf. Acesso em: 23 nov. 2020.
BRESOLIN, Ademir; CALEGARO, Bruno; OBERDERFER, Lara Popov Zambiasi; PASQUALLI, Roberta. O Currículo Integrado E O Ensino Da Informática: Práticas Interdisciplinares. Disponível em: https://www.ifsc.edu.br/documents/30701/523474/o_curriculo_integrado.pdf/6151bc15-d409-b17b-1efd-3f21e89314e3. Acesso em: 17 abr. 2021
DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André. Física. São Paulo: Cortez, 1990.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas,
2008.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução Carlos Irineu da Costa. São Paulo: 34, 1999.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e
criatividade. Petrópolis: Vozes, 2002.
PASQUALLI, Roberta; SILVA, Vosnei da; SILVA, Adriano Larentes da. Limites e Potencialidades de Materialização do Currículo Integrado: Uma Análise dos Planos de Ensino e Diários de Classe. Revista Contexto & Educação, 34(109), 104-120. Disponível em:
https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/7631. Acesso em: 16 Dez. 2020.
SANTOMÉ, Jurjo Torres. Globalização e Interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1998.
VASCONCELLOS, Celso dos S. Metodologia Dialética em Sala de Aula. In: Revista de Educação AEC. Brasília: abril de 1992 (n. 83).
YIN, Robert. Estudo de caso: planejamento e métodos; trad. Daniel Grassi - 2.ed. -
Porto Alegre: Bookman, 2001.
Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à Revista Teoria e Pratica da Educação o direito de primeira publicação
b) Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados.