O trabalho músico-pedagógico da FUNDARTE a partir da produção de docentes
Abstract
This article describes a research that focused on teachers from the Municipal Arts Foundation of Montenegro (FUNDARTE), whose work in Art and Art Education is widely recognized. The objective of the investigation was to map and analyze the scientific production of professors at FUNDARTE on the musical-pedagogical work carried out at the institution. The methodology had the qualitative approach as a presupposition and the bibliographical research as a method. Data collection took place via the internet, with data consisting of works published in scientific journals and annals of Arts events. Content analysis constituted the technique for data analysis. The collected data demonstrated a vast scientific production of the institution's professors, which reveals a consistent work that promotes the dissemination of music teaching in the locality and its surroundings. With the publication of the results of the investigations, the professors expand the impact of the excellence of this work to other regions.
Downloads
References
Almeida, B. F. da C. (2021a). A epistemologia da educação musical na FUNDARTE: Uma proposta de tese de doutorado em educação. Seminário Nacional de Arte e Educação, 27, 1–10. Montenegro: FUNDARTE. Recuperado de https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/Anaissem/article/view/1016
Almeida, B. F. da C. (2021b). Cartas Narrativas: O que eu (com)vivi na FUNDARTE. Seminário Nacional de Arte e Educação, 27, 1–18. Montenegro: FUNDARTE. Recuperado de https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/Anaissem/article/view/989
Almeida, B. F. da C., Dal Bello, M. P., & Hummes, J. M. (2023). Cartas narrativas: O que eu (Com)Vivi na Fundarte. Revista da FUNDARTE, 1(1). Recuperado de https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/9786588330111/index
Almeida, B. F. da C., Hummes, J. M., & Dal Bello, M. P. (2021a). A pesquisa na FUNDARTE: Arte e contexto. Seminário Nacional de Arte e Educação, 27, 131–141. Montenegro: FUNDARTE. Recuperado de https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/Anaissem/article/view/991
Almeida, B. F. da C., Hummes, J. M., & Dal Bello, M. P. (2021b). O grupo de pesquisa da FUNDARTE. Revista da FUNDARTE, 21(46), 1–21. doi: 10.19179/2319-0868.942
Almeida, B. F. da C., & Wolffenbüttel, C. R. (2019). A Música na Revista da FUNDARTE: Contribuições para o pensamento educativo-musical. Revista da FUNDARTE, 19(38), 117–163. doi: 10.19179/2319-0868.642
Anders, F. (2012). A Prática Musical em Conjunto no Encontro Anual dos Estudantes de Flauta Doce de Montenegro/RS. Seminário Nacional de Arte e Educação, 23, 486–495. Montenegro: FUNDARTE.
Arroyo, M. (2001). Música popular em um Conservatório de Música. Revista da ABEM, 9(6), 59–67. Recuperado de http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/441
Barcelos, C. P. (2016). “Temos que pegar!”: Um relato da utilização do cotidiano no trabalho com o Coro Criarte da Fundarte. Seminário Nacional de Arte e Educação, 25, 133–137. Montenegro: FUNDARTE. Recuperado de https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/Anaissem/article/view/370
Bogdan, R., & Biklen, S. (1994). Investigação qualitativa em educação: Uma introdução à teoria e aos métodos. Lisboa: Porto Editora.
Bozzetto, A., Krahl, A., Schmidt, G., & Nunes, C. (2003). Construindo a aula de música a partir de temas musicais do cotidiano de alunos. Seminário Nacional de Arte e Educação, 17, 212. Montenegro: FUNDARTE. Recuperado de https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/Anaissem/issue/view/28
Bruno, M. (2014). Orquestra de sopros da FUNDARTE - 10 anos: Prática instrumental em grupo, idealismo e resistência. Seminário Nacional de Arte e Educação, 24, 274–278. Montenegro: FUNDARTE.
Dal Bello, M. P. (2016). O bacharel professor de música. Revista da FUNDARTE, (31), 136–154. Recuperado de https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/article/view/329
Dal Bello, M. P., & Hummes, J. M. (2002). Um projeto de inclusão social. Seminário Nacional de Arte e Educação, 16, 89–90. Montenegro: FUNDARTE. Recuperado de https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/Anaissem/issue/view/28
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2006). O planejamento da pesquisa qualitativa: Teorias e abordagens (2o ed). Porto Alegre: Artmed.
Farias, M. A. B. de. (2014). Didática musical para aulas de teclado eletrônico: Uma abordagem voltada para o cotidiano dos alunos. Seminário Nacional de Arte e Educação, 24, 452–458. Montenegro: FUNDARTE. Recuperado de https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/Anaissem/article/view/229
Flach, G. A. (2012). Arranjos didáticos para piano: Um estudo sobre escolhas e alternativas pedagógico-musicais. Seminário Nacional de Arte e Educação, 23, 321–328. Montenegro: FUNDARTE. Recuperado de https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/Anaissem/article/view/98
Flach, G. A. (2014). Piano em grupo: Arranjos elaborados a partir de alternativas pedagógico-musicais. Revista da FUNDARTE, (27), 19–32. Recuperado de https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/article/view/49
França, M. F. de T. G. B., & Azevedo, S. L. de S. (2012). Por uma mudança de paradigma na iniciação musical ao piano. Revista da ABEM, 20(27), 141–148. Recuperado de http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/167
Fucci Amato, R. de C. (2006). Educação pianística: O rigor pedagógico dos conservatórios. Revista Música Hodie, 6(1). doi: 10.5216/mh.v6i1.1866
Fucci Amato, R. de C. (2007). O cenário musical de São Carlos-SP: Breve retrospectiva histórica (1947-1991). ICTUS, 8(2). doi: 10.9771/ictus.v8i2.34293
Gil, A. C. (2010). Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas.
Hummes, J. M., & Dal Bello, M. P. (2016). Descentralização e Acessibilidade: Ação Comunitária FUNDARTE. Seminário Nacional de Arte e Educação, 25, 186–188. Montenegro: FUNDARTE. Recuperado de https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/Anaissem/article/view/379
Hummes, J. M., Felix, B., & Dal Bello, M. P. (2022). Grupo de Pesquisa da FUNDARTE: Arte, educação e performance. Revista da FUNDARTE, 51(51), 45–59. doi: 10.19179/rdf.v51i51.1169
Kehrwald, I. P. (2001). Apresentação. Seminário Nacional de Arte e Educação, 15, 6. Montenegro: FUNDARTE. Recuperado de https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/Anaissem/issue/view/28
Kochenborger, R. E., & Barcelos, C. (2021). Ensaio online—Antes e durante a Pandemia do Covid-19: Uma reflexão comparativa. Seminário Nacional de Arte e Educação, 27, 1–7. Montenegro: FUNDARTE. Recuperado de https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/Anaissem/article/view/1023
Kraemer, R.-D. (2000). Dimensões e funções do conhecimento pedagógico-musical. Em Pauta, 11(16/17), 50–73. Recuperado de http://seer.ufrgs.br/index.php/EmPauta/article/view/9378
Kreutz, T. de C. (2016). A camerata de violões da FUNDARTE: Um relato das particularidades e repertório do grupo entre 2013 e 2016. Seminário Nacional de Arte e Educação, 25, 113–117. Montenegro: FUNDARTE. Recuperado de https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/Anaissem/article/view/366
Marconi, M. de A., & Lakatos, E. M. (2006). Técnicas de pesquisa: Planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisa, elaboração, análise e interpretação de dados. São Paulo: Atlas.
Metz, C. de O. (2008). Música para vencer limites. Seminário Nacional de Arte e Educação, 21, 502. Montenegro: FUNDARTE. Recuperado de https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/Anaissem/issue/view/24
Moraes, R. (1999). Análise de conteúdo. Revista Educação, 22(37), 7–32.
Moreira, M. dos S. (2009). O método Da Capo na aprendizagem inicial da Filarmônica do Divino, Sergipe. OPUS: Revista Eletrônica da ANPPOM, 15(1), 126–140. Recuperado de https://www.anppom.com.br/revista/index.php/opus/article/view/266
Mota, A., & Vargas, L. (2018). TCC sem mistério: Manual prático da monografia. Florianópolis: Simplíssimo.
Rhoden, S. (2012). A pesquisa com crianças: A criança como sujeito de pesquisa. Arte: Mediações, Compartilhamentos e Interações, 23, 410–417. Montenegro: FUNDARTE. Recuperado de https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/Anaissem/article/view/112
Silva, E. S. da, Wolffenbüttel, C. R., & Lopes, S. da S. (2014). Música, arte e literatura na Cidade das Artes: Investigando a cultura na cidade de Montenegro, RS. Seminário Nacional de Arte e Educação, 24, 96–103. Montenegro: FUNDARTE. Recuperado de https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/Anaissem/article/view/170
Spohr, B. C., & Wolffenbüttel, C. R. (2021). A FUNDARTE e suas ações no campo da música: Uma pesquisa com matérias de jornal. Seminário Nacional de Arte e Educação, 27, 1–14. Montenegro: FUNDARTE. Recuperado de https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/Anaissem/article/view/957
Viegas, M. A. de R. (2006). Repensando o ensino-aprendizagem de piano do Curso Técnico em Instrumento do Conservatório Estadual de Música Padre José Maria Xavier de São João del-Rei (MG): Uma reflexão baseada em Foucault. Revista da ABEM, 15, 81–90. Recuperado de http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/304
Wolffenbuttel, C. R. (2000). A presença das raízes culturais na educação musical. Revista da ABEM, 8(5), 31–38. Recuperado de http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/450
Copyright (c) 2024 Teoria e Prática da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à Revista Teoria e Pratica da Educação o direito de primeira publicação
b) Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados.







