Marketing and Social Pressure: How Societal Expectations Impact Healthy Diet Choices for Babies

Keywords: Social Pressure, Eating Habits, Social Behavior, Consumer Behavior

Abstract

This study analyzed the influence of social pressure on parents' decisions when introducing healthy food to children. A quantitative approach was used, applying a structured questionnaire to 54 respondents. The data were analyzed using Item Response Theory (IRT) and Analysis of Variance (ANOVA), allowing the identification of the main factors that impact parental food choices. The results indicated that interfamily relationships and exposure to social events play a significant role in food introduction. The research contributes to the field of Consumer Behavior Studies by demonstrating how the social environment can influence adherence to nutritional recommendations. It is suggested that public policies and educational actions be strengthened to minimize the effects of social pressure on child nutrition.

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Author Biographies

Thais Isidoro Gonçalves, Universidade Estadual de Maringá

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Estadual de Maringá (PPA/UEM)

Juliano Domingues da Silva, Universidade Estadual de Maringá

Possui graduação em Administração (2006) pela Universidade Estadual do Paraná, Campus de Campo Mourão, pós-graduação em Comunicação Organizacional (2012) pela Faculdade Maringá, Mestrado em Administração (2015) pela Universidade Estadual de Maringá e Doutorado em Administração (2018), pela Universidade Estadual de Maringá. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Marketing e Empreendedorismo, atuando principalmente nos seguintes temas: pesquisas quantitativas, sistemas de controle em vendas, comportamento empreendedor.

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Published
2025-02-28
How to Cite
Gonçalves, T. I., & Silva, J. D. da. (2025). Marketing and Social Pressure: How Societal Expectations Impact Healthy Diet Choices for Babies. Revista Interdisciplinar De Marketing, 15(1), 111-128. https://doi.org/10.4025/rimar.v15i1.75170