Marketing and Social Pressure: How Societal Expectations Impact Healthy Diet Choices for Babies
Abstract
This study analyzed the influence of social pressure on parents' decisions when introducing healthy food to children. A quantitative approach was used, applying a structured questionnaire to 54 respondents. The data were analyzed using Item Response Theory (IRT) and Analysis of Variance (ANOVA), allowing the identification of the main factors that impact parental food choices. The results indicated that interfamily relationships and exposure to social events play a significant role in food introduction. The research contributes to the field of Consumer Behavior Studies by demonstrating how the social environment can influence adherence to nutritional recommendations. It is suggested that public policies and educational actions be strengthened to minimize the effects of social pressure on child nutrition.
Downloads
References
Almeida, S. S., Nascimento, P. C. B. D., & Quaioti, T. C. B. (2002). Quantidade e qualidade de produtos alimentícios anunciados na televisão brasileira. Revista de Saúde Pública, 36, 353-355. https://doi.org/10.1590/S0034-89102002000300016
Brasil. (2009). Saúde da criança: Nutrição infantil: Aleitamento materno e alimentação complementar. Ministério da Saúde.
Brasil. (2014). Guia alimentar para população brasileira. Ministério da Saúde.
Brasil. (2014). Conselho Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente (CONANDA). Martins Fontes.
Brasil. (2021). Guia alimentar para crianças brasileiras menores de 2 anos. Ministério da Saúde.
Birch, L. L., & Marlin, D. W. (1982). I don't like it; I never tried it: Effects of exposure on two-year-old children's food preference. Appetite, 3(4), 353-360. https://doi.org/10.1016/S0195-6663(82)80053-6
Dias, M. C. A. P., Freire, L. M. S., & Franceschini, S. C. C. (2010). Recomendações para alimentação complementar de crianças menores de dois anos. Revista de Nutrição, 23, 475-486. https://doi.org/10.1590/S1415-52732010000300015
Foxall, G. R. In:BAKER, Michael J. Administração de Marketing. Rio de Janeiro: Elsevier, 2005.
Freitas, D. X. (2014). Os limites legais da publicidade infantil no direito brasileiro. Commentary, Jusbrasil. com. br.
Giugliani, E., & Victora, C. G. (2000). Alimentação complementar. Jornal de Pediatria, 76(Supl. 3), 253-262.
Gomes, W. S. T. (2016). Alimentação escolar saudável.
Mesquita, C., & Ribeiro, C. (2018). Os media como fator influenciador das escolhas alimentares das famílias. Proceedings Innodoct/18. International Conference on Innovation, Documentation and Education (pp. 1037-1048). Editorial Universitat Politècnica de València https://doi.org/10.4995/INN2018.2018.8910
Michel, M. H. (2005). Metodologia e pesquisa científica: Um guia prático para acompanhamento da disciplina e elaboração de trabalhos monográficos. São Paulo: Atlas.
Montgomery, D. (1991). Design and analysis of experiments. John Wiley and Sons.
Moura, N. C. (2010). Influência da mídia no comportamento alimentar de crianças e adolescentes. Segurança Alimentar e Nutricional, 17(1), 113-122. https://doi.org/10.20396/san.v17i1.8634805
Oliveira, B. S. (2017). Influência da alimentação no desempenho escolar de crianças e adolescentes.
Ramos, M., & Stein, L. M. (2000). Desenvolvimento do comportamento alimentar infantil. Jornal de Pediatria, 76(Supl. 3), S229-S237.
Rapley, G., & Murkett, T. (2017). Baby-led weaning: O desmame guiado pelo bebê (M. T. Bernardes, Trad.). São Paulo: Timo.
Solomon, M. R. (2016). O comportamento do consumidor: Comprando, possuindo e sendo. Bookman Editora.
Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade. Declaro, ainda, que uma vez publicado na Revista Interdisciplinar de Marketing, editada pela Universidade Estadual de Maringá, o mesmo jamais será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro meio de divulgação científica. Através deste instrumento, em meu nome e em nome dos demais co-autores, porventura existentes, cedo os direitos autorais do referido artigo à Universidade Estadual de Maringá e declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorias (Nº9609, de 19/02/98).
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais. À Revista Interdisciplinar de Marketing é permitido o uso dos trabalhos publicados para fins não-comerciais, incluindo o direito de enviar o trabalho para bases de dados de acesso público.

