Diversity and prejudice in Science teaching: elements for teacher development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.v1i1.63584

Keywords:

Science Education, Interculturality, Inclusion

Abstract

Issues involving cultural diversity and prejudice have been subject of relevant debate over the past decade in the educational setting. Giving visibility to this theme, we present in a technical language, but also accessible to teachers and undergraduates, some points in which reflections are necessary to avoid perpetuating social, ethnic and gender prejudices in scientific education. The analyzes were made based on a bibliographical revision guided by an question: in which subjects of the field of scientific education a socially decontextualized teacher discourse can perpetuate prejudices to the students? The discussions presented point to the perspective of learning science as a second culture, considering some of the other cultures in dialogue with the scientist. The specificities of this process are part of the construction of dialogue between the different ethnic, gender, and perceptual points of view, involved in the learning of science tought in school and teacher training.

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Author Biographies

Camila Cunha, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Doutora em Ensino, Filosofia e História das Ciências (PPGEFHC/UFBA/UEFS) pela Universidade Federal da Bahia e Universidade Estadual de Feira de Santana, Mestre em Ensino de Ciências e Matemática (PPGCIMA/UFS) pela Universidade Federal de Sergipe e Graduação em Ciências Biológicas Licenciatura pela mesma universidade. Atualmente é professora da Secretaria da Educação do Estado da Bahia (SEC/BA) lecionando Biologia em turmas do Ensino Médio.

Alice Alexandre Pagan, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Licenciada em Ciências Biológicas (UNEMAT 2002); Mestra em Educação (UFMT 2004) e Doutora em Educação, área: Ensino de Ciências e Matemática (USP 2009), tendo concluí­do pós-doutorado no Instituto de Biologia da Universidade Federal da Bahia (UFBA - 2018). Professora associada IV do Departamento de Biologia e Zoologia do Instituto de Biociências (IB) da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Edson José Wartha, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Doutor em Ensino de Ciências (USP). Professor Adjunto da Universidade Federal de Sergipe (UFS) e Coordenador Geral da RENOEN, São Cristóvão, Sergipe, Brasil. 

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Published

2022-05-16

How to Cite

Cunha, C., Pagan, A. A., & Wartha, E. J. (2022). Diversity and prejudice in Science teaching: elements for teacher development. Vitruvian Cogitationes, 1(1), 50–64. https://doi.org/10.4025/rvc.v1i1.63584

Issue

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Artigos