Diversity and prejudice in Science teaching: elements for teacher development
DOI:
https://doi.org/10.4025/rvc.v1i1.63584Keywords:
Science Education, Interculturality, InclusionAbstract
Issues involving cultural diversity and prejudice have been subject of relevant debate over the past decade in the educational setting. Giving visibility to this theme, we present in a technical language, but also accessible to teachers and undergraduates, some points in which reflections are necessary to avoid perpetuating social, ethnic and gender prejudices in scientific education. The analyzes were made based on a bibliographical revision guided by an question: in which subjects of the field of scientific education a socially decontextualized teacher discourse can perpetuate prejudices to the students? The discussions presented point to the perspective of learning science as a second culture, considering some of the other cultures in dialogue with the scientist. The specificities of this process are part of the construction of dialogue between the different ethnic, gender, and perceptual points of view, involved in the learning of science tought in school and teacher training.
Downloads
References
AIKENHEAD, G. S. Science communication with the public: a cross-cultural event. In BRYANT, C., GORE, M.; STOCKLMAYER, S. (Eds.). Science communication in theory and practice. Amsterdam: Kluwer, 2001. Disponível em: http://www.usask.ca/education/people/aikenhead/Scicom.htm. Acesso em: 26 jul. 2017.
ALCOREZA, R.P. Epistemologia Pluralista. In: ZAMBRABA, A. (Editor). Pluralismo Epistemológico: reflexiones sobre la educación superior em el Estado Plurinacional da Bolivia. Cochabramba, Bolívia: FUNPROEIB Andes, 2014. p. 13-34.
ARAUJO, L.C.; BEZERRA, R. A. B.; DIAS, R.L. Desafio: multiculturalismo. 2012. Disponível em: http://www.ebah.com.br/content/ABAAABmJoAL/artigo-multiculturalismo. Acesso em: 5 jun. 2019.
AWADE, M. Pluralismo epistemológico e sincretismo cultural: uma resposta í s controvérsias da ecologia teórica. Tese de doutorado, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil, 2016.
BAPTISTA, G.C.S. Importância da demarcação de saberes no ensino de ciências para sociedades tradicionais. Ciência & Educação, v. 16, n. 3, p. 679-694, 2010.
BAPTISTA, G.C.S.; EL-HANI, C.N. Investigação etnobiológica e ensino de biologia: uma experiência de Inclusão do conhecimento tradicional de agricultores na sala de aula de Biologia. In: TEIXEIRA, P.M.M. (Org.). Ensino de Ciências: Pesquisas e Reflexões.
Ribeirão Preto: Editora Holos, 2006. p. 84-96.
BAUMAN, Z. Globalização: as consequências humanas (M, Penchell, Trad.). Rio de Janeiro: Zahar, 1999.
BOHM, D. Diálogo: comunicação e redes de convivência. São Paulo: Palas Athena, 1996.
CANDAU, V.M. Sociedade, cotidiano escolar e cultura (s): uma aproximação. Educação & Sociedade, ano 23, n. 79, p. 125-61, 2002.
CANDAU, V.M. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA, A. F.; CANDAU, V.M. (Orgs.) Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 13-37.
CANEN, A.; CANEN, A.G. Rompendo fronteiras curriculares: o multiculturalismo na educação e outros campos de saber. Currículo sem Fronteiras. v. 5, n. 2, p. 40-49, 2005a.
CANEN, A.; CANEN, A.G. Organizações multiculturais. Rio de Janeiro: Ciência Moderna. 2005b.
CAVALLEIRO, E.S. Do silêncio do lar ao silêncio escolar: racismo, preconceito e discriminação na educação infantil. São Paulo: Contexto, 2000.
CERQUEIRA, E.S.; SOUZA, E. Preconceito e discriminação contra minorias sexuais: o caso da homofobia. In: TECHIO, E. M.; LIMA, M. E. O. (Org). Cultura e produção das diferenças: estereótipos e preconceito no Brasil, Espanha e Portugal. Brasília: Technopolitik. 2011. p. 247-272.
CHASSOT, A.I.A. Ciência é masculina? Sim senhora. 3 ed. São Leopoldo: Editora UNISINOS, 2004.
CHALMERS, A. F. O que é ciência afinal? São Paulo: Ed. Brasiliense, 1993.
COBERN, W.W.; LOVING, C.C. Defining “science†in a multicultural world: implications for science education. Science Education, n. 85, p. 50-67, 2001.
COSTA, V.B. When science is "another world": Relationships between worlds of family, friends, school, and science. Science Education, v. 79, n. 3, p. 313-333, 1995.
EL-HANI, C.N.; SEPÚLVEDA, C. Referenciais teóricos e subsídios metodológicos para a pesquisa sobre as relações entre educação científica e cultura. In: SANTOS, F. M. T.; GRECA, I. M. A pesquisa em Ensino de Ciências no Brasil e suas metodologias. Ijuí: Editora Unijuí, 2006. p. 161-212.
FONTE, S.S.D.; LOUREIRO, R. Educação escolar e o multiculturalismo intercultural: crítica a partir de Simone de Beauvoir. Pro-Posições, v. 22, n. 3, p. 177-196, 2011.
FORQUIN, J. C. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
FOURCZ, G. A construção das ciências: introdução í filosofia e í ética das ciências. Tradução de Luiz Paulo Rouanet. – São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista, 1995.
FOUREZ, G. Crise no Ensino de Ciências. Investigações em Ensino de Ciências, v. 8, n. 2, p. 109-123, 2003.
GIDDENS, A. O mundo na era da globalização. Lisboa: Editorial Presença, 2000.
GIL-PÉREZ, D. et al. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência e Educação, v. 7, n. 2, p. 125-153, 2001.
GOMES, N. L. Diversidade e Currículo. In: BEAUCHAMP, J.; PAGEL, S.D.; NASCIMENTO, A.R. Indagações sobre currículo: diversidade e currículo, Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007. p. 17-47.
JUNQUEIRA, R. D. Homofobia nas escolas: um problema de todos. In: JUNQUEIRA, R. D. (Org). Diversidade sexual na educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas.
Brasília: MEC/UNESCO, 2009. p. 13-51.
LOPES, A.R.C. Conhecimento escolar: Ciência e Cotidiano. Rio de Janeiro: Ed. UERJ, 1999a.
LOPES, A.R.C. Pluralismo cultural em políticas de currículo nacional. In: MOREIRA, A. F.
B. (Org.). Currículo: políticas e práticas. Campinas: Papiru, 1999b. p. 59-80.
LOURO, G. L. O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 7-34.
MAGALHíES, G.M.; SCHILLING, F. Imigrantes da Bolívia na escola em São Paulo: fronteiras do direito í educação. Pro-Posições, v. 23, n. 1, p. 43-64, 2012.
MIRANDA, A. Sociedade da informação: globalização, identidade cultural e conteúdos. Ci Inf., Brasília, v. 29, n. 2, p. 78-88, 2000.
NASCIMENTO, E. L. Sanfoka: educação e identidade afrodescendente. In: CAVALLEIRO, ELIANE. (Org). Racismo e anti-racismo na educação: repensando nossa escola. São Paulo: Selo Negro, 2001. p. 115-140.
NOBEL PRIZE. All Nobel Prizes in Chemistry. 2010. Disponível em: www.nobelprize.org/prizes/lists/all-nobel-prizes-in-chemistry. Acesso em: 07 maio 2019.
OLIVÉ, L. Por una auténtica interculturalidad basada em el reconocimiento de la pluralidade espistemológica. In: OLIVÉ, L. et al. Pluralismo Epistemológico. La Paz: Muella Del Diablo Editors, 2009. p. 19-30.
PAGAN, A.A. Ser (animal) humano: evolucionismo e criacionismo nas concepções de alguns graduandos em Ciências Biológicas. Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, SP, Brasil, 2009.
PAGAN, A.A.; EL-HANI, C.N.; BIZZO, N. A Identidade Humana e o Alter Vivo: Concepções de Alguns Alunos de Ciências Biológicas. Revista Educação Pública, v. 20, n. 44, p. 445-461, 2011.
PARREIRAS, A.M.R. Construção da identidade étnico-racial: o papel da literatura infantil com protagonistas negros e histórias das culturas africanas. Dissertação de Mestrado, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), Rio de Janeiro, RJ, Brasil, 2007.
PEREZ, J. A.; MOSCOVICI, S.; CHULVI, B. Natura y cultura como principio de clasificación social. Anclaje de representaciones sociales sobre minorías étnicas. Revista de Psicología Social, v. 17, n. 1, p. 51-67, 2002.
SILVA, A.C. A representação social do negro no livro didático: o que mudou? por que mudou? Salvador: Edufba, 2011.
SILVA, A.C. A desconstrução da discriminação no Livro DidaÌtico. In: Superando o Racismo na escola. 2ª edição revisada Kabengele Munanga, organizador. [Brasília]: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005. p. 21-38.
SILVA, M.R.D. Realismo e anti-realismo na ciência: sobre a natureza das teorias. Ciência & Educação, v. 5, n. 1, p. 7-13, 1998.
STANLEY, W.B.; BRICKHOUSE, N.W. Multiculturalism, universalism and science education. Science Education, n. 78, p. 387-399, 1994.
UNESCO (ORGANIZAÇíO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇíO, CIÊNCIA E
CULTURA). Declaração universal sobre a diversidade cultural, 2002.
ZIMAN, J. O conhecimento confiável: uma exploração dos fundamentos para a crença na ciência. (Coleção Papirus Ciência, T. R., Bueno, Trad.) Campinas: Papirus, 1996.