Chemical face: a relationship between Art and Science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.v2i2.63682

Keywords:

Art, Science, Ceramics, Work of Art

Abstract

This article is a research in Art on modeling in Ceramics, poetics and scientific advances in human life. It presents the work Rosto Quí­mico (Shiro clay, dimensions: 18 x 12 x 19 cm), its study, confection and poetics, resulting from the reflection on the misuse of chemical products and their environmental impacts. The theoretical contribution is based, in particular, on Fischer (1981), on the awakening of the evolution of man and the relationship with Art, on Rey (2002), on the research methodology in Visual Arts, the study and production of art. With Ménasé (2004), the understanding of the work of art. It presents the artist as a participant in an aesthetic experience, reflecting, creating and shaping his own feelings. The work presents the work of art as the result of a relationship between Art and Science, both when reflecting on the harmful effects of chemical products used in different ways, and when thinking about the specific work of Ceramics, whose support (clay) is constituted in nature, affected by these same products.

Downloads

Download data is not yet available.

     

Author Biographies

Elaine Gardinal Denck, Colégio Estadual Polivalente - SEED

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática PPGECEM da Universidade Estadual de Ponta Grossa. Possui graduação em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2002). Graduação em Licenciatura em Artes Visuais pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (Laurea Acadêmica 2019).  Atualmente é pedagoga do Novo Ensino Médio pela SEED, no Colégio Estadual Polivalente e da Educação de Jovens e Adultos no Colégio Carlos Ventura, em Carambeí­.

Nelson Silva Junior, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Doutor em Ensino de Ciência e Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Mestre em Ciências Sociais Aplicadas pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2008). Graduado em Engenharia Civil pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (1987) e em Licenciatura em Artes Visuais pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2006). Professor da Universidade Estadual de Ponta Grossa, lotado no departamento de Artes. Docente permanente no Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática (Mestrado).

References

ARTE DO FIM. Efeitos no rosto da vietnamita produzido pela arma quí­mica (agente laranja). Fotografia. Disponí­vel em: http://artedofim.blogspot.com/2011/06/arma-quimica-utilizada-na-guerra-do.htm. Acesso em 18 jul 2018.
FISCHER, E. A necessidade da Arte. Rio de Janeiro: Zahar 1981.
HERDER, J. G. Ensaio sobre a origem da linguagem. Trad. José M. Justo. Lisboa: Edições Íntigona, 1987.
IBAMA. Foto de divulgação: Írea da Floresta Amazônica Atingida por Reagentes Quí­micos – Agente Laranja, em Canutama (Am) 1,7 Km². Divulgação/Ibama. Disponí­vel em: <http://g1.globo.com/natureza/noticia/2011/07/area-no-amazonas-e-desmatada-com-tecnica- usada-na-guerra-do-vietna.html>. Acesso em: 18 jul 2018.
KLEE, P. Teorí­a del arte moderno. Buenos Aires: Cactus, 2007.
MÉNASÉ, S. (Org.). Conversas, 1948. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
REY, S. Por uma abordagem metodológica da Pesquisa em Artes Visuais. In: BRITES; B., TESSLER, E. O meio como ponto zero. Porto Alegre: UFRGS, 2002. p. 123-140. v. 4.

Published

2022-05-23

How to Cite

Denck, E. G., & Junior, N. S. (2022). Chemical face: a relationship between Art and Science. Vitruvian Cogitationes, 2(2), 150–161. https://doi.org/10.4025/rvc.v2i2.63682