Astronomy and teacher training: some limitations between theory and practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.025003

Keywords:

education, astronomy teaching, science teaching, teacher training

Abstract

Teacher training is a theme that has been the object of study by many researchers, and the search for new information, knowledge and conceptions is essential in relation to the teaching of Astronomy. The objective is to discuss some limitations between theory and practice in the teaching of Astronomy related to teacher training, based on data found with the master's research. It is a theoretical/bibliographic study addressing the teaching of Science and Astronomy, data collection and analysis using questionnaires and Bardin's Content Analysis. It is possible to reflect on the effects that fragmented and/or decontextualized training can have on the teaching and learning of school contents, and in a broader perspective, on society. The research highlights aspects that indicate the importance and need for the teaching of Astronomy in the stages of professional learning - initial and continuing teacher training.

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Author Biographies

Elizandra Daneize dos Santos, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), Faculdade de Ciências - Bauru/SP. Mestra em Educação e graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE).

Vilmar Malacarne, Western Paraná State University

Possui graduação em Filosofia Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria (1994), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (1997) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2007). Atualmente é professor Associado da Universidade Estadual do Oeste do Paraná.

Rodolfo Langhi, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Graduado em Licenciatura Plena em Ciências (1996). Possui mestrado (2004) e doutorado (2009) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Para a Ciência da UNESP/Bauru. É professor assistente doutor do Departamento de Física e Meteorologia da Faculdade de Ciências da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP/Bauru).

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Published

2025-02-14

How to Cite

Santos, E. D. dos, Malacarne, V., & Langhi, R. (2025). Astronomy and teacher training: some limitations between theory and practice. Vitruvian Cogitationes, 6, e024003. https://doi.org/10.4025/rvc.025003

Issue

Section

Artigos