INTERCULTURAL STUDY FROM A PERSPECTIVE IN SCIENCE/CHEMISTRY EDUCATION: INDIGENOUS CULTURE IN THE AMAZON CONTEXT.
Abstract
This research aims to explore and correlate indigenous culture in the Amazonian context with the teaching of science and chemistry at the high school level. For this reason, the objective of this work is to promote equitable integration of indigenous traditional knowledge and Western science, thereby enriching the educational process and contributing to the formation of conscientious citizens, respectful of cultural diversity, and committed to environmental preservation in the Amazon region and worldwide. The methodology adopted involved conducting dynamic and contextualized activities, educational games such as 'Where Does the Sweet Come From,' 'Geographical Memory,' story cubes, and festival animation, as well as the creation of teaching resources such as educational videos and a book. The activities were implemented at the José de Araújo Rodrigues Full-Time Education Center, located in the municipality of Codajás, state of Amazonas, Brazil, and were directed towards students participating in the Science Club, comprised of 25 club members. In this way, students reported a greater connection between local culture and the scientific topics covered. They also had the opportunity to create teaching resources, which not only contributed to the dissemination of intercultural knowledge but also encouraged creativity and active student participation.
Downloads
Metrics
References
CANDAU, V. M. Diferenças culturais, cotidiano escolar e práticas pedagógicas. Currículo sem Fronteiras, v. 11, n. 2, p. 240-255, 2011.
CANDAU, V. M. F. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA, A. F. B.; CANDAU, V. M. F. (Orgs.) Multiculturalismo: Diferenças Culturais e Práticas Pedagógicas. Vozes: Petropólis, 2008. p. 13-37.
CORTESÃO, L.; STOER, S. A interculturalidade e a educação escolar: dispositivos pedagógicos e a construção da ponte entre culturas. 1996.
FLEURI, R. M. Intercultura e educação. Revista Brasileira de Educação, n. 23, p. 16-35, 2003.
FORNET-BETANCOURT, Raúl. Interculturalidade: críticas, diálogo e perspectivas. São Leopoldo: Nova Harmonia. 2004.
Kato, D.S; Kawasaki, C.S.. As concepções de contextualização do ensino em documentos curriculares oficiais e de professores de Ciências. Ciência & Educação, 17 (1), pp. 35-50, 2011.
KUNDLATSCH, A.; SILVEIRA, C. INTERCULTURALIDADE E ENSINO DE QUÍMICA: considerações sobre uma atividade didática envolvendo a cultura indígena. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, v. 4, n. 12, 2018.
MARCONI, M. D. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. 3.ed. São Paulo: Atlas, 1996.
VALADARES, J. M.; JÚNIOR, C. S. Interculturality and science teaching: A classroom daily routine. Education Policy Analysis Archives, [S. l.], v. 28, p. 153, 2020. DOI: 10.14507/epaa.28.4699. Disponível em: https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/4699. Acesso em: 15 oct. 2023.
HECK, E.; LOEBENS, F.; CARVALHO, P. D. Amazônia indígena: conquistas e desafios. Estudos avançados, v. 19, p. 237-255, 2005.
SANTOS, R. B. R; QUEIROZ, P. P. Práticas pedagógicas interculturais:(re) conhecendo as diferenças em sala de aula. Educação UFSM, v. 46, 2021
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY ): são permitidos o acompartilhamento (cópia e distribuição do material em qualqer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura desse link para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.
