Cultural training and mediation: Adornian reflexions from "O gato e o escuro"

  • Christian Muleka Mwewa Universidade do Sul de Santa Catarina
  • Sarita Brolese do Nascimento Universidade do Sul Santa Catarina
Keywords: semiformation, cultural formation, O gato e o escuro, Critical Theory

Abstract

 In this article we intend to work in a part of findings from the undergraduate Project Cultural mediations and formation. Through collation of concepts of cultural semiformation and formation coined by Theodor W. Adorno we have analyzed the potential of cultural mediation by familiar formation. Thereunto, we take as field example the relationship established between mother and child in the narrative inside the book O gato e o escuro, by the Mozambican writer Mia Couto, in tension with formative assumptions by Adorno. The guiding
question is to think the possibilities that the ‛subject’ Pintalgato has elaborated to undertake his actions even with another’s guardianship. Our final considerations indicate that autonomy also may be potentiated as the subject is motivated by fear and fantasy/imagination.

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Author Biography

Christian Muleka Mwewa, Universidade do Sul de Santa Catarina
Professor no programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado-Stricto Sensu) na Universidade do Sul de Santa Catarina. Atua na Linha de Pesquisa: Relações culturais e históricas na Educação. Doutor em Ciências da Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2010) com estágio doutoral na Université de Paris I Panthéon-Sorbonne (2008); Mestre em Formación de Profesionales de la Formación (Máster Erasmus Mundus, MUNDUSFOR, 2009) pela Universidad de Granada-Es; Universitat Rovira i Virgili-Es e Universidade do Porto-Pt; Mestre em Ciências da Educação (Educação, História e Política) pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005); Graduado em Letras Português pela Universidade Federal de Santa Catarina (2001); graduando em Letras Francês na mesma instituição (2002 - 2007, formação incompleta). Editor da Revista POIÉSIS-RPPGE (UNISUL). Coordenador da Coleção Cenários na editora Nova Harmonia (São Leopoldo/RS/Br). Organizador do livro - África e suas diásporas:olhares interdisciplinares (Nova Harmonia, 2008) e do livro Sociedades desiguais pela mesma editora (2009); autor do livro Cenários da Indústria cultural: corpo negro, cultura e capoeira (Nova Harmonia, 2009). Autor de diversos artigos sobre a temática da Educação, Cultura e Sociedade. Membro do corpo editorial da Revista Eletronica Diálogo e Ciência (FTC) e parecerista ad hoc de outras revistas (Pensar a Prática, UFG; Movimento, UFRGS; RBCE, Unicamp; Revista Brasileira de Educação, publicação quadrimestral da ANPEd e parecerista ad hoc da Revista Fermentário da Universidad de la Republica (Uruguai). Segundo-Lider de Grupo de pesquisas Educação, Cultura e sociedade (UNISUL); Membro do Grupo de Pesquisa Política e Gestão da Educação (UNISUL) e Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas Educação e Sociedade Contemporânea (UFSC/UNISUL). Foi Bolsista Fomento 1A do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq em 2007). Exerceu a atividade de Tutoria no curso de Especialização em Gestão Escolar (MEC, UFSC, SED e UNDIME, 2007). É professor de Capoeira e outras manifestações Culturais Afro-brasileiras. Tem experiência na área de Ciências Humanas. Atua, principalmente, nos seguintes temas: Educação, Pedagogia, Letras, Manifestação cultural, Teoria Crítica e Estudos Culturais. Atuou como Tutor no curso de Prevenção ao Uso de Álcool e Outras Drogas no Ambiente de Trabalho: Conhecer para Ajudar (UFSC-SEaD, 2006).
Published
2014-02-11
How to Cite
Mwewa, C. M., & do Nascimento, S. B. (2014). Cultural training and mediation: Adornian reflexions from "O gato e o escuro". Imagens Da Educação , 4(1), 12-18. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v4i1.20747
Section
Teaching and Learning