Notes on the curriculum and the interdisciplinary formation of teachers of basic education

Abstract

The text presents notes on the curriculum and the interdisciplinary training of teachers of basic education. Because of the immanent complexity in the curriculum – as for its production in the field of education – and Interdisciplinarity, we propose, in this essay, to deepen the debate on the subject. With support in the literature review, we understand that a proposal for interdisciplinary training of basic education teachers gains form in a curriculum that moves knowledge in the classroom and beyond. Interdisciplinarity, constituting "acts of learning", does not reduce the mere organization of curricular matrices with the integration of areas or disciplines. The curriculum of teaching that appreciates the interdisciplinarity as central marrow deletes the opacity between theory and practice, between everyday and science, between theoretical formation and human formation and materializes in the action with the knowledge and produced work among the different subjects that live it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Emerson Augusto de Medeiros, Universidade Federal Rural do Semi-Árido - UFERSA.
Professor Adjunto da Universidade Federal Rural do Semi-Árído - UFERSA. Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará - UECE. Licenciado em Pedagogia, Especialista e Mestre em Educaçao, respectivamente, pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte  - UERN. Membro dos Grupos de Pesquisa em Educação, Memórias, (Auto) Biografias e Inclusão - UERN, e em Formação Docente - UFC.
Ana Maria Iorio Dias, Universidade Federal do Ceará - UFCE
Professora Associada da Universidade Federal do Ceará - UFC. Docente  Colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará - UECE. Doutora em Educação, com Estágio Pós-Doutoral pela Universidade de Brasília - UnB.
Giovana Carla Cardoso Amorim, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN
Professora Adjunta da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN. Doutora em Educação, com Estágio Pós-Doutoral pela Universidade Federal do Ceará - UFC.
Published
2019-09-16
How to Cite
Medeiros, E. A. de, Dias, A. M. I., & Amorim, G. C. C. (2019). Notes on the curriculum and the interdisciplinary formation of teachers of basic education. Imagens Da Educação , 9(2), 62-77. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v9i2.44405
Section
Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores