PSYCOPOLITICS OFMOVEMENT THE SCHOOL MOVEMENT WITHOUT PARTY
MASSIFICATION VIA TOTEMIC DEVICE
Abstract
The article analyzes the psychopolitical and cultural productions mobilized by the discourse of the School without Party movement. Two material repositories are analyzed by concepts of Nietzschean and Psychoanalytic derivation, the Propositive of the Law project filed by the School without Party movement and the aesthetic-discursive organization present on the homepage of the movement. The analyzes lead us to three axes: a) (Anti) Movement School without Party and its propagation; b) The production of a taboo by the School without Party movement; and c) Effects of mass movement. It is evident that the School without Party movement is established through devices of fear, massification and loss of self.
Downloads
References
__________. (2006) A teoria freudiana e o padrão de propaganda fascista. Margem esquerda: Ensaios marxistas, 7, 164-189
Adorno, T., Frenkel-Brunswik, E., Levinson, D. & Stanford, N. (2016) La Personalidade Autoritária (Prefacio, Introduccion y Conclusiones). EMPIRIA – Revista de Metodologia de Ciências Sociales, 2, 155-200
Adorno, T & Horkheimer, M.(1991). Dialética do Esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1991
Agamben, G. (2004) Estado de Exceção. São Paulo: Biotempo.
Bataille, G. (1989) La structure psychologique du fascisme, Hermès, 5(6), 137-160
Brasil. Leis de Diretrizes e Bases da Educação – LDB 9.394/96. Lei 9.394/96 de 20 de dezembro de 1996.
__________. Projeto de lei nº 193 de 2016 – Institui o programa Escola sem Partido. Disponível em:
__________. Projeto de Lei nº 246 de 2019 – Institui o programa Escola sem Partido. Disponível em:
__________. Projeto de lei nº 867 de 2015 – Institui o programa Escola sem Partido. Disponível em:
Cara, D. (2016) O Programa “Escola Sem Partido” quer uma escola sem educação. In Ação Educativa (Orgs). A ideologia do movimento escola sem partido: 20 autores desmontam o discurso (p. 23-48). São Paulo: Ação Educativa.
Carvalho, F.A., Polizel, A.L. & Maio, E.R. (2016) Uma escola sem partido: discursividade, currículo e movimentos sociais. Revista Semina – Ciências Humanas e sociais, 37(2), 193-210
Comite Invisivel. (2016) Aos nossos amigos: Crise e Insurreição. São Paulo: N-1 Edições.
Deleuze, G. & Guattari, F. (1996) Mil platôs: Capitalismo e esquizofrenia volume 3. 5 ed. Rio de Janeiro: Editora 34.
Dip, A. (2018) Em nome de quem? A bancada evangélica e seu projeto de poder. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
Espinosa, B.R.S. & Queiroz, F.B.C. (2017) Breve análise sobre as deres do Escola sem Partido In Frigotto, G. (Orgs). Escola “sem” partido: esfinge que ameaça e educação e a sociedade brasileira (p. 49-62). Rio de Janeiro: UERJ.
Foucault, M. (2016) Microfísica do poder. 4 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
__________. (2015) História da sexualidade I: A vontade de saber. 3 ed. São Paulo: Paz e Terra.
__________. (2007) El poder psiquiátrico. Buenos Aires: Fondo de la Cultura Econômica.
Freud, S. (2011) Psicologia das massas, análise do Eu e outros textos (1920-1923). São Paulo: Companhia das Letras.
__________. (1996) Totem e tabu e outros trabalhos – Volume XIII (1913-1914). Rio de Janeiro: Imago.
Han, B. (2018) Psicopolítica: Neoliberalismo e as novas técnicas de poder. Belo Horizonte: Editora Âyiné.
Mannheim, K. (1986) “O pensamento conservador”. In Martins, J.S. (Org.). Introdução crítica à sociologia rural (p. 77-131). São Paulo: HUCITEC.
Natanson, J. (2018) Brasil: la nueva potencia de la derecha mutante. Nueva Sociedade – Democracia y política em America Latina, octubre de 2018. Disponível em:
Nietzsche, F. (2009) Genealogia da Moral: uma polêmica. São Paulo: Companhia das Letras.
Organização dos Estados Americanos. (1969) Comissão Interamericana de Direitos Humanos. Convenção Americana sobre direitos humanos. Conferência Especializada Interamericana sobre Direitos Humanos, San José, Costa Rica, em 22 de novembro de 1969
__________. (1988) Comissão Interamericana de Direitos Humanos. Convenção Americana sobre direitos humanos. Conferência Especializada Interamericana sobre protocolo adicional à Convenção Americana sobre Direitos Humanos em matéria de direitos econômicos, sociais e Culturais, “Protocolo de San Salvador”, concluído em 17 de novembro de 1988
Ratier, R. (2016) 14 perguntas e respostas sobre o “Escola sem Partido”. In Ação Educativa (Orgs). A ideologia do movimento escola sem partido: 20 autores desmontam o discurso (p. 29-42). São Paulo: Ação Educativa.
Reich, W. (1988) A psicologia de massas do fascismo. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes.
Safatle, V. (2018) O circuito dos afetos: corpos políticos, desamparo e o fim do indivíduo. Belo Horizonte: Autêntica Editora.
Schwarcz, L.M. (2019) Sobre o autoritarismo brasileiro. São Paulo: Companhia das Letras, 2019
Simmel, G. (2006) Questões fundamentais da sociologia: indivíduo e sociedade. Zahar.
Tiburi, M. (2016) Como conversar com um fascista. 5 ed. Rio de Janeiro: Record.
__________. (2019) Delírio do poder: psicopoder e loucura coletiva na era da desinformação. Rio de Janeiro: Record.
Ximenes, S. (2016) O que o direito à educação tem a dizer sobre “Escola Sem Partido”?. In Ação Educativa (Orgs). A ideologia do movimento escola sem partido: 20 autores desmontam o discurso (p. 49-58). São Paulo: Ação Educativa.
Copyright (c) 2021 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).