RADICAL AND INCLUSIVE PEDAGOGYFACING CONDITIONING

ON THE TRAILS OF AN EDUCATION FOCUSED ON A CONSCIOUS STATE

Keywords: Autonomy; Deconditioning; Emancipation; Pedagogy

Abstract

This study aims to present, as possibility, the Radical and Inclusive Pedagogy to form a human being facing conditioning, providing a greater balance through the Conscious State. In this perspective, the problem of this research consists of the following question: Taking into account the conditioning in which the human being is involved, can the theoretical references of Radical and Inclusive Pedagogy serve as horizons for a formation that guides to a Conscious State? Education, nowadays, has been carrying a heavy burden, coming from the assumptions of instrumental rationality, thus serving to the market interests and projects of modernity.

These are aimed at forming an individual who meets the demands of the market. In addition to this context, the article addresses the conditioning conjuncture under the most diverse aspects that involve life and the almost absence of deconditioning in educational processes. Therefore, throughout this work, the following categories are analyzed: complex thinking; excellence; autonomy; full state; and radical and inclusive pedagogy. Hermeneutics-reconstructive was used as methodology, and it can be concluded that egocentrism represses formation, but one expects to reach a cognitive level of excellence before human beings destroy themselves and/or the planet.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Carlos Roberto Sabbi, Universidade de Caxias do Sul - UCS

Doutor em Educação pela Universidade Autônoma de Madrid (UAM) e pela Universidade de Caxias do Sul (UCS). Egresso do Programa de Pós-graduação da UCS.

Geraldo Antônio da Rosa, Universidade de Caxias do Sul - UCS

Doutor em Teologia: Religião e Educação pela Escola Superior de Teologia (EST), São Leopoldo RS. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade de Caxias do Sul (UCS).

References

Aveline, C. C. (n. d.) O poder da palavra elimina ou aumenta as causas do sofrimento [Blog Filosofia Esotérica]. Recuperado de http://www.filosofiaesoterica.com/a-palavra-correta/
Blog Brasil Escola (n.d.). Teoria do Caos [Blog]. Recuperado de: http://brasilescola.uol.com.br/fisica/teoria-caos.htm
Damásio, A. (2000). O mistério da consciência: do corpo e das emoções ao conhecimento de si. São Paulo: Martins Castro.
Capra, F. (1997). A teia da vida. São Paulo: Cultrix.
Consciência (2009). In Houaiss. Dicionário eletrônico Houaiss. Rio de Janeiro: Objetiva.
Ferrari, P. C., Angotti, J. A. P. & Tragtenberg, M. H. (2009). Educação problematizadora a distância para a inserção de temas contemporâneos na formação docente: uma introdução à Teoria do Caos. Ciência & Educação, 15(1), 85-104. Recuperado de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132009000100005
Frota-Pessoa, O. (1987). Genética e ambiente: o comportamento. In Conselho Regional de Psicologia. Psicologia no ensino de 2º grau: uma proposta emancipadora. (2 ed, pp. 41-48). São Paulo: EDICON.
Hermann, N. M. P. (1996). Educação e racionalidade: conexões e possibilidades de uma razão comunicativa na escola. Porto Alegre: Edipucrs.
Herrán Gascón, A. de la (2014). Enfoque radical e inclusivo de la formación. REICE - Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12 (2), 163-264. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/551/55130462008.pdf
Herrán Gascón, A. de la. (2015). El niño como maestro. In Higueras, J. L. V & Fernández, E. M. Ciudades con vida: infancia, participación y movilidad (pp. 103-108). Barcelona: Graó.
Herrán Gascón, A. de la (2018). Fundamentos para una pedagogía del saber y del no saber. São Paulo: Edições Hipótese.
Herrán Gascón, A. de la & Selva, M. C. (2006). La muerte y su Didáctica. Manual para Educación Infantil, Primaria y Secundaria (2a ed.). Madrid: Universitas.
Lopes, R. B. (2011, setembro). As emoções. [Blog]. Recuperado de: https://psicologado.com/psicologia-geral/introducao/as-emocoes
Morin, E. (2000). A cabeça bem-feita: repensar e reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand.
Morin, E. (2014a). Ciência com consciência. (16a ed.). Rio de Janeiro: Bertrand.
Morin, E. (2014b). Iniciação ao pensamento complexo. (ed. Kindle). Paris: Centro Edgar Morin.
Morin, E. (2015). Introdução do pensamento complexo. (5a ed). Porto Alegre: Sulina
Paviani, J. (2012, setembro-dezembro). Notas sobre o conceito de virtude em Platão. Veritas, 57(3), 86-98. Recuperado de: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/veritas/article/view/11135/8781
Platão (2012). A república. Brasília: Editora Kiron.
Sabbi, C. R. (2014). Processos educativos e a formação da virtude cidadã: a educação e a virtude como vetores do desenvolvimento do ser humano. Saarbrücken: Novas Edições Acadêmicas.
Skinner, B. F. (1998). Ciência e comportamento humano (J. C. Todorov & R. Azzi, Trad, 10a ed.). São Paulo: Martins Fontes.
Wallace, R. A. (1985). Sociobiologia. O fator genético. São Paulo: IBRASA.
Weil, P., Leloup, J.-Y. & Crema, R. (2003) Normose: a patologia da normalidade. Campinas: Vetus.
Published
2021-12-17
How to Cite
Sabbi, C. R., & Rosa, G. A. da. (2021). RADICAL AND INCLUSIVE PEDAGOGYFACING CONDITIONING. Imagens Da Educação , 11(4), 01-23. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v11i4.52141
Section
Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores