RADICAL AND INCLUSIVE PEDAGOGYFACING CONDITIONING
ON THE TRAILS OF AN EDUCATION FOCUSED ON A CONSCIOUS STATE
Abstract
This study aims to present, as possibility, the Radical and Inclusive Pedagogy to form a human being facing conditioning, providing a greater balance through the Conscious State. In this perspective, the problem of this research consists of the following question: Taking into account the conditioning in which the human being is involved, can the theoretical references of Radical and Inclusive Pedagogy serve as horizons for a formation that guides to a Conscious State? Education, nowadays, has been carrying a heavy burden, coming from the assumptions of instrumental rationality, thus serving to the market interests and projects of modernity.
These are aimed at forming an individual who meets the demands of the market. In addition to this context, the article addresses the conditioning conjuncture under the most diverse aspects that involve life and the almost absence of deconditioning in educational processes. Therefore, throughout this work, the following categories are analyzed: complex thinking; excellence; autonomy; full state; and radical and inclusive pedagogy. Hermeneutics-reconstructive was used as methodology, and it can be concluded that egocentrism represses formation, but one expects to reach a cognitive level of excellence before human beings destroy themselves and/or the planet.
Downloads
Metrics
References
Blog Brasil Escola (n.d.). Teoria do Caos [Blog]. Recuperado de: http://brasilescola.uol.com.br/fisica/teoria-caos.htm
Damásio, A. (2000). O mistério da consciência: do corpo e das emoções ao conhecimento de si. São Paulo: Martins Castro.
Capra, F. (1997). A teia da vida. São Paulo: Cultrix.
Consciência (2009). In Houaiss. Dicionário eletrônico Houaiss. Rio de Janeiro: Objetiva.
Ferrari, P. C., Angotti, J. A. P. & Tragtenberg, M. H. (2009). Educação problematizadora a distância para a inserção de temas contemporâneos na formação docente: uma introdução à Teoria do Caos. Ciência & Educação, 15(1), 85-104. Recuperado de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132009000100005
Frota-Pessoa, O. (1987). Genética e ambiente: o comportamento. In Conselho Regional de Psicologia. Psicologia no ensino de 2º grau: uma proposta emancipadora. (2 ed, pp. 41-48). São Paulo: EDICON.
Hermann, N. M. P. (1996). Educação e racionalidade: conexões e possibilidades de uma razão comunicativa na escola. Porto Alegre: Edipucrs.
Herrán Gascón, A. de la (2014). Enfoque radical e inclusivo de la formación. REICE - Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12 (2), 163-264. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/551/55130462008.pdf
Herrán Gascón, A. de la. (2015). El niño como maestro. In Higueras, J. L. V & Fernández, E. M. Ciudades con vida: infancia, participación y movilidad (pp. 103-108). Barcelona: Graó.
Herrán Gascón, A. de la (2018). Fundamentos para una pedagogía del saber y del no saber. São Paulo: Edições Hipótese.
Herrán Gascón, A. de la & Selva, M. C. (2006). La muerte y su Didáctica. Manual para Educación Infantil, Primaria y Secundaria (2a ed.). Madrid: Universitas.
Lopes, R. B. (2011, setembro). As emoções. [Blog]. Recuperado de: https://psicologado.com/psicologia-geral/introducao/as-emocoes
Morin, E. (2000). A cabeça bem-feita: repensar e reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand.
Morin, E. (2014a). Ciência com consciência. (16a ed.). Rio de Janeiro: Bertrand.
Morin, E. (2014b). Iniciação ao pensamento complexo. (ed. Kindle). Paris: Centro Edgar Morin.
Morin, E. (2015). Introdução do pensamento complexo. (5a ed). Porto Alegre: Sulina
Paviani, J. (2012, setembro-dezembro). Notas sobre o conceito de virtude em Platão. Veritas, 57(3), 86-98. Recuperado de: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/veritas/article/view/11135/8781
Platão (2012). A república. Brasília: Editora Kiron.
Sabbi, C. R. (2014). Processos educativos e a formação da virtude cidadã: a educação e a virtude como vetores do desenvolvimento do ser humano. Saarbrücken: Novas Edições Acadêmicas.
Skinner, B. F. (1998). Ciência e comportamento humano (J. C. Todorov & R. Azzi, Trad, 10a ed.). São Paulo: Martins Fontes.
Wallace, R. A. (1985). Sociobiologia. O fator genético. São Paulo: IBRASA.
Weil, P., Leloup, J.-Y. & Crema, R. (2003) Normose: a patologia da normalidade. Campinas: Vetus.
Copyright (c) 2021 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).