SOCIAL REPRESENTATIONS OF TEACHERS ON THE SCHOOLING OF STUDENTS WITH ATTENTION DEFICIT DISORDER AND HYPERACTIVITY IN THE BRAGANTINA AMAZON
Abstract
The aim of this study was to analyze the social representations of teachers about the student with ADHD and the implications for teaching practice in a municipality in the Amazon of Bragantina. As a theoretical-methodological support, we adopted Moscovici's Theory of Social Representations (2003), specifically the procedural approach of dimensional analysis reconstituted by the relationship between information (concept), the field of representations (image) and attitudes. Five teachers who work in elementary school participated in the study. In data collection, the following instruments were used: Free Word Association Test (TALP) and Semi-Structured Interviews. The analysis of the data, organized in three-dimensionality, also highlighted the elements that make up the representations: objectifications and anchors based on the analysis of the discourse of the collective subject. The results reveal that teachers attribute meanings to ADHD students, intertwining characteristics that do not fit in a school that values discipline and content retention. In contrast to the idea of disability, the image of children who learn differently, it has been configured as a guide to the need for curricular adjustments. Thus, the representational field shows attitudes of ruptures and constructions of new ways of making the school based on the centrality in the student and the role of the teacher.
Downloads
Metrics
References
Argollo, N. (2003).Transtorno do déficit de atenção com hiperatividade: aspectos neuropsicológicos. Revista Psicopedagogia, 7(2), 197-201. Recuperado de: http://www.scielo.br/pdf/pee/v7n2/n2a10
Bassols, A. M. S., De Santis, M. F. B., Sukiennik, P. B., Cristovão, P. W., & Fortes, S. D. (2003). Saúde mental na escola: uma abordagem multidisciplinar. Porto Alegre, RS: Mediação.
Benczik, E. B. P., Bromberg, M. C. Intervenções na Escola. In Mattos, P., & Rohde, L. A. (2003). Princípios e práticas em TDAH (pp. 107-116). Porto Alegre: Artmed.
Carmo, R. E. do. (2013). TDAH e as dificuldades no processo de ensino aprendizagem da matemática. Minas Gerais, MG: Editora Pará de Minas.
Freire, P. (1997). Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo, SP: Editora Olho d’água.
Jodelet, D. (2009). O Movimento de Retorno ao Sujeito e a Abordagem das Representações Sociais. Sociedade e Estado, 24(3), 679-712.
Lanuti, J. (2015). Educação matemática inclusão escolar: a construção de estratégias para uma aprendizagem significativa. Presidente Prudente, SP: UNESP.
Lefevre, F., Lefevre, A. M. C., & Teixeira, J. J. V. (2000). O discurso do sujeito coletivo: uma nova abordagem metodológica em pesquisa qualitativa. Caxias do Sul, RS: EDUCS.
Lei n. 13. 146, de 6 de julho de 2015. (2015, 6 de julho). Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Estatuto da Pessoa com Deficiência. (2019). (3a ed.). Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas.
Machado, A. M. (2011). Formas de pensar e agir nos acontecimentos escolares: criando brechas com a psicologia. In Facci, M. G. D.; Meira, M. E. M; Tuleski, S. C. (org.). A exclusão do “incluídos”: uma crítica da psicologia da educação à patologização e medicalização dos processos educativos (pp. 75-106). São Paulo, SP: USP.
Maia, M. I. R., & Confortin, H. (2015). TDAH e Aprendizagem: um desafio para a educação. Perspectiva, 39(148), p. 73-84.
Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais (DSM-V). 2013. (5a ed.). Tradução de Maria Inês Correa Nascimento et al. Porto Alegre, RS: Artmed.
Mendes, E. G. (2006). A radicalização do debate sobre inclusão escolar no Brasil. Revista Brasileira de Educação. 11(33), 387-405. Recuperado de: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-24782006000300002&script=sci_abstract&tlng=pt
Moscovici, S. (2003). A representação social da psicanálise. Rio de Janeiro, RJ: Zahar Editores.
Projeto Lei nº 7.081. (2010, 7 de abril) de 07.04. 2010. Dispõe sobre o diagnóstico e o tratamento da dislexia e do Transtorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade na Educação Básica. Recuperado de: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra;jsessionid=A1D0602707145381CABAD225961E88AA.proposicoesWeb2?codteor=1373328&filename=Avulso+-PL+7081/2010
Reis, M. das G. F., & Camargo, D. M. P. de. Práticas escolares e desempenho acadêmico de alunos com TDAH. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, 12(1), 89-100. Recuperado de: https://www.scielo.br/pdf/pee/v12n1/v12n1a07.pdf
Resolução nº 4. (2009, 2 de outubro). Institui Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_09.pdf
Sawaia, B. (2001). As artimanhas da exclusão análise psicossocial e ética da desigualdade social. Petrópolis, RJ: Vozes.
Silva, A. B. B. (2003). Mentes inquietas: entendendo melhor o mundo das pessoas distraídas impulsivas e hiperativas. São Paulo, SP: Editora Gente.
Silva, J. L., & Vera, D. S. (2016). O uso do lúdico como alternativa metodológica no ensino de matemática para alunos com TDAH. In Anais do 2º Congresso Internacional de Educação Inclusiva e da 2ª Jornada Chilena Brasileira de Educação Inclusiva . Campina Grande, PB. Recuperado de: http://www.editorarealize.com.br/revistas/cintedi/trabalhos/TRABALHO_EV060_MD1_SA4_ID2376_01092016214705.pdf
Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo, SP: Atlas.
Vygotsky, L. S. (1984). A formação social da mente. São Paulo, SP: Martins Fontes.
Vygotsky, L. S. (1989). Obras completas. Tomo 5: Fundamentos de Defectologia. Havana, CUB: Editorial Pueblo Y Educación.
Weiss, A. M. L., & Cruz, M. M. da. (2007). Compreendendo os alunos com dificuldades e distúrbios de aprendizagem. In: Glat, R. (org.). Educação inclusiva: cultura e cotidiano escolar (pp. 65-78). Rio de Janeiro, RJ: 7 Letras. v. 7.
Copyright (c) 2021 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).