ENTREPRENEUR EDUCATION IN BASIC EDUCATION
ENTREPRENEUR EDUCATION IN BASIC EDUCATION
Abstract
This article proposes reflect on the parents' perception of entrepreneurship in Basic Education. It is a qualitative exploratory study. As methodological resources, we carried out a literature review and applied 22 questionnaires to parents of Basic Education students chosen at random in the municipality of Canoas, in the metropolitan region of Porto Alegre, RS. The responses were examined using Bardin’s content analysis technique. We observed that all respondents understand creativity as something positive and inherent to entrepreneurship. In addition, they perceive an increase in the insertion of entrepreneurship in Basic Education schools, as a trend to be adopted in the education of children and adolescents, mainly in the form of projects. There are countless possibilities for entrepreneurship projects in the school environment, from personal development issues to practices as solutions to society's problems. We conclude, therefore, that the theme of entrepreneurship is a viable path for the development of subjects in contemporary society in continuous and rapid transformations. We also point out the importance of parental participation in the elaboration of school curricula and in their children's schooling processes. Such actions can contribute to the achievement of better levels of educational quality.
Downloads
Metrics
References
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70.
Brasil. (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF. Recuperado em 19 março, 2020 de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/.
Brasil. (2014). Palácio do Planalto. Lei 13005/2014. Brasília, DF. Recuperado em 05 junho, 2020 de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm.
Cantillion, R. (2002). Ensaio sobre a natureza do comércio em geral (1755). Curitiba: Segesta Editora.
Cardozo, T. R., & Barbosa, M. L., (2005). Políticas informacionais e práticas pedagógicas para a formação do bibliotecário empreendedor. Recuperado em 12 abril, 2020 de http://www. cinform.ufb a.br/v.anais.
Dolabela, F. (2003). Pedagogia Empreendedora: O Ensino de Empreendedorismo na Educação Básica, Voltado para o Desenvolvimento Social e Sustentável. São Paulo: Editora de Cultura. Recuperado em 20 maio, 2020 de http://repositorio.unicentro.br:8080/jspui/bitstream/123456789/840/1/Pedagogia-empreendedora.pdf.
Dolabela, F. (2008). O Segredo de Luísa. Rio de Janeiro: Sextante.
Dornelas, J. C. A. (2001). Empreendedorismo: Transformando Ideias em Negócios. Rio de Janeiro: Elsevier.
Drucker, P. F. (2008). Inovação e espírito empreendedor (entrepreneurship): prática e princípios. São Paulo: Cengage Learning.
Educação, Portal. A história do empreendedorismo. Recuperado em 10 abril, 2020 de https://siteantigo.portaleducacao.com.br/conteudo/artigos/educacao/a-historia-do-empreendedorismo/48798.
Druzian, G. L., Jardim, M. S., Silva, A. C. C. J. da, Falcade, A., Guse, J. C., Kessler, M. S., & Ghisleni, T. S. (2017). Educação empreendedora: estudo de caso com alunos em uma escola estadual da região central do Rio Grande do Sul. Revista eletrônica Disciplinarum Scientia. 13(1), 31-41. Recuperado em 11 abril, 2020 de https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/disciplinarumSA/article/view/2348
Gibb, A. A., (1987). Enterprise culture - its meaning and implications for education and training. Journal of European Industrial Training, 11(2), 16 - 19.
Gil, A. C., (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas.
Granovetter, M. (1973). The strength of weak ties. Recuperado em 10 abril, 2020, de https://www.cs.umd.edu/~golbeck/INST633o/granovetterTies.pdf.
Hisrich, R. D., & Peters, M. P., (2004). Empreendedorismo. Porto Alegre: Bookman.
Jara, E. J.; Cunha, J. W., & Kreich, M. (2016). Inovação e empreendedorismo para crianças do ensino fundamental, via extensão universitária. In 7o Congresso Brasileiro de Extensão Universitária. Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto/MG. Recuperado em 11 abril, 2020. https://www.cbeu.ufop.br/anais_files/26159def0e3258515a242bdaa87d0b84.pdf.
Lavieri, C. (2010). Educação... empreendedora? In: LOPES, R. M. (2010). Educação Empreendedora: conceitos, modelos e práticas. São Paulo: Sebrae.
Lopes, R. M. A. (2010). Referenciais para a educação empreendedora. In: _____. Educação empreendedora, p. 17-44. Rio de Janeiro: Elsevier.
Liberato, A. C. T., (2007). Empreendedorismo na escola pública: despertando competências, promovendo esperança! Brasília: Sebrae, 2007. Recuperado em 19 maio, 2020, de https://bis.sebrae.com.br/bis/download.zhtml?t=D&uid=3CBF34B0D06A6941832572B1006F3722.
Nunes, A. F. P., & Moreira, T. M. (2018). A educação empreendedora aliada à tecnologia em um projeto social. Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria/RS. Recuperado em 11 abril, 2020, de http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15222.
Salles, E. V., & Rosa, R. L. da. (2015). O empreendedorismo na perspectiva dos alunos do ensino médio do município de São José dos Pinhais - PR. Caderno PAIC, 16(1), 185-204. Recuperado em 20 maio, 2020, de https://cadernopaic.fae.edu/cadernopaic/article/view/93
Santiago, E. G., (2009). Vertentes teóricas sobre empreendedorismo em Schumpeter, Weber e Mcclelland: novas referências para a sociologia do trabalho. Recuperado em 12 abril, 2020, de http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/download/488/470.
Say, J. B. (1983). Tratado de Economia Política. São Paulo: Abril Cultural.
Schumpeter, J. A. (1983). Teoria do desenvolvimento econômico. São Paulo: Abril Cultural, Recuperado em 13 abril, 2020, de http://www.ufjf.br/oliveira_junior/files/2009/06/s_Schumpeter_-_Teoria_do_Desenvolvimento_Econ%C3%B4mico_-_Uma_Investiga%C3%A7%C3%A3o_sobre_Lucros_Capital_Cr%C3%A9dito_Juro_e_Ciclo_Econ%C3%B4mico.pdf.
Sebrae. Conheça as características empreendedoras. Recuperado em 10 abril, 2020, de https://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/Programas/conheca-as-caracteristicas-empreendedoras-desenvolvidas-no-empretec,d071a5d3902e2410VgnVCM100000b272010aRCRD.
Sebrae. O que é ser empreendedor. Recuperado em 10 abril, 2020, de https://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/bis/o-que-e-ser-empreendedor,ad17080a3e107410VgnVCM1000003b74010aRCRD.
Silva, I. N., & BILESSIMO, S. M. S., (2016). Impacto da aplicação de tecnologia no ensino de empreendedorismo para estudantes concluintes da Educação Básica na rede pública. (Trabalho de Conclusão de Curso). Universidade Federal de Santa Catarina. Araranguá/SC.
Souza, S. A., (2012). A introdução do empreendedorismo na educação brasileira: primeiras considerações. Educação & Linguagem. 15(16). 77-94. Recuperado em 15 maio, 2020, de https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/EL/article/view/3291.
Tomecko, J. (1992). Como entender e promover a iniciativa empresarial. Manual de treinamento sobre a metodologia CEFE. Fortaleza: SINE/CE – GTZ. Projeto Prorenda Microempresa.
Vale, G. M. V. (2014). Empreendedor: Origens, Concepções Teóricas, Dispersão e Integração. Revista de Administração Contemporânea, 18(6), 874-891. Recuperado em 13 abril, 2020, de https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1415-65552014000600874&script=sci_arttext_plus&tlng=pt
Zen, A. C., & Fracasso, E. M., (2008). Quem é o empreendedor? As implicações de três revoluções tecnológicas na construção do termo empreendedor. Revista de Administração Mackenzie (Online), 9(8), 135-150. Recuperado em 12 abril, 2020 de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-69712008000800008&lng=en&nrm=iso, doi:10.1590/S1678-69712008000800008.
Copyright (c) 2021 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).