TRAINING TEACHERS IN THE COURSE OF ARTS FROM A PEDAGOGICAL PRACTICE OF READING TEACHING IN ELEMENTARY SCHOOL
Abstract
The article presents an excerpt of the research “A theoretical-methodological proposal for reading for elementary school mediated by the discourse genre short story”, results within the scope of the professional masters degree in Letters (PROFLETRAS) from the State University of Northern Paraná (UENP),that shows a teaching methodology and how it is possible to approach reading through the Teaching Work Plan (PTD).The research question that moved the investigation was: what is the relationship between learning to read with the PTD, from a short story by Clarice Lispector in elementary school classes and how to integrate it with school reading practices? Thus, the objective of the research was to ascertain whether a reading proposal mediated by the short story, having the PTD as a guiding instrument for teaching actions, can contribute to the improvement of reading practices. The methodology consisted of a qualitative-interpretative action research, whose data collection procedures were activities based on the PTD taught in the classroom. The research subjects were 23 students from a class in the final years of elementary school at a state public school in Fortaleza-CE. The findings of the investigation pointed out that the PTD articulated to the Bakhtinian dialogism in the classroom contributes to the improvement of the reading of the students who presented an active responsive understanding of the short story.
Downloads
References
Bakhtin, M. (2018). Estética da criação verbal. (6. ed.). São Paulo: Martins Fontes.
Bakhtin, M. (2019). Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34.
Bakhtin, M., & Volochinov, V. N. (2014). Marxismo e filosofia da linguagem. (16. ed.). São Paulo: Hucitec.
Brasil. (2002). Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES nº 18, de 13 de março de 2002. Estabelece as Diretrizes Curriculares para os cursos de Letras. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 34.
Brasil. (2017). Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, DF: MEC.
Brasil. (2019). Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 46-49.
Ceará. (2017). Secretaria da Educação do Ceará. Sistema Permanente de Avaliação da Educação Básica do Ceará (SPAECE). Juiz de Fora: CAEd UFJF.
Cosson, R. (2009). Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto.
Freire, P. (1981). Pedagogia do oprimido. (9. ed.). Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Freire, P. (2009). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. (39. ed.). Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Gasparin, J. L. (2015). Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores associados.
Gotlib, N. B. (1995). Teoria do conto. São Paulo Ática.
Koch, I. V., & Elias, V. M. (2006). Ler e compreender os sentidos do texto. São Paulo: Contexto.
Lispector, C. (1999). A legião estrangeira. Rio de Janeiro: Rocco.
Lopes, L. P. M. (1996). Oficina de linguística aplicada. Campinas: Mercado de letras.
Loureiro, R. (1996). Pedagogia histórico-crítica e educação física: a relação teoria e prática. (Dissertação de Mestrado). Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba.
Menegassi, R. J., & Angelo, C. M. P. (1995). Compreensão e interpretação no processo de leitura: noções básicas ao professor. Revista Unimar, 17(1), 85-94.
Menegassi, R. J., & Angelo, C. M. P. (2008). Responsividade e dialogismo no discurso escrito. In Navarro, P. (Org.). O discurso nos domínios da linguagem e da história. (p. 135-148). São Carlos: Claraluz.
Menegassi, R. J., & Angelo, C. M. P. (2010). Conceitos de leitura. In Menegassi, R. J. (Org.). Leitura e ensino. (p. 15-40). Maringá: Eduem.
Orlandi, E. P. (1988). O inteligível, o interpretável e o compreensível. In Zilberman, R., Silva, E. T. (Org.). Leitura: perspectivas interdisciplinares (p. 58-77). São Paulo: Ática.
Perfeito, A. M., & Costa-Hübes, T. C. (2012). Conteúdos do saber a serem ensinados em língua portuguesa: breve panorama e reflexões. In Anais do 2º Colóquio Internacional de Estudos Linguísticos e Literários (CIELLI). Maringá, PR.
Saviani, D. (1985). Escola e democracia. (8. ed.). São Paulo: Cortez/Autores Associados.
Saviani, D. (2011). Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. (11. ed.) Campinas: Autores Associados.
Solé, I. (1998). Estratégias de leitura. (6. ed.). Porto Alegre: Artmed.
Thiollent, M. (1986). Metodologia da pesquisa ação. (2. ed.) Paulo: Cortez.
Universidade Estadual do Norte do Paraná (2014). Manual do Mestrando do Profletras. Cornélio Procópio.
Voloski, G. L. (2013). Dos lugares da filosofia da educação: reforma educacional, praticismo, formação. (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
Vygotsky, L. (1994). A formação social da mente. (3. ed.) Tradução de Jeferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins.
Copyright (c) 2022 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).