UNDER THE AUSPICES OF INNOVATION

THE REFLEXES OF INOVATION IN EDUCATIONAL POLICIES IN ELEMENTARY SCHOOL

Keywords: Educational policies; Innovation; Political-Pedagogical Project

Abstract

The article conceptually approximates educational policies to notions of innovation, confronting these precepts with elements considered innovative, based on perceptions from two professionals responsible for two Brazilian schools of elementary education. It presents concepts and constructions based on Apple (2002), Imbernón (2011), Lima (2012), and Veiga (2003) about innovation, Political-Pedagogical Project and technical control, regarding them within the assumptions of educational policies. The article analyzes data collected from interviews with management teams of the two schools, analyzing them qualitatively according to extracts produced by NVivo software. As a result, it shows the fragility of the innovative positions in the researched school contexts, signaling the need to advance from a political-pedagogical understanding of the processes of innovation.

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Author Biographies

Ana Cristina Ghisleni, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Docente e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação Em Gestão Educacional - Mestrado Profissional em Gestão Educacional da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Coordenadora do projeto “Inovação na Gestão Educacional: Contextos e Possibilidades do Trabalho Pedagógico". 

Caterine Vila Fagundes, Universidade Veiga de Almeida

Doutora em Educação pela Universidade de Barcelona em Métodos de Pesquisa e Diagnóstico em Educação. Diretora do Aluno na Ânima Educação.

Luzia Cristina Nogueira de Araújo, Universidade Veiga de Almeida

Doutora em Psicanálise, Saúde e Sociedade. Docente da Universidade Veiga de Almeida.

References

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Published
2022-03-22
How to Cite
Ghisleni, A. C., Fagundes, C. V., & Araújo, L. C. N. de. (2022). UNDER THE AUSPICES OF INNOVATION . Imagens Da Educação , 12(1), 191-209. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v12i1.54722
Section
Políticas Públicas e Gestão Educacional