EDUCATORS’ PERCEPTIONS OF RISKY PLAY IN CHILDHOOD EDUCATION
Abstract
The article presents the results of a research that aimed to investigate the perceptions that early childhood educators have about risky play. He understands that risk is important for the development of children as it allows them a gradual autonomy in making decisions based on risk management. This is a qualitative research that used the semi-structured interview as a methodological procedure. Dialogue with studies by Tizuko Morchida Kishimoto, Tim Gill, Maria Gabriela Portugal Bento, among others. The analysis of the data revealed that the games are part of the daily life of the institutions, however, in the great majority, they are controlled and used to teach something previously defined, which denotes a schooling perspective. With regard to risky games, their absence is observed, either due to lack of knowledge or fear of the teachers to be held responsible if the child gets hurt, reaffirming the culture of fear in force in society. The data demonstrate a legitimate concern of the teachers with the children, which generates a tension between control and protection, since, in defense of care, they end up preventing experiences whose risk may be beneficial. It concludes with the need for teacher training that raises awareness of the potential of risky play in children's development and learning.
Downloads
References
BENTO, M. G. P. Arriscar ao brincar: análise das percepções de risco em relação ao brincar num grupo de educadoras de infância. Revista Brasileira de Educação. São Paulo. v.22 n. 69 p. 385-403. abr-jun.2017.
BENTO, M. G. P. O perigo da segurança: estudo das percepções de risco no brincar de um grupo de educadoras de infância. 2012. 73f. Dissertação de Mestrado - Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação – Universidade de Coimbra, Coimbra 2012.
BROUGÈRE, G. A criança e a cultura lúdica. In.: KISHIMOTO, T. M. (org.). O brincar e suas teorias. 4 ed. São Paulo: Cenage Learning. 2008.
BROUGÈRE, G. Brinquedo e Cultura. 5 ed. São Paulo: Cortez, 2004.
BROUGÈRE, G. O que é a brincadeira. Revista Criança. Brasília, MEC, n. 31, dez. 1999.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 29. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2009.
KISHIMOTO, T. M. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. (Org.). São Paulo: Cortez, 2017.
NETO, C. Conversas observador: libertem as crianças. Disponível em: https://observador.pt/eventos/conversas-observador-libertem-as-criancas/ Acesso em: 03 abr. 2019.
SANDSETER, E. B. Early childhood education and care practitioners' perceptions of children's risky play: examining the influence of personality and gender, 2010.
SANTO ANDRÉ. Anuário de santo André 2016 (ano base 2015). Prefeitura Municipal de Santo André. São Paulo, 2016.
SANTO ANDRÉ. Câmara Municipal de Santo André. Lei n. 6833. Dispõe sobre a organização administrativa do magistério municipal, Santo André, 1991. Disponível em: https://cm-santo-andre.jusbrasil.com.br/legislacao/699661/lei-6833-91. Acesso em: 15 jan. 2019.
SILVA, M. R. P. da. Essa ciranda não é minha só, é de todos nós: o brincar e as culturas infantis. Guia do estudante do curso de Pedagogia EAD. São Bernardo do Campo: Universidade Metodista de São Paulo, 2017.
SILVA, M. R. P. da. Essa ciranda não é minha só, é de todos nós: o brincar e as culturas infantis. Guia do estudante do curso de Pedagogia EAD. São Bernardo do Campo: Universidade Metodista de São Paulo, 2017.
TIRIBA, L. Educação Infantil como direito e alegria: em busca de pedagogias ecológicas, populares e libertárias. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018.
WENETZ, I. As crianças ausentes em ruas e nas praças: etnografia dos espaços vazios. Revista de Ciências Sociais. Rio Grane do Sul. v.13, n.2, p.346-363. maio/ago., 2013.
Copyright (c) 2022 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).