CRITIQUE OF SCHOOL VIOLENCE ARCHIVES

A PHILOSOPHICAL AND PSYCHOANALYTIC LOOK

Keywords: Archive fever; philosophy of education; memory; teacher

Abstract

The article intends to critically address the archives of school violence from a philosophical (Benjamin-Agamben) and psychoanalytic (Freud-Derrida) perspective. With that in mind, through a teaching-research experience, it seeks to know how education has lately positioned itself regarding the issue of files of memory in the teaching and learning process. Furthermore, it questions whether it is possible to free narratives about school violence from its silencing. Given the opening of education to other possibilities, and based on hermeneutics, it will be be able to involve itself, in a coordinated way, with the gap in certain theories of violence in education. To this end, it is urgent to enhance theoretical references of the idea of archive fever, as a way to reflect on its assumptions. It is in this sense that we propose the (re)construction of participatory and dialogued mediations, but informed by narratives, as a theoretical and practical intervention strategy in the face of violence in/of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amarildo Luiz Trevisan, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Pós-Doutor em Humanidades pela Universidade Carlos III, de Madri (UC3M). Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor Titular de Filosofia da Educação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) e Pesquisador PQ – 1C/CNPq.

Bibiana Silveira Luft, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Mestra em Indústria Criativa (FEEVALE). Doutoranda em Educação pelo PPGE/UFSM.

Aline Caçapava Hernandes Grzibowski, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Mestra em Educação pelo PPGE/UFSM. Doutoranda em Educação pelo PPGE/UFSM.

Gabrielle Ferreira Lemos, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Licencianda em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), bolsista PIPIC – CNPq.

References

AGAMBEN, Giorgio. (2002). Lo que queda de Auschwitz: El archivo y el testigo. Homo Sacer III. Valencia: Pre-Textos.
BARBOSA, Jonnefer F. (2013). A crítica da violência de Walter Benjamin: implicações histórico-temporais do conceito de reine Gewalt. Revista de Filosofia Aurora. Curitiba, v. 25, n. 37, p. 151-169, jul./dez.
BENJAMIN, Walter. (2013). Para uma crítica da violência. In BENJAMIN, Walter. Escritos sobre mito e linguagem. São Paulo: Duas Cidades, p. 121-156.
BIRMAN, Joel. Freud & Filosofia. (2003). Rio de Janeiro: Zahar Ed.
BORCH-JACOBSEN, Mikkel; SHAMDASANI, Sonu. (2014). Os arquivos Freud: uma investigação acerca da história da psicanálise. São Paulo: Ed. Unesp.
CAVALCANTI, Tânia. (2018). Casos de agressão a professores crescem 189% no estado de São Paulo. Folha de São Paulo. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2018/08/casos-de-agressao-a-professores-crescem-189-no-estado-de-sao-paulo.shtml Acesso: 21/07/2021.
CHARLOT, Bernard. (2006). A pesquisa educacional entre conhecimentos, políticas e práticas: especificidades e desafios de uma área do saber. Revista Brasileira de Educação. V. 11, N. 31, jan./abr.
CHARLOT, Bernard. (2002). Violência na escola: como os sociólogos franceses tem abordado essa questão. Interfaces. Sociologias. Porto Alegre, Ano 4, Nº 8, jun/dez, p. 432-443.
COSTA, Fabíola Cirimbelli Búrigo. (2015). Reflexões para um pesquisar na interface da educação e da arte: convergindo desejo, memória e arquivo pessoal. Anais da 37ª Reunião Nacional da ANPEd – UFSC – Florianópolis 04 a 08 de outubro de 2015.
DENIS, L. C. (2017). Policiamento escolar: o trabalho policial em Goiânia-GO. Revista Brasileira de Estudos de Segurança Pública, vol. 10, Edição 1, p. 1-12. 12p.
DERRIDA, Jacques. (2010). Força de lei: o fundamento místico da autoridade. São Paulo: Martins Fontes,.
DERRIDA, Jacques. (1971). A escritura e a diferença. São Paulo: Perspectiva,.
DERRIDA, Jacques. (2001). Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Rio de Janeiro: Relume Dumará.
DEVECHI, Catia Piccolo; TREVISAN, Amarildo Luiz. (2011). Abordagens na formação de professores: uma reconstrução aproximativa do campo conceitual. Revista Brasileira de Educação, v. 16, p. 409-426.
FREUD, Sigmund. (2018). O homem Moisés e a religião monoteísta: Três ensaios. Porto Alegre: L&PM.
GONÇALVES, L. A. O.; SPOSITO, M. P. (2002). Iniciativas públicas de redução da violência escolar no Brasil. Cadernos de Pesquisa, n. 115, p. 101-138, março.
Anuário Brasileiro de Segurança Pública 2016. (2016). Pinheiros, SP. Disponível em: https://www.forumseguranca.org.br/storage/10_anuario_site_18-11-2016-retificado.pdf Acesso: 04/07/2021.
KAHN, Robert. (2012). Benjamin leitor de Proust. ALEA. Rio de Janeiro, vol. 14/1, p. 60-77, jan-jun.
MÁRQUEZ, Gabriel García. (2006). Algo mais sobre literatura e realidade. In.: Crônicas. Obra jornalística 5 – 1961 – 1984. Rio de Janeiro – São Paulo: Ed. Record,.
PEREIRA, M. R. (2008). A impostura do mestre. Belo Horizonte: Argvmentvm.
RICOEUR, Paul. (2014). O si-mesmo como outro. São Paulo: Martins Fontes.
SALINGER, J. D. (2017). O apanhador no campo de centeio. Rio de Janeiro: Editora do Autor.
SELIGMANN-SILVA, Marcio. (2014). Sobre o anarquivamento - um encadeamento a partir de Walter Benjamin. Revista Poiesis, n.24, p. 35-58, dezembro de 2014. Poiesis (Niterói), v. 24, p. 35-58.
YERUSHALMI, Yosef Hayim. (1992). O Moisés de Freud: Judaísmo terminável e interminável. Rio de Janeiro: Imago.
TESHAINER, Marcus César Ricci. (2008). Psicanálise e biopolítica: considerações a partir da análise de Birman sobre Foucault. Revista Mal-estar e Subjetividade – Fortaleza – Vol. VIII – Nº 1 – p. 225-249 – mar.
TREVISAN, Amarildo Luiz; AZEVEDO, Maurício Cristiano de e ROSA, Geraldo Antônio da. (2021). Mal de arquivo – Um desafio para a filosofia da educação? Educar em Revista, Curitiba, v. 37, p. 1-17.
ZUIN, Antônio Álvaro Soares e ZUIN, Vânia Gomes. (2019). A autoridade do professor no contexto da autoridade algorítmica digital. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 30, p. 1–24.
Published
2022-09-08
How to Cite
Trevisan, A. L., Luft, B. S., Grzibowski, A. C. H., & Lemos, G. F. (2022). CRITIQUE OF SCHOOL VIOLENCE ARCHIVES . Imagens Da Educação , 12(3), 121-145. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v12i3.60244
Section
Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores