CRITIQUE OF SCHOOL VIOLENCE ARCHIVES
A PHILOSOPHICAL AND PSYCHOANALYTIC LOOK
Abstract
The article intends to critically address the archives of school violence from a philosophical (Benjamin-Agamben) and psychoanalytic (Freud-Derrida) perspective. With that in mind, through a teaching-research experience, it seeks to know how education has lately positioned itself regarding the issue of files of memory in the teaching and learning process. Furthermore, it questions whether it is possible to free narratives about school violence from its silencing. Given the opening of education to other possibilities, and based on hermeneutics, it will be be able to involve itself, in a coordinated way, with the gap in certain theories of violence in education. To this end, it is urgent to enhance theoretical references of the idea of archive fever, as a way to reflect on its assumptions. It is in this sense that we propose the (re)construction of participatory and dialogued mediations, but informed by narratives, as a theoretical and practical intervention strategy in the face of violence in/of education.
Downloads
References
BARBOSA, Jonnefer F. (2013). A crítica da violência de Walter Benjamin: implicações histórico-temporais do conceito de reine Gewalt. Revista de Filosofia Aurora. Curitiba, v. 25, n. 37, p. 151-169, jul./dez.
BENJAMIN, Walter. (2013). Para uma crítica da violência. In BENJAMIN, Walter. Escritos sobre mito e linguagem. São Paulo: Duas Cidades, p. 121-156.
BIRMAN, Joel. Freud & Filosofia. (2003). Rio de Janeiro: Zahar Ed.
BORCH-JACOBSEN, Mikkel; SHAMDASANI, Sonu. (2014). Os arquivos Freud: uma investigação acerca da história da psicanálise. São Paulo: Ed. Unesp.
CAVALCANTI, Tânia. (2018). Casos de agressão a professores crescem 189% no estado de São Paulo. Folha de São Paulo. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2018/08/casos-de-agressao-a-professores-crescem-189-no-estado-de-sao-paulo.shtml Acesso: 21/07/2021.
CHARLOT, Bernard. (2006). A pesquisa educacional entre conhecimentos, políticas e práticas: especificidades e desafios de uma área do saber. Revista Brasileira de Educação. V. 11, N. 31, jan./abr.
CHARLOT, Bernard. (2002). Violência na escola: como os sociólogos franceses tem abordado essa questão. Interfaces. Sociologias. Porto Alegre, Ano 4, Nº 8, jun/dez, p. 432-443.
COSTA, Fabíola Cirimbelli Búrigo. (2015). Reflexões para um pesquisar na interface da educação e da arte: convergindo desejo, memória e arquivo pessoal. Anais da 37ª Reunião Nacional da ANPEd – UFSC – Florianópolis 04 a 08 de outubro de 2015.
DENIS, L. C. (2017). Policiamento escolar: o trabalho policial em Goiânia-GO. Revista Brasileira de Estudos de Segurança Pública, vol. 10, Edição 1, p. 1-12. 12p.
DERRIDA, Jacques. (2010). Força de lei: o fundamento místico da autoridade. São Paulo: Martins Fontes,.
DERRIDA, Jacques. (1971). A escritura e a diferença. São Paulo: Perspectiva,.
DERRIDA, Jacques. (2001). Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Rio de Janeiro: Relume Dumará.
DEVECHI, Catia Piccolo; TREVISAN, Amarildo Luiz. (2011). Abordagens na formação de professores: uma reconstrução aproximativa do campo conceitual. Revista Brasileira de Educação, v. 16, p. 409-426.
FREUD, Sigmund. (2018). O homem Moisés e a religião monoteísta: Três ensaios. Porto Alegre: L&PM.
GONÇALVES, L. A. O.; SPOSITO, M. P. (2002). Iniciativas públicas de redução da violência escolar no Brasil. Cadernos de Pesquisa, n. 115, p. 101-138, março.
Anuário Brasileiro de Segurança Pública 2016. (2016). Pinheiros, SP. Disponível em: https://www.forumseguranca.org.br/storage/10_anuario_site_18-11-2016-retificado.pdf Acesso: 04/07/2021.
KAHN, Robert. (2012). Benjamin leitor de Proust. ALEA. Rio de Janeiro, vol. 14/1, p. 60-77, jan-jun.
MÁRQUEZ, Gabriel García. (2006). Algo mais sobre literatura e realidade. In.: Crônicas. Obra jornalística 5 – 1961 – 1984. Rio de Janeiro – São Paulo: Ed. Record,.
PEREIRA, M. R. (2008). A impostura do mestre. Belo Horizonte: Argvmentvm.
RICOEUR, Paul. (2014). O si-mesmo como outro. São Paulo: Martins Fontes.
SALINGER, J. D. (2017). O apanhador no campo de centeio. Rio de Janeiro: Editora do Autor.
SELIGMANN-SILVA, Marcio. (2014). Sobre o anarquivamento - um encadeamento a partir de Walter Benjamin. Revista Poiesis, n.24, p. 35-58, dezembro de 2014. Poiesis (Niterói), v. 24, p. 35-58.
YERUSHALMI, Yosef Hayim. (1992). O Moisés de Freud: Judaísmo terminável e interminável. Rio de Janeiro: Imago.
TESHAINER, Marcus César Ricci. (2008). Psicanálise e biopolítica: considerações a partir da análise de Birman sobre Foucault. Revista Mal-estar e Subjetividade – Fortaleza – Vol. VIII – Nº 1 – p. 225-249 – mar.
TREVISAN, Amarildo Luiz; AZEVEDO, Maurício Cristiano de e ROSA, Geraldo Antônio da. (2021). Mal de arquivo – Um desafio para a filosofia da educação? Educar em Revista, Curitiba, v. 37, p. 1-17.
ZUIN, Antônio Álvaro Soares e ZUIN, Vânia Gomes. (2019). A autoridade do professor no contexto da autoridade algorítmica digital. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 30, p. 1–24.
Copyright (c) 2022 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).