KNOWLEDGE MANAGEMENT METHODS AND TOOLS APPLIED IN UNDERGRADUATE COURSES IN THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD
Abstract
Currently, one must have a close look at hybrid education due to the changes presented by the Ministry of Education of Brazil on the workload that Higher Education Institutions (HEIs), public and private, must offer in the form of Distance Education (EaD). These HEIs have rethought the pedagogical and curricular organization of on-site undergraduate courses to offer up to 40% of the total course load. The Knowledge Management (KM) area proposes methods and tools that make it possible to improve organizational knowledge management. The general objective of this study was to identify which KM methods and tools were applied in on-site undergraduate courses at a private HEI, from the initial period of 2019 to the end of 2020, located in the state of Paraná, Brazil. This research is applied in nature with a qualitative approach, through exploratory research. In order to achieve the objectives, bibliographic and documentary research was carried out with the application of an online questionnaire for a convenience sample with the IES professors. The results point to pedagogical practices aligned with KM methods and tools, with a multidisciplinary approach through tools and methods applied in blended learning.
Downloads
Metrics
References
ASIAN PRODUCTIVITY ORGANIZATION. Knowledge management: tools and techniques manual. Tokyo: APO, 2020. Disponível em: https://www.apo-tokyo.org/publications/wp-content/uploads/sites/5/KM-Tools-and-Texhniques-Manual.pdf. Acesso em: 3 mar. 2020.
BACICH, L.; MORAN, J. M.; FLORENTINO, E. Educação híbrida: reflexões para a educação pós-pandemia. Políticas Educacionais em Ação, n. 14, abr. 2021. Disponível em: https://ceipe.fgv.br/sites/ceipe.fgv.br/files/artigos/ceipe_politicas_educacionais_em_acao_14_educacao_hibrida.pdf. Acesso 25 jul.2021.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 20 dez. 1996. Disponível em: http://www. planalto.gov.br/Ccivil_03/leis/L9 394.htm. Acesso em: 9 maio 2020.
BRASIL. Portaria n.º 544 de 17 de julho de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus - covid-19, e revoga as Portarias MEC nº 343, de 17 de março de 2020, nº 345, de 19 de março de 2020, e nº 473, de 12 de maio de 2020. Diário Oficial da União: edição 114, seção 1, p. 62, Brasília, DF, 17 jun. 2020b. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de-2020-261924872. Acesso em: 27 set. 2020.
BRASIL. Portaria n.º 544 de 17 de julho de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus - covid-19, e revoga as Portarias MEC nº 343, de 17 de março de 2020, nº 345, de 19 de março de 2020, e nº 473, de 12 de maio de 2020. Diário Oficial da União: edição 114, seção 1, p. 62, Brasília, DF, 17 jun. 2020b. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de-2020-261924872. Acesso em: 27 set. 2020.
BOCCATO, V. R. C. Metodologia da pesquisa bibliográfica na área odontológica e o artigo científico como forma de comunicação. Rev. Odontol. Univ. Cidade de São Paulo, São Paulo, v. 18, n. 3, p. 265-274, 2006.
BRITO, M. S.A Singularidade pedagógica do Ensino Híbrido. EaD em Foco, Rio de Janeiro, v. 10, e948, p. 1-10, 2020. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/328111458.pdf. Acesso em: 29 jul. 2020.
DA SILVA, Michele Rejane Coura; MACIEL, Cristiano; ALONSO, Kátia Morosov. Hibridização do ensino nos cursos de graduação presenciais das universidades federais: uma análise da regulamentação. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação-Periódico científico editado pela ANPAE, Brasília, DF, v. 33, n. 1, p. 95-117, 2017.
FIORNI, D.B. A sala de aula invertida e práticas de gestão do conhecimento: o planejamento de aulas para um curso de graduação presencial. 2019. 140 f. Dissertação (Mestrado em Gestão do Conhecimento nas Organizações) – Centro Universitário de
Maringá, Maringá, 2019.
FURLETTI, S.; COSTA, J. W. O blended learning nos repositórios brasileiros. Imagens da Educação, Curitiba, v. 8, n. 1, p. e39886, mar. 2018.
GOMES, K. A. Controvérsias na política de 20% a distância: a caixa-preta. 2018. 255 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/194263/PEED 1334-T.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 10 jun. 2019.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 2. reimpr. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2018.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.
HODGES, C. et al. The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review, 27 mar. 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning, 2020. Acesso em: 23 nov. 2020.
MARTINS, A. C. Pereira. Ensino superior no Brasil: da descoberta aos dias atuais. Acta Cir. Bras., São Paulo, v. 17, supl. 3, p. 4-6, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php ?script=sci_arttext&pid=S0102-86502002000900001&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 27 set. 2020.
MATTAR, F. N. Pesquisa de marketing. 5. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2012.
MORAN, J. M; MASETTO, M. T; BEHRENS, M. A. Novas Tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. São Paulo: Papirus, 2013.
MOREIRA, J. A.; SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, Jataí, v. 20, n. 26, p. 1-35, maio 2020.
NONAKA, I.; TAKEUCHI, H. Criação de conhecimento na empresa. Rio de Janeiro: Campus, 1997.
OLIVEIRA, T. M. V. de. Amostragem não probabilística: adequação de situações para uso e limitações de amostras por conveniência, julgamento e quotas. Administração On Line, Santo André, v. 2, n. 3, p. 1-10, 2001.
QUEVEDO, A. O ensino semipresencial, do ponto de vista do aluno. Revista e-curriculum, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 1-21, abr. 2011. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/ curriculum/article/viewFile/5678/4004. Acesso em: 30 maio 2019.
RODRIGUES JUNIOR, Emílio; FERNANDES, Fabricio Juliano. Proposta de inclusão de carga horária semipresencial em cursos superiores presenciais. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 19, n. 1, p. 179-192, 2014.
SERPA, J. A modalidade semipresencial na percepção dos alunos do ensino superior. Revista Digital Simonsen, Rio de Janeiro, n. 3, p. 174-180, nov. 2015. Disponível em: http://www.si monsen.br/revista-digital/wp-content/uploads/2015/11/16-%20Revista-Simonsen_N3-Joyce.pdf. Acesso em: 30 maio 2019.
SIEMENS, G.; GAŠEVIĆ, D.; DAWSON, S. Preparing for the digital university: A review of the history and current state of distance, blended, and online learning. Athabasca, Canada: Athabasca University, 2015.
Copyright (c) 2022 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).