A MAXIMUM PROGRAM, A MINIMUM TEACHER
MERCANTILIST STRATEGIES FOR TEACHER TRAINING
Abstract
The article describes how the logic of the market has penetrated teacher training, and highlights the execution of the programs of Fundação Itaú Social and Fundação Telefônica Vivo, which were inserted in the continuing education of teachers. The theoretical-methodological contributions of dialectical-historical materialism guided the course of document analysis, it is a documentary research, whose main sources are documents from the external loan agreement between the Inter-American Development Bank (IDB) and the Municipality Manaus. In this way, it is possible to observe the materialization of the financing of the actions of the Project for the Expansion and Educational Improvement of the Public Network of Manaus, understood as a public policy inserted in the core of public education, which incorporated the guidelines of the IDB, guaranteeing the commodification of teacher training. of basic education. The results show the naturalization that everything that involves public education can and should be converted into tradable goods and products. In this analysis, the implications of the public-private partnership system in education, implemented by agreements, agreements and contracts with the public entity, correspond to the privatist logic, in which the private sector is called upon to lead, support and support the public sector development.
Downloads
References
Caetano, M. R., & Peroni, V. M.V. (2019). Relação entre o público privado na educação: Conceitos, sujeitos, relações. Porto Alegre, RS: Editora Universitária Metodista.
Casimiro, F. H. C. (2018). A nova direita: Aparelhos de ação política e ideológica no Brasil contemporâneo. São Paulo, SP: Expressão Popular.
Cunha, L. A. (2007) O desenvolvimento meandroso da educação brasileira entre o Estado e o mercado. Educação e Sociedade, 28 (100), 809-829, doi:10.1590/S0101-73302007000300009
Evangelista, O. (2008) Apontamentos para o trabalho com documentos de política educacional. ANPED, 10 (38),1-16, doi:10.20396/rho.v10i38e.8639751
Frigotto, G. (2010). Educação e a crise do capitalismo real. São Paulo, SP: Cortez.
Fundação I. S. (2010). Guia de tutoria pedagógica. Recuperado de: http://www.fundacaoitausocial.org.br.html.
Fundação. T. V. (2019). Informe Social 2019. Recuperado de: https://fundacaotelefonicavivo.org.br/wp-content/uploads/pdfs/Informe%20Social%20_2020_%20VF.pdf.
Goodson. I. F. (2008). As políticas de currículo e de escolarização: Abordagens históricas. Petrópolis, RJ: Vozes.
Kosik, K. (2011). Dialética do concreto. Petrópolis, RJ: Paz e Terra.
Krawczyk, N. (2012). A construção social das políticas educacionais no Brasil e na América Latina. Belo Horizonte, MG: Fino Traço.
Lamosa, R. (2020). Classe dominante e educação em tempos de pandemia: uma tragédia anunciada. Parnaíba, PI: Editora Terra sem Amos.
Marx, K. (2011). Grundrisse: manuscritos econômicos de 1857-1858: Esboços da crítica da economia política. São Paulo, SP: Boitempo.
MARX, Karl. (2008). Contribuição à crítica da economia política. São Paulo, SP: Expressão Popular.
Marx, K. & Engels, F. (1998). O manifesto comunista. São Paulo, SP: Vozes.
Maués, O. C. (2014). Reformas internacionais da educação e formação de professores. Belo Horizonte, MG: Fino Traço.
Montaño, C. (2010). Terceiro setor e questão social: Crítica ao padrão emergente de
intervenção. São Paulo, SP: Cortez.
Neves, L. M. W. (2002). O empresariamento da educação: Novos contornos do ensino superior no Brasil dos anos 1990. São Paulo, SP: Xamã.
Ocde. (2020). Um roteiro para guiar a resposta educacional à Pandemia da COVID-19 de 2020. Recuperado de: https://globaled.gse.harvard.edu/files/geii/files/um_roteiro_para_guiar_a_resposta_educacional_a_pandemia_da_covid-19_reimersschleicher_ceipe_30032020_1.pdf.
Oliveira, M. T. C. & Barros, V. R. M. (2015). Mudanças nas estratégias políticas de implantação da reforma da escolarização básica. São Paulo, SP: Xamã.
Sarti, F. M. O triângulo da formação docente: Seus jogadores e configurações. Educação e Pesquisa, 38 (2), 323-338.
Saviani, Dermeval. (2019). Pedagogia histórico-crítica, quadragésimo ano: novas aproximações. Campinas, SP: Autores Associados.
Semed. (2019). Relatório referente ao Acordo de Cooperação Técnica 03/2017. Manaus, 9-15.
SEMED. (2020). Relatório de acompanhamento e fiscalização Projeto: Aula Digital – PROFUTURO/2020. Manaus, 1-10.
Shiroma, E. O.& Evangelista (2014). O Estado, Capital e Educação: reflexões sobre hegemonia e redes de governança. Revista Educação e Fronteiras On-Line, 4 (11), 21-38. doi: 10.30612/eduf.v4i11.2014.
Copyright (c) 2023 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).







1.png)
