FROM ENTOMOLOGICAL BOX AS A TEACHING RESOURCE IN SCIENCE AND BIOLOGY TEACHING
Abstract
Insects are invertebrate animals that play an important ecological and economic role in our society. The study of the Insecta class is addressed in the discipline of science in elementary school II and in biology in the 2nd year of high school, and has the purpose of characterizing the main morphological and physiological characteristics, as well as defining the orders that compose it. An alternative that facilitates learning is the use of didactic resources, palpable as the entomological collection, through the Entomological Box. The present work aims to describe and reflect on a didactic sequence of using an entomological collection for teaching and raising awareness of the diversity and importance of insects in the environment. The didactic sequence of four steps was presented, which made it possible to collaborate with the learning of the students involved and to demystify some information about insects.
Downloads
References
DEMOLINER, S. M. Unidade de aprendizagem sobre insetos: avaliando uma proposta metodológica para o ensino fundamental. 2005. 145 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Universidade Católica do Rio Grande do Sul.
KRASILCHIK, M. 2008. Prática de Ensino de Biologia. 4. ed. São Paulo: Edusp. LEAL, D. et al. 2011. "Produção e divulgação de material didático-pedagógico sobre os insetos no ensino fundamental." Diálogos & Saberes 7(1):99-107. Mandaguari.
KRASILCHIK, M. Prática de ensino de biologia. 4. ed. São Paulo: EDUSP, 2004.
LIMA, L. dos S. de; PEREIRA, A. C. de S.; KLIPPEL, L. Feira de ciências na escola: vivências do PIBID/química. Scientia Naturalis, v. 1, n.1, p. 84-89, 2019.
MELO, N.S. de; MENDONÇA, I.V. dos S. Ensino de Ciências em Escola de Zona Rural de São Luís – MA. In: Reflexão e prática no ensino de ciências / Organizadores Isabela Vieira dos Santos Mendonça; Graziele Oliveira Silva Gonsioroski e Eliana Rodrigues de Sousa. _. São Luís, MA: IFMA, 2020.
PAPAVERO, N. 1994. Fundamentos práticos de taxonomia zoológica. São Paulo: Fundação Editora da UNESP. PARANÁ. 2008. Secretaria de Estado da Educação.
PARANÁ. 2008. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares da Educação: Biologia. Curitiba.
PEREIRA, M.I.C.; SILVA, L.N.B. da; BRITO, D. da S.; PINHEIRO, L.C; MENDONÇA, I.V. dos S. Cantando e aprendendo: trabalhando botânica por meio de paródia musical. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v.8, n.3, p.16348-16360 mar., 2022.
SANTOS, C. S. A importância do lúdico no processo ensino-aprendizagem. 2010. 49 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Gestão Educacional) - Universidade Federal de Santa Maria, Rio Grande do Sul, 2010. Disponível em: . Acesso em: 10 jan. 2022.
SANTOS, D. C. J., SOUTO, L. S. (2011). Coleção entomológica como ferramenta facilitadora para a aprendizagem de ciências no ensino fundamental. Scientia Plena, ed. 7, p. 01-08.
SILVA, M.M.P.; V.D. LEITE. Estratégias para realização de educação ambiental em escolas do ensino fundamental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, Cuiabá, n.4, P. 131-144, 2009.
SILVA, M.A. dos S.. et al. Utilização de Recursos Didáticos no processo de ensino e aprendizagem de Ciências Naturais em turmas de 8º e 9º anos de uma Escola Pública de Teresina no Piauí - Congresso norte e nordeste de pesquisa e inovação, 7. 2012, Palmas, Anais... Palmas, 2012.
SOARES, F.S.; MENDONÇA, I.V. dos S. Utilização de aulas práticas como ferramenta na disciplina de ciências. In: Faces da pesquisa do IFMA Campus São Luís Monte Castelo [recurso eletrônico] / Georgiana Eurides de Carvalho Marques ... [et al.] - 1.ed. – Curitiba: Brazil Publishing, 2020.
SOUZA, S.E. de. O uso de recursos didáticos no ensino escolar. In: encontro de pesquisa em educação, 1, Jornada de prática de ensino,4, Semana de pedagogia da uem, 13: “infância e práticas educativas”. Anais...Maringá, p. 110-114, 2007.
Copyright (c) 2023 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).