CONTINUOUS TEACHER EDUCATION FOR THE CRITICAL INTEGRATION OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE SCHOOL CONTEXT
Abstract
The analytical focus is the continuing education of teachers for the critical integration of educational technologies in view of the devices of national policies that regulate digital education, programming, robotics and computing in basic education. The theoretical debate is built in conjunction with the principles of Technological-Pedagogical Fluency (FTP) understood as critical educational knowledge based on technical, practical and emancipatory dimensions. The results of iterative research cycles of the Design Based Research type show that training courses aimed at instrumentalization are not enough for the development of FTP. Thus, they weaken and postpone innovative processes in schools. Conclusively, the argument focuses on the need to contemplate the critical integration of educational technologies in school contexts. Principles such as interaction, autonomy and co-authorship can generate and consolidate a movement of production and transposition of public policies, curricula, materials and didactic-methodological organization of study activities.
Downloads
Metrics
References
Brasil. (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília.
Castro, M. M. C., & Amorim, R. M. A. (2015). A Formação Inicial e a Continuada: diferenças conceituais que legitimam um espaço de formação permanente de vida. Cadernos CEDES [online], 35 (95), 37-55.
Ross, A. D., Dahmer, A. M., Medeiros, F. B., & Martins, C. B. M. J. (2021). Ensino Remoto Emergencial durante a pandemia de COVID-19: a visão dos professores de escolas de línguas de Curitiba sobre o ensino com crianças. EmRede - Revista de Educação a Distância, 8 (1), s/p.
Freire, P. (2021). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo; Paz e Terra.
Freire, P. (2001). Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: UNESP.
Garcia, P. S., & Miranda, N. A. de. (2017). A gestão escolar e a formação docente: um estudo em escolas de um município paulista. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 12 (4), 2210–2230.
Grigoli, J. A. G. et al. (2010). A escola como lócus de formação docente: uma gestão bem-sucedida. Cadernos de Pesquisa [online], 40 (139), 237-256.
Imbernón, F. (2009). Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez.
Imbernón, F. (2016). Qualidade do ensino e formação do professorado: uma mudança necessária. São Paulo, Cortez.
Imbernón, F. (1996). En busca del discurso educativo, el currículum, el maestro y su formación. Buenos Aires.
Kenski, V. M. (2012). Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Editora Papirus, 2012.
Kenski, V. M. (2013). Tecnologias e Tempo docente. Campinas: Editora Papirus.
Mallmann, E. M., & Mazzardo, M. D. (2020). Fluência Tecnológico-Pedagógica (FTP) e Recursos Educacionais Abertos (REA) [recurso eletrônico] - Santa Maria, RS: UFSM, Gepeter.
Mallmann, E. M., & Quintas-Mendes, A. M. (2020). Fluência Tecnológico-Pedagógica e a Prática das Cinco Liberdades com Recursos Educacionais Abertos. Educação a distância: multiletramentos e linguagens multimodais. EdUFMT, 2, s/p.
Mallmann, E. M., & Schneider, D. R. (2021). Políticas públicas, tecnologias educacionais e Recursos Educacionais Abertos (REA). Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 16 (2), 113-1130.
Mallmann, E. M., Schneider, D. DA R., & Mazzardo, M. D. (2013) Fluência Tecnológico-Pedagógica (FTP) dos Tutores. CINTED-UFRGS Novas Tecnologias na Educação, 11 (3).
Martins, M. R. (2019). Educação e tecnologia: a crise da inteligência. Educação, [S. l.], (44), 1–22.
Mercado, L. P. L. (1999). Formação continuada de professores e novas tecnologias. Maceió: EDUFAL.
Moran, J. M. (2015). Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus Editora.
Nóvoa, A. (2019). Os Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose da Escola. Educação & Realidade [online], 44 (3), s/p.
Paschoalino, J.B de Q. (2021). Educação e condição docente. Pensar Educação em Revista, 7 (2), s/p.
Sampaio, M. N., & Leite, L. S. (2013). Alfabetização Tecnológica do professor. Petrópolis, RJ: Vozes.
Saviani, D. (2009). Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, 14 (40), s/p.
Souza, V. E. B., & Mello, R. M. A. V. (2019). Uma breve reflexão do percurso das políticas públicas educacionais no Brasil: em foco a formação continuada. RIAEE – Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 14 (1), 94-107.
Schneider, D. R., Schraiber, R. T., & Mallmann, E. M. (2020). Fluência Tecnológico-Pedagógica na Docência Universitária. Rev. Diálogo Educ., 20 (67), 1986-2003.
Toebe, I. C. D. (2016). Políticas Públicas Para Integração de Tecnologias Educacionais na Formação Inicial de Professores (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria.
Copyright (c) 2024 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).