LEARNING PROBLEM IN THE FIRST YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION
THE TEACHER'S CONCEPTION
Abstract
Learning is a process by which an individual constructs knowledge in an environment that provides an exchange between teacher and student. This process may suffer interferences, and learning problems derive from factors external to the individual. The objective of this research was to investigate the conception of learning problems among early elementary school teachers. The research had a quantitative descriptive approach and the design was a data survey. Thirty-eight teachers who teach in urban municipal public schools participated. For data collection, a questionnaire with 10 questions was used. In the data analysis, we noticed that the teachers have a good theoretical knowledge about the function of the school and the teaching and learning process. However, when asked about learning problems, the factors that cause them and the difficulties in the classroom, they blamed the family and the students themselves. As for methodology and didactics, they recognized their importance. The vast majority use constructivist methodology, followed by traditional and social-interactionist. Many affirmed that they do not stick to just one methodology, varying it according to the students and the class. Thus, an inconsistency is noted in the discourse of these teachers, separating theory from practice.
Downloads
Metrics
References
do Brasil.
Alves, D. V. (2007). Psicopedagogia: Avaliação e Diagnóstico. 1. ed. Escola Superior Aberta
do Brasil
Karashash, Z., Aziya, Z., Assyl, A., Meirgul, O., Zagira, Z., & Bauyrzhan, Z.,(2022)
Developing metacompetence in future primary school teachers. Cypriot Journal of
Educational Science. 17(1), 284-295. https://doi.org/10.18844/cjes.v17i1.6709.
Leal, F. S. (2010). As dificuldades do ensino e aprendizagem no ensino fundamental I - Análise
das dificuldades de aprendizagem no ensino fundamental I, da Escola Municipal Damásio
Eugênio de Sousa em Jaicós-PI. [Monografia (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade
Evangélica Cristo Rei – FECR, Jaicós – PI].
Lyon, G. R., Shaywitz, S. E., & Shaywitz, B. A. (2003). A definition of dyslexia. Part I:
Defining Dyslexia, Comorbidity, Teachers’ Knowledge of Language and Reading. Annals
of Dyslexia, 53, 1-14. https://link.springer.com/journal/11881/volumes-and-issues/53-1
Libâneo, J. C. (1994). O processo de ensino na escola. São Paulo: Cortez.
Marcondes, M. I. (2008) Notas de Leitura, Revista Brasileira de Educação. Vol. 13 (39).
https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000300017.
Miguel, M.E.B., Vidal, D.G., Araújo, J.C.S. (2011). Reformas educacionais: As manifestações
da escola nova no Brasil (1920-1946). EDUFU.
Mizukami, M. G. N. (1986). Ensino: As abordagens do Processo. São Paulo: EPU.
Moojen, S. (2004). Diagnósticos em psicopedagogia. Rev. Psicopedagogia. v.21, 66. ed., 2.
Nepomuceno, C., & Bridi, J. C. A. (2010). O papel da escola e dos professores na educação de
crianças que apresentam dificuldade de aprendizagem. Revista Eletrônica de Ciências da
Educação. Campo Largo, v. 9, n. 1.
Oliveira, W. M. (2014). Uma abordagem sobre o papel do professor no processo
ensino/aprendizagem. Revista Eletrônica Saber, v.23, jan/fev/mar.
Paín, S. (1989). Diagnóstico e Tratamento dos Problemas de Aprendizagem. 3. ed. Porto
Alegre: Artes Médicas.
Park, J.H , Cooc, N. & Lee, K.H. (2023). Relationships between teacher influence in managerial
and instruction-related decision-making, job satisfaction, and professional commitment: A
multivariate multilevel model. Educational Management Administration & Leadership, Vol.
51(1) 116–137. https://doi.org/10.1177/1741143220971287.
Piaget J. (1998). Seis estudos de Psicologia. Forense Universitária.
Santos, C. C. P., Silva, M. G., Virgens, M. L. M., Fernandes, N. A., Silva, V. F. M., & Oliveira,
V. L. (2009). Dificuldades de aprendizagem em leitura e escrita nas séries iniciais do Ensino
Fundamental. Revista Científica em Educação à Distância. Edição especial.
Santos, M. N., & Marques, A. C. (2013). Condições de saúde, estilo de vida e características de
trabalho de professores de uma cidade do sul do Brasil. Temas Livres • Ciência &. Saúde
Coletiva 18 (3). https://doi.org/10.1590/S1413-81232013000300029.
Silva, F. C., & Sartori, J. (2012). Dificuldades de aprendizagem: os desafios da carreira
docente. Revista Monografias Ambientais, v. 8, n. 8, p. 1759-1774.
Soares, D. C. R. (2003). Os vínculos como passaporte da aprendizagem: um encontro D’EUS.
2. Ed. Caravansarai.
Strick, C. & Smith, L. (2001). Dificuldades de aprendizagem de A a Z – Um guia completo
para pais e educadores. Porto Alegre: ARTMED.
Tabile, A. F., & Jacometo, M. C. D. (2017). Fatores influenciadores no processo de
aprendizagem: um estudo de caso. Revista Psicopedagogia. vol.34, no.103, São Paulo.
Triviños, A. N. S. (1994). Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais. Atlas.
Vasconcellos, C. S. (2002). Planejamento: projeto de ensino-aprendizagem e políticopedagógico. São Paulo: Libertad.
Vygotsky LSA. (1991). A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos
psicológicos superiores. Martins Fontes
Copyright (c) 2024 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).