AS FIGHTS AS CONTENT OF SCHOOL PHYSICAL EDUCATION
A LOOK FROM THE SENSES AND APPROPRIATIONS OF STUDENTS
Abstract
This text is the result of an action research that aimed to answer the following question: How is it possible to develop the content of fights taking into account the reality of disputes and conflicts between students at a municipal school in the city of Porto Alegre/RS? To carry out the study, we developed a teaching unit of fighting games with third, fourth and fifth-years students. From what was constructed and experienced in practice, we understand that the students appropriated the attitudinal values worked on in class and sought to follow the rules that promoted physical integrity, respect for colleagues and equal conditions. Furthermore, it was possible to notice a greater participation of students with disabilities, as well as girls and boys who used to participate peripherally in Physical Education classes. Finally, we understood that the content of fights made sense, as it spoke to the students' needs and desires for movement, disputes and experiences of pleasant tension/excitement within the school.
Downloads
References
BORGES, L. N. et al. Formação de professores para o ensino de lutas na educação física escolar: o estado da questão. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 16, n. esp.3, p. 1547–1561, 2021. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15297 Acesso em: 08 ago. 2023.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. 4ª versão. 2017.
CARVALHO, C. L. et al. Inclusão na Educação Física escolar: estudo da tríade acessibilidade-conteúdos-atitudes. Motrivivência, v. 29, n. esp., p. 144-161, 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29nespp144. Acesso em: 08 set. 2023.
DARISO, S. C.; SOUZA JÚNIOR, O. M. Para Ensinar Educação Física: possibilidades de intervenção na escola. 7ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2013.
ELIAS, N.; DUNNING, E. A Busca da Excitação. Lisboa: Difel, 1992.
ENGEL, G. I. Pesquisa-ação. Educar em Revista, n. 16, p. 181-191, 2000. Disponível em: http://www.educaremrevista.ufpr.br/arquivos_16/irineu_engel.pdf Acesso em: 04 out. 2023.
FERREIRA, C. S. et al. The teaching of fights in school physical education: a state of knowledge of brazilian studies. Journal of Physical Education, 34, e3417, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v34i1.3417 Acesso em: 04 out. 2023.
FERREIRA, F. M. Educação Física escolar e inclusão: alguns desencontros. Kinesis, v. 32, n. 2, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/kinesis/article/view/16505 Acesso em: 08 set. 2023.
GONZÁLEZ, F. J.; DARIDO, S. C.; OLIVEIRA, A. A. B. (org.). Lutas, capoeira e práticas corporais de aventura. Maringá: Eduem, 2014.
HEGELE, B.; GONZÁLEZ, F. J.; BORGES, R. M. Possibilidades do ensino das lutas na escola: uma pesquisa-ação com professores de educação física. Caderno de Educação Física e Esporte, v. 16, n. 1, p. 99–107, 2018. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/18953 Acesso em: 08 ago. 2023.
MATOS, J. A. B. et al. A presença/ausência do conteúdo lutas na educação física escolar: identificando desafios e propondo sugestões. Conexões, v. 13, n. 2, p. 117–135, 2015. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8640658 Acesso em: 08 ago. 2023
MOURA, D. L. et al. O ensino de lutas na Educação Física Escolar: uma revisão sistemática da literatura. Pensar a Prática, v. 22, 2019. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/51677 Acesso em: 08 ago. 2023.
NASCIMENTO, P.R.B.; ALMEIDA, L. A tematização das lutas na Educação Física escolar: restrições e possibilidades. Movimento, Porto Alegre, v. 13, n. 3, p. 91-110, 2007. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/3567 Acesso em: 04 out. 2023.
OLIVEIRA, V. M.; SOUZA, J. A infância, o brincar e o jogar: reflexões a partir do referencial teórico de Norbert Elias. Educação em Revista, n. 34, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/hStHJ8rfpX3bsJKQB8tHsVt/ Acesso em: 04 out. 2023.
RUFINO, L. G. B.; DARIDO, S. C. O ensino das lutas nas aulas de Educação Física: análise da prática pedagógica à luz de especialistas. Journal of Physical Education, v. 26, n. 4, p. 505-518, 2015. Disponível em: https://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/26441 Acesso em: 04 out. 2023.
SANTOS, M. P. O papel do ensino superior na proposta de uma educação inclusiva. Revista Movimento - Revista da Faculdade de Educação da UFF. n. 7, p. 78-91, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.22409/mov.v0i07.115. Acesso em: 08 de set. 2023.
TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa. v.31, n.3, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/3DkbXnqBQqyq5bV4TCL9NSH/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 04 out. 2023.
UENO, V. L. F.; SOUSA, M. F. Agressividade, violência e budö: temas da educação física em uma escola estadual em goiânia. Pensar a Prática, v. 17, n. 4, 2014. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/29540 Acesso em: 08 ago. 2023.
WINKIN, Y. A Nova Comunicação: da Teoria ao Trabalho de Campo. Campinas, Papirus, 1998.
Copyright (c) 2024 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).







1.png)
