O MOVIMENTO DE APRENDIZAGEM DOCENTE NO CONTEXTO DO ENSINO REMOTO

EXPERIÊNCIAS DO PIBID

Abstract

PIBID is a program aimed at teacher training and has become a reference for the theoretical-practical instrumentation process. However, in the recent situation experienced by humanity in the face of the Covid-19 pandemic, the actions of this program underwent changes and this imposed some limits on this training process and, at the same time, revealed possibilities in the teacher learning movement. Thus, the objective of this article is to investigate, based on reflections on the portfolios produced by academics on the Pedagogy course, at PIBID, in the period from 2020 to 2021, the movement of learning in initial training for teaching. The methodology was documentary analysis, based on three portfolios, as source and object of analysis. The results were organized into two categories: 1) The challenges and possibilities of PIBID in the context of remote education; and 2) Initial training for teaching: contributions from PIBID. Given the data presented, we consider that the academics revealed a movement towards the constitution of professional identity and PIBID materializes a possibility of solid training, which, even in remote teaching, was linked to educational possibilities at school in relation to theoretical reflections on pedagogical practice .

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucinéia Maria Lazaretti, Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professora da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR/Campus de Paranavaí).

Luara Alexandre dos Santos, Universidade Estadual Paulista - UNESP

Doutoranda em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP/Campus de Araraquara). Professora da Educação Básica do Município de Paranavaí/PR e Professora da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR/Campus Paranavaí).

References

ALVARADO PRADO, L. E., & LONGAREZI, A. M. (2008) Aprendizagem docente na formação continuada de professores em serviço. In GALVÃO, A. T.; SANTOS, G. História e pensamento educacional, formação de educadores, políticas públicas e gestão da educação. Brasília: Liber Livro Editora: ANPED.

ARAÚJO, E. S. (2007) O uso do portfólio reflexivo na perspectiva histórico-cultural. In: 30ª Reunião Anual da ANPED. Anped: 30 anos de pesquisa e compromisso social. Caxambu. Anped (p. 1-15).

BARDIN, L. (2016) Análise de conteúdo. Tradução Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70.

BRASIL. (2021) Edital 02/2020 - Capes. PIBID. Brasília: Ministério da Educação. Disponível em: Acesso em: 26 ago.

GIL, A. C. (2010) Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas.

HERNÁNDEZ, F. (1998) .Transgressão e mudança na educação: Os projetos de trabalho. Porto Alegre: Artmed.

LEONTIEV, A. N. (2017) As necessidades e os motivos da atividade. In: LONGAREZI, A. M., & PUENTES, V. (Org.). Ensino desenvolvimental: Antropologia. Uberlândia: EDUFU (p. 39-58).

MACEDO, R. M. (2021) Direito ou privilégio? Desigualdades digitais, pandemia e os desafios de uma escola pública. Estudos Históricos Rio de Janeiro, vol 34, nº 73, (p.262-280) , Mai.Ago.

MORAES, S. P. G. DE, LAZARETTI, L. M., & LACANALLO ARRAIS, L. F. (2019). Formar formando: o movimento de aprendizagem docente na Oficina Pedagógica de Matemática. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 2(3), 643–668. https://doi.org/10.14393/OBv2n3.a2018-47439

PEREIRA, C. R. D., & SANTOS, N. O. B. (2016) A leitura, a escrita e o cálculo numa perspectiva lúdica. In: PEREIRA, C. R. D., & SANTOS, N. O. B. (Orgs.). O PIBID Pedagogia e as escolas parceiras: a construção compartilhada da prática pedagógica. Curitiba: Ìthala (p. 13-20).

PEREIRA, C. R. D., & SANTOS, N. O. B. (2013) Programa institucional de bolsa de iniciação à docência – PIBID: a subárea de pedagogia promovendo a articulação entre educação superior e educação básica. PIBID. In: MARTINS, I. C., & BRITO, K. S. (Orgs.) I. Prática docente inicial e continuada: o PIBID na UNESPAR. União da Vitória: Kaygangue (p. 23-34).

PIZOLI, R. C., & PERIN, C. S. B. (2013) A organização do trabalho pedagógico no PIBID. In: MARTINS, I. C., & BRITO, K. S. I. (Orgs.). Prática docente inicial e continuada: o PIBID na UNESPAR. União da Vitória: Kaygangue (p. 23-34).

PIZOLI, R. C., & SILVA, R. T. M. (2016) Reflexões acerca da metodologia de ensino na educação básica praticada no programa PIBID/UNESPAR. In: PIZOLI, R. C., & STENTZLER, M. M. (Orgs.). Iniciação à docência PIBID e a formação de professores pelos I56 campi da UNESPAR: Paranavaí. Curitiba: Íthala p. (34-41).

RUBINSTEIN, S. L. (2017) Problemas das faculdades e questões da teoria psicológica. In: LONGAREZI, A. M., & PUENTES, V. (Org.). Ensino desenvolvimental: Antropologia. Uberlândia: EDUFU (p. 111-122).

SANTOS, L. A., & LAZARETTI, L. M. (2016) Trabalho docente na Educação Infantil: condições objetivas e subjetivas da prática pedagógica. In: SEMINÁRIO DO TRABALHO: TRABALHO, CRISE E POLÍTICAS SOCIAIS NA AMÉRICA LATINA. Marília: UNESP (p. 532-542)

SAVIANI, D. (2011) Formação de professores no Brasil: dilemas e perspectivas. Poíesis Pedagógica, Catalão, v. 9, n. 1 (p. 7-19), jan./jun.
Published
2024-10-02
How to Cite
Lazaretti, L. M., & Santos, L. A. dos. (2024). O MOVIMENTO DE APRENDIZAGEM DOCENTE NO CONTEXTO DO ENSINO REMOTO. Imagens Da Educação , 14(3), 63-82. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v14i3.70372