O MOVIMENTO DE APRENDIZAGEM DOCENTE NO CONTEXTO DO ENSINO REMOTO
EXPERIÊNCIAS DO PIBID
Abstract
PIBID is a program aimed at teacher training and has become a reference for the theoretical-practical instrumentation process. However, in the recent situation experienced by humanity in the face of the Covid-19 pandemic, the actions of this program underwent changes and this imposed some limits on this training process and, at the same time, revealed possibilities in the teacher learning movement. Thus, the objective of this article is to investigate, based on reflections on the portfolios produced by academics on the Pedagogy course, at PIBID, in the period from 2020 to 2021, the movement of learning in initial training for teaching. The methodology was documentary analysis, based on three portfolios, as source and object of analysis. The results were organized into two categories: 1) The challenges and possibilities of PIBID in the context of remote education; and 2) Initial training for teaching: contributions from PIBID. Given the data presented, we consider that the academics revealed a movement towards the constitution of professional identity and PIBID materializes a possibility of solid training, which, even in remote teaching, was linked to educational possibilities at school in relation to theoretical reflections on pedagogical practice .
Downloads
References
ARAÚJO, E. S. (2007) O uso do portfólio reflexivo na perspectiva histórico-cultural. In: 30ª Reunião Anual da ANPED. Anped: 30 anos de pesquisa e compromisso social. Caxambu. Anped (p. 1-15).
BARDIN, L. (2016) Análise de conteúdo. Tradução Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70.
BRASIL. (2021) Edital 02/2020 - Capes. PIBID. Brasília: Ministério da Educação. Disponível em:
GIL, A. C. (2010) Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas.
HERNÁNDEZ, F. (1998) .Transgressão e mudança na educação: Os projetos de trabalho. Porto Alegre: Artmed.
LEONTIEV, A. N. (2017) As necessidades e os motivos da atividade. In: LONGAREZI, A. M., & PUENTES, V. (Org.). Ensino desenvolvimental: Antropologia. Uberlândia: EDUFU (p. 39-58).
MACEDO, R. M. (2021) Direito ou privilégio? Desigualdades digitais, pandemia e os desafios de uma escola pública. Estudos Históricos Rio de Janeiro, vol 34, nº 73, (p.262-280) , Mai.Ago.
MORAES, S. P. G. DE, LAZARETTI, L. M., & LACANALLO ARRAIS, L. F. (2019). Formar formando: o movimento de aprendizagem docente na Oficina Pedagógica de Matemática. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 2(3), 643–668. https://doi.org/10.14393/OBv2n3.a2018-47439
PEREIRA, C. R. D., & SANTOS, N. O. B. (2016) A leitura, a escrita e o cálculo numa perspectiva lúdica. In: PEREIRA, C. R. D., & SANTOS, N. O. B. (Orgs.). O PIBID Pedagogia e as escolas parceiras: a construção compartilhada da prática pedagógica. Curitiba: Ìthala (p. 13-20).
PEREIRA, C. R. D., & SANTOS, N. O. B. (2013) Programa institucional de bolsa de iniciação à docência – PIBID: a subárea de pedagogia promovendo a articulação entre educação superior e educação básica. PIBID. In: MARTINS, I. C., & BRITO, K. S. (Orgs.) I. Prática docente inicial e continuada: o PIBID na UNESPAR. União da Vitória: Kaygangue (p. 23-34).
PIZOLI, R. C., & PERIN, C. S. B. (2013) A organização do trabalho pedagógico no PIBID. In: MARTINS, I. C., & BRITO, K. S. I. (Orgs.). Prática docente inicial e continuada: o PIBID na UNESPAR. União da Vitória: Kaygangue (p. 23-34).
PIZOLI, R. C., & SILVA, R. T. M. (2016) Reflexões acerca da metodologia de ensino na educação básica praticada no programa PIBID/UNESPAR. In: PIZOLI, R. C., & STENTZLER, M. M. (Orgs.). Iniciação à docência PIBID e a formação de professores pelos I56 campi da UNESPAR: Paranavaí. Curitiba: Íthala p. (34-41).
RUBINSTEIN, S. L. (2017) Problemas das faculdades e questões da teoria psicológica. In: LONGAREZI, A. M., & PUENTES, V. (Org.). Ensino desenvolvimental: Antropologia. Uberlândia: EDUFU (p. 111-122).
SANTOS, L. A., & LAZARETTI, L. M. (2016) Trabalho docente na Educação Infantil: condições objetivas e subjetivas da prática pedagógica. In: SEMINÁRIO DO TRABALHO: TRABALHO, CRISE E POLÍTICAS SOCIAIS NA AMÉRICA LATINA. Marília: UNESP (p. 532-542)
SAVIANI, D. (2011) Formação de professores no Brasil: dilemas e perspectivas. Poíesis Pedagógica, Catalão, v. 9, n. 1 (p. 7-19), jan./jun.
Copyright (c) 2024 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).