REASONS FOR PHYSICAL EXERCISE IN STUDENTS AND STAFF AT A UNIVERSITY IN THE WESTERN AMAZON
Abstract
The practice of physical activities and the participation of students and employees in physical exercise programs have been shown to be insufficient or infrequent. Thus, we investigated the motivational factors for physical exercise in students and university staff at the Federal University of Rondônia (UNIR), in Porto Velho. This is a cross-sectional quantitative observational research, carried out with 74 UNIR students and employees with an average age of 30.93 ± 13.23 years. Motivation for physical exercise was assessed using the Exercise Motivations Inventory (EMI-2) questionnaire. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics. In the data set, the EMI-2 domain that achieved the highest score was disease prevention (4.23 ±0.76), followed by physical condition (4.12 ± 1.03) and fun/well-being ( 4.04 ± 1.16). Differences were found between these for the health rehabilitation and affiliation domains. The results also revealed significant correlations between age and the items of affiliation, health reasons and health rehabilitation. It is concluded that the reasons for practicing physical exercise differ little between students and employees, and the differences are associated with the age of the groups.
Downloads
Metrics
References
IBGE: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional de Saúde (PNS) [internet]; 2020, [citado em 22 jan 2024]; Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/saude/9160-pesquisa-nacional-de-saude.html.
Moscardini DSG, Squarcini CFR, Menuchi MRTP, Ohara D. Qualidade de vida, aspectos sociodemográficos, atividade física e saúde de universitárias do sul da Bahia durante a pandemia da COVID-19. Sci. Plena [Internet]. 19º de setembro de 2023 [citado 22º de janeiro de 2024];19(8). Disponível em: https://www.scientiaplena.org.br/sp/article/view/6979
Howie EK, Cannady N, Messias EL, McNatt A, Walter CS. Associations between physical activity, sleep, and self-reported health with burnout of medical students, faculty and staff in an academic health center. Sport Sci Health [Internet]. 2022;18(4):1311-1319. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11332-022-00902-7
Sanchez HM, Sanchez EG de M, Barbosa MA, Guimarães EC, Porto CC. Impacto da saúde na qualidade de vida e trabalho de docentes universitários de diferentes áreas de conhecimento. Ciênc saúde coletiva [Internet]. 2019Nov;24(11):4111–23. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-812320182411.28712017
Macedo EG, Teixeira YS, Silva IFFR, Nunes MVN, Alencar KMB, Neto AC, Pinheiro AS, Delani D, Teixeira TG. Effects of an eight-week walking program on adiposity, glycemia and lipid profile of university students and staff. Journal of Physical Education and Sport [Internet]. 2020;20(Supplement issue 5):2967-2975. Disponível em: https://efsupit.ro/images/stories/octombrie2020/Art%20403.pdf
Guedes DP; Mota JS. Motivação: educação física, exercício físico e esporte. Londrina (PR): Editora Unopar; 2016.
Pereira FC, Serapião AB de S, Govone JS. O Efeito dos Exergames na Motivação para a Prática de Atividade Física em Jovens Universitários. Licere [Internet]. 13º de outubro de 2017 [citado 22º de janeiro de 2024];20(3):59-75. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/1685
Codonhato R, Caruzzo NM, Pona MC, Caruzzo AM, Vieira LF. Qualidade de vida e motivação de praticantes de exercício físico. Corpoconsciência [Internet]. 23º de abril de 2017 [citado 22º de janeiro de 2024];21(1):92-9. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/4685
Balbinotti MAA, Capozzoli CJ. Motivação à prática regular de atividade física: um estudo exploratório com praticantes em academias de ginástica. Rev Bras Educ Fís Esporte [Internet]. 1 de março de 2008 [citado 22 de janeiro de 2024];22(1):63-80. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16683
Lemos FMF de, Corte-Real N, Dias C, Fonseca AM. Motivações na prática de exercício físico e os estágios de mudança dos estudantes no ensino superior. Rev Bras Educ Fís Esporte [Internet]. 16 de abril de 2021 [citado 22 de janeiro de 2024];35(1):55-6. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/184419
Guedes DP, Legnani RFS, Legnani E. Motivos para a prática de exercício físico em universitários e fatores associados. Rev Bras Educ Fís Esporte [Internet]. 1 de dezembro de 2012 [citado 22 de janeiro de 2024];26(4):679-8. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/52890
Legnani RFS, Guedes DP, Legnani E, Barbosa Filho VC, Campos W de. Fatores motivacionais associados à prática de exercício físico em estudantes universitários. Rev Bras Ciênc Esporte [Internet]. 2011Jul;33(3):761–72. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-32892011000300016
Pansera SM, Valentini NC, Souza MS de, Berleze A. Motivação intrínseca e extrínseca: diferenças no sexo e na idade. Psicol Esc Educ [Internet]. 2016Mai;20(2):313–20. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2175-353920150202972
WHO: World Health Organization. Global recommendations on physical activity for health Geneva: WHO; 2010.
Markland D, Hardy L. The Exercise Motivations Inventory: Preliminary development and validity of a measure of individuals' reasons for participation in regular physical exercise. Personality and Individual Differences [Internet]. 1993;15(3), 289-296. Disponível em: https://doi.org/10.1016/0191-8869(93)90219-S.
Markland D, Ingledew DK. The measurement of exercise motives: Factorial validity and invariance across gender of a revised Exercise Motivations Inventory. British Journal of Health Psychology [internet]. 1997;2, 361–376. Disponível em: https://doi.org/10.1111/j.2044-8287.1997.tb00549.x
Liz CM de, Andrade A. Análise qualitativa dos motivos de adesão e desistência da musculação em academias. Rev Bras Ciênc Esporte [Internet]. 2016Jul;38(3):267–74. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.rbce.2015.11.005
Graciano NS, de Oliveira DV, Fidelix YL, Barbosa Anversa AL, Nascimento Júnior JRA do, Morais Freire GL, Bennemann RM, Acencio FR. Relationship between motivation for physical exercise and women’s quality of life. Rev Cienc Saude [Internet]. 2021Jun.23 [cited 2024Jan.22];11(2):35-2. Disponível em: https://portalrcs.hcitajuba.org.br/index.php/rcsfmit_zero/article/view/1052
Guedes DP, Legnani RFS, Legnani E. Propriedades psicométricas da versão brasileira do Exercise Motivations Inventory (EMI-2). Motriz: rev educ fis [Internet]. 2012Oct;18(4):667–77. Available from: https://doi.org/10.1590/S1980-65742012000400005
Silva VS da, Souza I, Silva DAS, Barbosa AR, Fonseca M de JM da. Evolução e associação do IMC entre variáveis sociodemográficas e de condições de vida em idosos do Brasil: 2002/03-2008/09. Ciênc saúde coletiva [Internet]. 2018Mar;23(3):891–901. Available from: https://doi.org/10.1590/1413-81232018233.12532016
Santos IKS dos, Conde WL. Variação de IMC, padrões alimentares e atividade física entre adultos de 21 a 44 anos. Ciênc saúde coletiva [Internet]. 2021;26:3853–63. Available from: https://doi.org/10.1590/1413-81232021269.2.23562019
Caruzzo NM, Belem IC, Codonhato R, Moreira CR, Sitoe SA, Rodrigues JC, Fiorese L. Motivação para a prática de atividades físicas em escolares das redes pública e privada. Corpoconsciência [Internet]. 1º de dezembro de 2017 [citado 22º de janeiro de 2024];21(3):46-54. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/5683
Castro de Moura Cavalcante AV, Carneiro da Silva A, Beckmann de Castro Menezes A. Ensino Remoto Emergencial: a perda do sentimento de pertencimento à universidade. Rev. Entreideias [Internet]. 8º de setembro de 2023 [citado 22º de janeiro de 2024];12(02). Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/entreideias/article/view/50893
Box AG, Feito Y, Brown C, Petruzzello SJ. Individual differences influence exercise behavior: how personality, motivation, and behavioral regulation vary among exercise mode preferences. Heliyon [internet]. 2019Apr [citado 22º de janeiro de 2024];30;5(4):e01459. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405844018358067?via%3Dihub
Copyright (c) 2025 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).