O GOLPE MILITAR DE 1964 NO BRASIL, UMA ABORDAGEM ATRAVÉS DA METODOLOGIA “NARRATIVAS HISTÓRICAS DE APRENDIZAGEM”

Keywords: Historical Learning, Historical Learning Narratives, Didactics of History

Abstract

This paper highlights an initiative by students of the History Teaching Program at the Federal University of Pernambuco in Brazil, in the teacher training course "Supervised Internship in History III," conducted a Municipal School in the city of Jaboatão dos Guararapes, Pernambuco, Brazil. During the process, the students addressed the 1964 military coup in Brazil, using three historical narratives: a school textbook, a 1971 Moral and Civic Education textbook, and a 2014 note from the Brazilian Truth Commission. These narratives presented, respectively, a linear view of the events, an official justification of the military regime, and the human rights abuses committed during the regime. By confronting these narratives, the school students developed a critical and multifaceted understanding of history. The text details the "Historical Learning Narratives" methodology and discusses its contribution to the Didactics of History in Brazil, associating internship practices with academic reflections on narrativity and historical learning.

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Author Biographies

Arnaldo Szlachta, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Doutor em História pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Docente da área de Ensino de História do departamento de Ensino e Currículo do Centro de Educação da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Docente permanente do Programa de Pós-graduação em História (PPGH UFPE) e do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGEdu UFPE). Coordenador do Laboratório de Aprendizagem e Ensino de História LAEH UFPE e Líder do GEPEDHI - Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática da História.

Wilian Junior Bonete, Universidade Federal de Pelotas - UFPEL

Doutor em História pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Professor da área de Ensino de História do Departamento de História e do Programa de Pós-graduação em História da Universidade Federal de Pelotas (UFPEL). Membro do GEPEDHI - Grupos de Estudos e Pesquisas em Didática da História.

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Published
2025-09-25
How to Cite
Szlachta, A., & Bonete, W. J. (2025). O GOLPE MILITAR DE 1964 NO BRASIL, UMA ABORDAGEM ATRAVÉS DA METODOLOGIA “NARRATIVAS HISTÓRICAS DE APRENDIZAGEM”. Imagens Da Educação , 15(3), 67-92. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v15i3.72919
Section
Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores