O GOLPE MILITAR DE 1964 NO BRASIL, UMA ABORDAGEM ATRAVÉS DA METODOLOGIA “NARRATIVAS HISTÓRICAS DE APRENDIZAGEM”
Abstract
This paper highlights an initiative by students of the History Teaching Program at the Federal University of Pernambuco in Brazil, in the teacher training course "Supervised Internship in History III," conducted a Municipal School in the city of Jaboatão dos Guararapes, Pernambuco, Brazil. During the process, the students addressed the 1964 military coup in Brazil, using three historical narratives: a school textbook, a 1971 Moral and Civic Education textbook, and a 2014 note from the Brazilian Truth Commission. These narratives presented, respectively, a linear view of the events, an official justification of the military regime, and the human rights abuses committed during the regime. By confronting these narratives, the school students developed a critical and multifaceted understanding of history. The text details the "Historical Learning Narratives" methodology and discusses its contribution to the Didactics of History in Brazil, associating internship practices with academic reflections on narrativity and historical learning.
Downloads
Metrics
References
Bonete, W. J. (2013) Ensino de história, consciência histórica e a Educação de Jovens e Adultos. 198, fls. Dissertação (Mestrado em História). Programa de Pós-Graduação em História Social, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, PR
Bonete, W. J; Ramos, M. E. T; Szlachta Junior, A. M. (2023) Estudos e pesquisas em Didática da História: abordagens e perspectivas. In: Cerri, L. F; Andrade, J. A. (orgs). Os presentes do ensino de História: (re) construção em novas bases. Andrade). Recife: ABEH; Ed. Universitária UFRPE, 259-268.
Cardoso, O. (2019) Didática da História. In: Ferreira, M. de M; Oliveira, M. M. Di. de. (orgs) (Dicionário de Ensino de História. Rio de Janeiro: FGV Editor, 79-84.
Certeau, M. de (1986) A história: uma paixão nova, mesa redonda com Philippe Ariès, Michel de Certeau, Jacques Le Goff, Emmanuel Le Roy Ladurie e Paul Veyne. In: Le Goff, J.; Ladurie, E. L. R; Duby, G. et al. A nova história. Lisboa: Edições 70, 9-40.
Chevallard, Y. (2013) Sobre a teoria da transposição didática: algumas considerações introdutórias. Revista de educação, ciências e Matemática, v. 3, n. 2
Correia, W. F. (2007) A educação moral e cívica do regime militar brasileiro, 1964-1985: a filosofia do controle e o controle da filosofia. EccoS–Revista Científica, v. 9, n. 2, p. 489-500.
Costa, A. S. M; Silva, M. A. de C. (2017) Novas fontes, novas versões: contribuições do acervo da Comissão Nacional da Verdade. Revista de Administração Contemporânea, v. 21, 163-183
Gomes, M A O; et al. (2019) Educação, civismo e religião durante a ditadura civil-militar no brasil. Revista Arqueologia Pública, v. 13, n. 1
Koselleck, R. (2006) Representação, evento e estrutura. In: Futuro Passado: Contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto, PUC-Rio, 2006, 133-146.
Malerba, J. (2016) Ciência e arte na escritura histórica. In: Malerba, J. (Org.). História & Narrativa: a ciência e a arte da escrita histórica. Petrópolis: Vozes
Matos, J; Senna, A. K. (2013) Mestrado profissional de história e a formação docente para a pesquisa. Revista Latino-Americana de História. v. 2, º. 6, 210 – 222, – Edição Especial PPGH Unisinos.
Oliveira, T. A. D. (2020) Pressupostos da pesquisa e da formação continuada de historiadores docentes: uma contribuição da Educação Histórica. Roteiro, v. 45
Palti, E. (2000) ¿ Qué significa “enseñar a pensar históricamente”?. Clío & Asociados
Pavani, B. (2012) O livro didático de educação moral e cívica na ditadura militar brasileira: uma tentativa de legitimar o poder. (1969-1971), 67 fls.Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de História), Universidade Estadual de Londrina, Londrina.
Ricoeur, P. (1994) Tempo e narrativa. Tomo I. Campinas: Papirus, 1994.
Rüsen, J. (2016) Narração histórica: fundações, tipos, razão. In: Malerba, J. (Org.). História & Narrativa: a ciência e a arte da escrita histórica. Petrópolis: Vozes.
Rüsen, J. (2010) O desenvolvimento da competência narrativa na aprendizagem histórica: uma hipótese ontogenética relativa a consciência moral. In: Schimidt, M. A.; Barca, I.; Martins, E. (Org.). Jörn Rüsen e o Ensino de História. Curitiba: Editora UFPR, 51-77.
Rüsen, J. (2001) Razão histórica. Teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Brasília: Editora da UnB.
Rüsen, J. (2015) Teoria da história. Uma teoria da História como ciência. Curitiba: Editora da UFPR.
Szlachta Junior, A. M; Bonete, W. J. (2023) A Didática da História: um inventário das proximidades em pesquisas na Europa e Canadá. História Revista, Goiás.
Szlachta Junior, A. M; Bonete, W. J; Martín, N. J. I. (2021) Apresentação - Didática da História e o ensino de História: questões contemporâneas, CLIO: Revista de Pesquisa Histórica, vol. 39, Jul-Dez, 1-7.
Veyne, P. (1987) Como se escreve a história. Lisboa: Edições 70.
Copyright (c) 2025 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).