INSERÇÃO NA CULTURA ESCOLAR E PRECONCEITOS CONTRA ALVOS FRÁGEIS E ALVOS HOSTIS
Abstract
In this article, based on a survey of 73 eighth-grade students from three public schools in the city of São Paulo, we sought to determine whether prejudices against different targets are related to each other and whether there is a relationship between prejudice and school performance based on bimonthly assessments. To this end, a quantitative, descriptive and explanatory study was developed; in relation to the first objective, the Prejudice Manifestation Scale was applied and a Factor Analysis was calculated, using the principal component method, with Varimax rotation and Pearson correlations between the prejudices directed at the different targets. To achieve the second objective, correlations were calculated between the prejudices directed at the different targets and the two school assessment factors. It was possible to verify that the average scores of prejudices against aggressive students and against bad students are higher than the average scores of prejudices in relation to the other targets. The relationship between the school assessments carried out and the prejudice directed at the targets considered fragile was also identified: the better the assessment, the lower the prejudice. These results indicate that those who are more involved with school learning are less prejudiced towards targets considered fragile.
Downloads
Metrics
References
Adorno, T.W, & Horkheimer, M. (1985). Dialética do Esclarecimento. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar.
Adorno, T. W. (1995). Palavras e sinais. Petrópolis, RJ: Vozes.
Adorno, T.W. (1996). Adorno, T.W. (1996). Teoria da Semicultura. Educação e Sociedade, 17 (56), 388-411.
Adorno, T. W. (2019). Estudos sobre a personalidade autoritária. São Paulo, SP: Editora da Unesp.
Adorno, T.W. (2020). Educação e emancipação. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.
Arendt, H. (2012). Origens do totalitarismo. São Paulo, SP: Companhia das Letras.
Arendt, H. (2016). Entre o passado e o futuro. São Paulo, SP: Perspectiva.
Astor, R. A., Benbenishty, R., & Estrada, J. N. (2009). School Violence and Theoretically Atypical Schools: The Principal’s Centrality in Orchestrating Safe Schools. American Educational Research Journal, 46 (2), 423-461. doi: 10.3102/0002831208329598
Autor (2015).
Autor (2016).
Autor (2019).
Autor (2021)
Autor (2023)
Autor et al (2022).
Autor et al. (2023)
Autor et al .(2025).
Dias, M. A. L., Oliveira, H. R., & Andrade, P. F. (2025). Concepções e percepções de professores sobre bullying: gênero, educação e autoridade. InterMeio: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - UFMS, 30 (60), 124-151. doi:10.55028/intermeio.v30i60
Bacila, M. S. (2024). Violência na escola: um estudo preliminar indicativo de políticas públicas para as cidades educadoras. Caderno Pedagógico, 21 (3), 1-21.4. doi: 10.54033/cadpedv21n3-227.
Basso, F.V.; Souza, C. E. L de, & Rodrigues, C. G. (2023). Violência na escola na percepção dos estudantes brasileiros evidências do Pirls e do Pisav. Cadernos de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais: contribuições ao novo Plano Nacional de Educação II, 9, 305-330. doi: 10.24109/9786558011026.ceppe.v9.5975
Booth,T., & Ainscow, M. (2000). Index for inclusion developing learning and participation in schools. Bristol: CSIE.
Booth,T., & Ainscow, M. (2012). Index for inclusion – developing learning and participation in schools. Bristol: CSIE.
Duboc, M. J. O., Pimentel, S. C., Carneiro, J. R., & Matos, A. L, M. de. (2021). Bullying e desempenho escolar: leituras e compreensões. Olhares: Revista Do Departamento de Educação da Unifesp, 9 (1), 21–37. doi: 10.34024/olhares.2021.v9.11470
Freire, K. B. A., Santana, J. S. da S., Souza, S. de L., Carvalho, R. C. de; & Jesus, M. S. de. (2018). Sentimentos de adolescentes vítimas de violência escolar. Revista de Saúde Coletiva da UEFS, 8(1), 89–94. doi: 10.13102/rscdauefs.v8i1.2602.
Ferreira, L. de C., & Mattos, M. J. V. M. (2023). Violência simbólica e abandono escolar: um estudo correlacional a partir das contribuições de alunos do ensino médio, de escolas públicas. Pretextos - Revista da Graduação em Psicologia da PUC Minas, 8(15), 156-169.
Freud, S. (2011). O Mal-Estar na Civilização. São Paulo, SP: Companhia das Letras.
Mefano, V., Lopes, M. M. M., & Vermelho, S. C. S. D. (2023). Inclusão e violência escolar: contribuições de um estudo empírico no rio de janeiro. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, 32(69), 167-186. doi: 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p167-186
Scorzafave, L. G., Martins Faria, E., & Alves, B. (2020). O que diferencia escolas com bom desempenho nos anos finais do ensino fundamental? Estudos Em Avaliação Educacional, 31(78), 577–599. doi: 10.18222/eae.v0ix.6931
Copyright (c) 2025 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).