THE HUMAN ACTIVITY AS AFFECTIVE-COGNITIVE UNIT: A HISTORIC-CULTURAL APPROACH
Abstract
This article puts in question the affectional-cognitive unit which sustains the human activity, with the purpose to light incorrectness of approaches which dichotomize reason and emotion. It asserts that such dissociations are founded in theorical-methodological principles which set bounds for explanations about the human psychism, so that the overcoming of referred dualisms puts on as a method matter. For making explicit that assertion, it resorted to Historic-Cultural Psychology, based on that it explains about the psychism as subjective image of objective reality, of Vygotskyan criticisms to Cartesian dualism and the need of a historic-cultural approach on emotion studies, intend to analyzing the human activity as a affective-cognitive unit and the imbricated relations that are waged, within it, among affections, emotions, feelings and thoughts. Once presented the interrelations between emotions and cognitions this exhibition argues that the concepts are necessary as a minimum unit of analysis both of thought and feelings.Downloads
References
Blagonadezhina, L. V. (1960). Las emociones y los sentimentos. In: SMIRNOV, A. A. et al. (Orgs.). Psicologia. México: Grijalbo, (pp. 355-384).
Damásio, A. (2011). O cérebro criou o homem. São Paulo: Companhia das Letras.
Damásio, A. (2012). O erro de Descartes: emoção, razão e cérebro. São Paulo: Companhia das Letras.
Damásio, A. (2014). Em busca de Espinosa. São Paulo: Companhia das Letras.
Damásio, A. (2015). O mistério da consciência. São Paulo: Companhia das Letras.
Leontiev, A. N. (1978a). O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte.
Leontiev, A. N. (1978b). Atividad, consciência y personalidad. Buenos Aires: Ciencias del Hombre.
Machado, L. V.; Facci, M. D. G.; Barroco, S. M. S. (2011). Teoria das Emoções em Vigotski. Psicologia em Estudo, Maringá, PR, 16(4), 647-657.
Martins, L. M. (2013). O Desenvolvimento do Psiquismo e a Educação Escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados.
Monteiro, P. V. R. (2015) A unidade afetivo-cognitiva: aspectos conceituais e metodológicos a partira da psicologia histórico-cultural. Dissertação de Mestrado. Curitiba: Programa de Pós-Graduação Mestrado em Psicologia – UFPR.
Rubinstein, S. L. (1967). Principios de psicologia general. México: Grijalbo.
Toassa, G. (2012). Vigotski contra James-Lange: crítica para uma teoria histórico-cultural das emoções. Psicologia USP, São Paulo, 23(1), 91-110.
Vygotski, L. S. (1995). Obras escogidas. Tomo III. Madrid: Visor.
Vygotski, L. S. (1996). Obras escogidas. Tomo IV. Madrid: Visor.
Vygotski, L. S. (1997). Obras escogidas. Tomo I. Madrid: Visor.
Vygotski, L. S. (2001). Obras escogidas. Tomo II. Madrid: Visor.
Vygotski, L. S. (2004). Teoria de las emociones: Estudio Histórico-Psicológico. Madrid: Akal.
As opiniões emitidas, são de exclusiva responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem o manuscrito ao Conselho Editorial de Psicologia em Estudo, o(s) autor(es) assume(m) a responsabilidade de não ter previamente publicado ou submetido o mesmo manuscrito por outro periódico. Em caso de autoria múltipla, o manuscrito deve vir acompanhado de autorização assinada por todos os autores. Artigos aceitos para publicação passam a ser propriedade da revista, podendo ser remixados e reaproveitados conforme prevê a licença Creative Commons CC-BY.
The opinions expressed are the sole responsibility of the author (s). When submitting the manuscript to the Editorial Board of Study Psychology, the author (s) assumes responsibility for not having previously published or submitted the same manuscript by another journal. In case of multiple authorship, the manuscript must be accompanied by an authorization signed by all authors. Articles accepted for publication become the property of the journal, and can be remixed and reused as provided for in theby a license Creative Commons CC-BY.