TEACHING WITH ADOLESCENTS UNDER THE TEACHER'S PERSPECTIVE: HISTORICAL-CULTURAL APPROACH
Abstract
Considering the teaching-learning-development unit in the light of the historical-cultural approach, this work aimed to investigate how the teacher's understanding of the psychological characteristics of adolescent students influences their pedagogical practice. The methodological procedures used were a questionnaire with general data about the teachers, followed by semi-structured interviews with teachers from a public school in Minas Gerais. The teachers' understandings on the psychological characteristics of adolescent students and their influence on pedagogical practice were grouped into three dimensions: Communication systems, Study activity and Personal identity. The study points out that the main demands of adolescent students can be observed and taken as an important part of teaching planning, development and evaluation of pedagogical practices, so that teaching effectively promotes human development. In this sense, the organization of the classroom collective is considered major role, taking into account the impacts of this in the formation of the student's personality, whose intensive process of formation of personal identity makes him/her extremely sensitive to social opinions. We hope that the systematizations carried out in the present study contribute to the production of theoretical subsidies on the relationship between teaching and the development of adolescents, in the Historical-Cultural approach.Downloads
References
Alves, A. C. & Leal, Z. F. R. G. (2015). Concepções de adolescência presentes em artigos científicos: uma pesquisa a partir dos pressupostos da Psicologia Histórico-Cultural. Anais do VI CIPSI: Psicologia e Direitos humanos: formação, atuação e compromisso social. Maringá, PR: [s.n.]. Anais eletrônicos.
Ariès, P. (1981). História social da criança e da família. Rio de Janeiro: LTC.
Bozhovich, L. I. (1976). La personalidad y su formación en la edad infantil: investigaciones psicológicas. La Habana: Pueblo y Educación.
Bozhovich, L. I. (2003). Formación de la personalidad del niño en la edad escolar media. Em L. Domínguez García (Org.), Psicología del desarrollo: adolescencia y juventud. Selección de lecturas. La Habana: Félix Varela, pp. 342-402.
Checchia, A. K. A. (2006). O que jovens alunos de classes populares têm sobre a experiência escolar na adolescência. 234 p. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo.
Checchia, A. K. A. (2010). Adolescência e escolarização: numa perspectiva critica em psicologia escolar. Campinas: Alínea.
Checchia, A. K. A. (2015). Contribuições da psicologia escolar para a formação de professores: um estudo sobre a disciplina psicologia da educação nas licenciaturas. 245 p. Tese (Doutorado em Psicologia) – Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo.
Dayrell, J. (2002). Juventude e escola. Em M. P. Sposito (Org.), Juventude e Escolarização (1980-1998). Brasília: MEC/Inep/Comped.
Domínguez García, L. (2003a). (Org.). Psicología del desarrollo: adolescencia y juventud. Selección de lecturas. La Habana: Félix Varela.
Domínguez García, L. (2003b). Conferencias orientadoras. Tema II. La Habana. Material em suporte magnético. Acervo particular da autora.
Domínguez García, L. (2003c). Motivación profesional y personalidad. Em L. R. Fernández (Org.), Pensando en la personalidad. La Habana: Félix Varela. pp. 366-415.
Domínguez García, L. (2007). Psicología del desarrollo: problemas, principios y categorías. La Habana: Félix Varela.
Dragunova, T. V. (1980). Características psicológicas del adolescente. Em A. Petrovski. Psicología evolutiva y pedagógica. Moscú: Progreso. pp. 119-169.
Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 7. ed. São Paulo: Paz e Terra.
Leal, Z. F. de R. G. & Facci, M. G. D. Adolescência: superando uma visão biologizante a partir da Psicologia Histórico-cultural. Em Z. F. R. Leal, M. G. D. Facci, & M. P. R. Souza (Org.), Adolescência em foco: contribuições para a Psicologia e para a Educação. Maringá: Eduem, pp. 15-44.
González Rey, F. L. & Martínez, A. F. (1989). La personalidad: su educación y desarrollo. La Habana: Pueblo y Educación.
González Rey, F. L. (2002). Pesquisa qualitativa em psicologia: caminhos e desafios. São Paulo: Thompson Learning, 188 p.
González Rey, F. L. (2013). Sujeito e subjetividade: uma aproximação Histórico-Cultural. Tradução Raquel Souza Lobo Guzzo. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 290 p.
Ibarra, L. M. M. (2007). Psicología y educación: una relación necesaria. La Habana: Félix Varela.
Leal, F. de R. G., Facci, M. G. D., & Souza, M. P. R. (2014) (Org.), Adolescência em foco: contribuições para a Psicologia e para a Educação. Maringá: Eduem.
Lopes, J. A. S. (2016). Para além da formação continuada: o compromisso social do psicólogo que trabalha com demandas escolares. Dissertação (Mestrado em Psicologia Aplicada) – Instituto de Psicologia, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia.
Mascagna, G. C. (2009). Adolescência: compreensão histórica a partir da escola de Vigotski. 184 p. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Instituto de Psicologia, Universidade Estadual de Maringá, Maringá.
Menezes, L. H. de P. (2004). Identidades e saberes de professores (as) de adolescentes: uma aproximação ao processo de sua constituição. 90 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia.
Mészáros, I. (2005). A Educação para além do capital. São Paulo: Boitempo.
Roman, M. D. & Proença, M. P. R. (2014). Psicologia e direitos humanos: a adolescência em conflito com a lei em foco. Em: F. R. G. Leal; M. G. D. Facci; M. P. R. Souza. (Org.), Adolescência em foco: contribuições para a Psicologia e para a Educação. Maringá: Eduem, pp. 159-184.
Vigotsky, L. S. (1935). El problema del entorno. In: Fundamentos de la pedología. Cuarta conferencia publicada. Izdanie Instituto. Leningrado. pp. 58-78. Material em suporte magnético.
Vygotski, L. S. (1995). Obras escogidas III: problemas del desarrollo de la psique. Madrid: Visor, 1995.
Vigotski, L. S. (2000). Manuscrito de 1929. Educação e Sociedade, Campinas, v. 21, n. 71, p. 21-44.
Vigotski, L. S. (2006). Obras escogidas IV: problemas de la psicología infantil. Boadilla del Monte: A. Machado Libros.
As opiniões emitidas, são de exclusiva responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem o manuscrito ao Conselho Editorial de Psicologia em Estudo, o(s) autor(es) assume(m) a responsabilidade de não ter previamente publicado ou submetido o mesmo manuscrito por outro periódico. Em caso de autoria múltipla, o manuscrito deve vir acompanhado de autorização assinada por todos os autores. Artigos aceitos para publicação passam a ser propriedade da revista, podendo ser remixados e reaproveitados conforme prevê a licença Creative Commons CC-BY.
The opinions expressed are the sole responsibility of the author (s). When submitting the manuscript to the Editorial Board of Study Psychology, the author (s) assumes responsibility for not having previously published or submitted the same manuscript by another journal. In case of multiple authorship, the manuscript must be accompanied by an authorization signed by all authors. Articles accepted for publication become the property of the journal, and can be remixed and reused as provided for in theby a license Creative Commons CC-BY.