THE CONSTRUCTION OF THE TERM ‘AUTHORSHIP’ IN THE CONTEXT OF AN ACT OF INFRACTION: BETWEEN DISCURSIVITY AND STIGMA

  • Jacqueline de Oliveira Moreira Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais ­ (PUC­-MG)
  • Andréa Máris Campos Guerra Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Mariana Furtado Vidigal
  • Ana Carolina Dias Silva
  • Rodrigo Goes e Lima

Abstract

The Child and Adolescent Statute (ECA, in Portuguese) represents a major breakthrough when it comes to providing minors (who were once subject to State intervention on behalf of some notion of ‘well-being’ provided by the Code of Minors) with the condition of a subject of rights and duties. In regard to the adolescent who is the ‘author’ of an unlawful act, however, we identify that the acknowledgement of the authorship could give rise to risks and misinterpretations that may arise when the notion of ‘author’ is attached to the concept of ‘crime’, allowing, thus, for the creation of the idea of a ‘criminal subject’, as proposed by Michel Misse. If on the one hand the term ‘author’ localizes the adolescent as a subject, on the other hand, it could imprison him in a discursivity that is limited and circumscribed to the unlawful act that he committed. We therefore intend, in the present article, to localize the question of ‘authorship’ in ECA, to discuss the construction of the idea of ‘author’ in relation to the reader’s apprehension, considering Foucault’s theorization in articulation with Freudian-Lacanian psychoanalysis, and finally, to reflect upon devices that may offer new modes of inscription for this author, which often escape the imprisoned and imprisoning knots of the chains of discursive association.

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Author Biographies

Jacqueline de Oliveira Moreira, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais ­ (PUC­-MG)

Doutora em Psicologia Clinica (PUC SP), Mestre em Filosofia (UFMG), Professora do Programa de Pós­Graduação em Psicologia da PUC Minas, Psicanalista, Membro do GT da ANPEPP “Psicanálise, Política e Clínica”, Bolsista Produtividade PQ 2-CNPq. jackdrawin@yahoo.com.br 

Andréa Máris Campos Guerra, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Psicanalista. Psicóloga e Bacharel em Direito. Mestre em Psicologia Social (UFMG), e Doutora em Teoria Psicanalítica (UFRJ) com Études Approfondies em Rennes II (França). Professora Adjunta do Departamento e da Pós ­Graduação em Psicologia da FAFICH/UFMG. Membro do GT “Psicanálise, Política e Clínica” da ANPEPP. andreamcguerra@gmail.com 

Mariana Furtado Vidigal
Psicanalista. Mestre em Estudos Psicanálíticos pelo Departamento de Psicologia da Faculdade de Filosofia e Ciencias Humanas da UFMG. Especialista em Psicanálise: Teoria e Prática pela Universidade FUMEC. marianafvidigal@yahoo.com.br
Ana Carolina Dias Silva

Psicóloga pela Universidade Federal de Minas Gerais, com ênfase em Processos Clínicos e Formação Complementar Aberta em “Subjetividades políticas e Territórios”. Integrante do Núcleo Psilacs – Psicanálise e Laço Social no Contemporâneo. acdsilva.psi@gmail.com 

Rodrigo Goes e Lima

Psicólogo pela Universidade Federal de Minas Gerais, com ênfase em Processos Clínicos e Formação Complementar Aberta em “Ciência Política”. Integrante do Núcleo Psilacs –Psicanálise e Laço Social no Contemporâneo. rodrigo.goeselima@gmail.com 

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Published
2019-10-16
How to Cite
Moreira, J. de O., Guerra, A. M. C., Vidigal, M. F., Silva, A. C. D., & Lima, R. G. e. (2019). THE CONSTRUCTION OF THE TERM ‘AUTHORSHIP’ IN THE CONTEXT OF AN ACT OF INFRACTION: BETWEEN DISCURSIVITY AND STIGMA . Psicologia Em Estudo, 24. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v24i0.40169
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