THE HISTORICAL DEVELOPMENT OF CRITICAL SCHOOL PSYCHOLOGY IN BRAZIL

  • Fabíola Batista Gomes Firbida Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho- UNESP, Câmpus de Assis.
  • Mário Sérgio Vasconcelos Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho- UNESP, Câmpus de Assis.
Keywords: School psychology, history of psychology, critical school psychology in Brazil.

Abstract

We present in this article some considerations about evidences of the historical development of the criticism movement on school psychology in Brazil. The process began in the 1980s and sought to break with the stance of traditional school psychology which, supported by the clinical medical model,used to classify and correct students with learning difficulties. This is a bibliographical research that aimed to analyze an emerging form of psychology that was concerned with giving a new direction in the school area and identify the historical and social roots of psychology and education. The main strand of this movement took place through a model of criticism to capitalist society with respect to its harmful effects on school education. Authors who rely on the method of historical-dialectical materialism stood out. We noticed that although this critical perspective has not been developed at the theoretical level, it is still under constructionin the practical field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabíola Batista Gomes Firbida, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho- UNESP, Câmpus de Assis.
doutoranda em Psicologia na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho- UNESP
Mário Sérgio Vasconcelos, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho- UNESP, Câmpus de Assis.
  • professor doutor da Faculdade de Ciências e Letras ( UNESP), Campus Assis, SP.

References

ANTUNES, M. A. M. (2008). Psicologia escolar e educacional: história de compromissos e perspectivas. Psicologia Escolar e Educacional, Maringá, v. 12, n. 2, (p. 469-475). Recuperado em: 04 de julho, 2017, da SciELO (Scientific Eletrocnic Library On line): www.scielo.br.

ANTUNES, M. A. M. (2005). Materialismo histórico-dialético: fundamentos para a pesquisa em história da psicologia. In A. A. Abrantes, N. R. da Silva, & S. T. F. Martins (Orgs.), Método histórico-social na psicologia social (pp. 105-117). Petrópolis: Vozes.

ANTUNES, M. A. M. (1998). A Psicologia no Brasil: leitura histórica sobre a sua constituição. São Paulo: Unimarco; Editora EDUC, 1998.

BASTOS, A. V. B. & ACHCAR, R. (1994). Dinâmica profissional e formação do psicólogo: uma perspectiva de integração. In: CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Psicólogo brasileiro: práticas emergentes e desafios para a formação (pp. 299-330). São Paulo: Casa do Psicólogo.

BOTOMÉ, S. P. (1988). Em busca de perspectivas para a Psicologia como área de conhecimento e como campo profissional. In: CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA (Org.). Quem é o psicólogo brasileiro (pp. 273-297). São Paulo: Edicon.

COLLARES, C. A. L. & MOYSÉS, M. A. A. (1992). Diagnóstico da medicalização do processo ensino-aprendizagem na 1ª série do 1º grau no município de Campinas. Em Aberto, Brasília, ano 11, n. 5, (p. 13-28).

CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA (1988). Quem é o psicólogo brasileiro?. São Paulo: Edicon.

MALUF, M. R. (1994). Formação e atuação do psicólogo na educação: dinâmica de transformação. In: CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Psicólogo brasileiro: práticas emergentes e desafios para a formação (pp. 157-200). São Paulo: Casa do Psicólogo.

MALUF, M. R & CRUCES, A. V. V. (2008). Psicologia educacional na contemporaneidade. Boletim Academia Paulista de Psicologia, São Paulo, v.28 n.1, (p.87-99). Recuperado em: 25 de setembro, 2017, da Periódicos Eletrônicos de Psicologia (PePSIC) pepsic.bvsalud.org

MASSIMI, M. (1990). História da Psicologia Brasileira: da época colonial até 1934. São Paulo: EPU.

MELLO, S. L. (1978). Psicologia e Profissão em São Paulo. São Paulo: Ática.

MEIRA, M. E. M. (2003). Construindo uma concepção crítica de Psicologia Escolar: contribuições da pedagogia histórico-crítica e da psicologia sócio-histórica. In: MEIRA, Marisa Eugenia. Mellilo; ANTUNES, Mitsuko Aparecida Makino (Orgs.). Psicologia Escolar e Teorias Críticas (pp. 13-78). São Paulo: Casa do Psicólogo.

PATTO, M. H. S. (1984). Psicologia e ideologia: uma introdução crítica à Psicologia Escolar. São Paulo: T. A. Queiroz.

PESSOTI, I. (1988). Notas para uma história da psicologia brasileira. In: CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA (Org.). Quem é o psicólogo brasileiro? (pp. 17-33) São Paulo: Edicon.

SOARES, A. R. (2010). A Psicologia no Brasil. Psicologia: ciência e profissão, Brasília, 30, (núm. esp.), (p. 8-41). Recuperado em 13 de agosto, 2015, da SciELO (Scientific Eletrocnic Library On line): www.scielo.br.

SOUZA, M. P. R.; LIMA, C. P.; RAMOS,C. J. M.; BARBOSA, D. R.; YAMAMOTO, K. & CALADO, V. A. (2014a). Atuação do psicólogo na educação: o que pensam pesquisadores brasileiros sobre o tema. In: SOUZA, M. P. R.; SILVA, S. C. & YAMAMOTO, K. (Org.). Atuação do psicólogo na Educação Básica: concepções, práticas e desafios (pp.47-63). Uberlândia: EDUFU.

SOUZA, M. P. R.; SILVA, M. G. C.; FACCI, M. G. F.; VIÉGAS, L. S.; TONDIN, C. F.; TADA, I. N. C., et al. (2014b) Da identificação da demanda a uma atuação institucional de psicólogos na educação. In: SOUZA, Marilene Proença Rebello de; SILVA, Silvia Maria Cintra da; YAMAMOTO, Kátia. (Org.). Atuação do psicólogo na Educação Básica: concepções, práticas e desafios (pp. 257-273).Uberlândia: EDUFU.

SOUZA, M. P. R.; YAMAMOTO, K. & GALAFASI, C. (2014c). Atuação do psicólogo na rede pública de Educação em sete estados brasileiros: caracterização, práticas e concepções. In: SOUZA, Marilene Proença Rebello de; SILVA, Silvia Maria Cintra da; YAMAMOTO, Kátia (Org.). Atuação do psicólogo na Educação Básica: concepções, práticas e desafios (pp. 223-256). Uberlândia: EDUFU.

SOUZA, M. P. R. (2010a). Atuação do psicólogo na rede pública de educação: concepções, práticas e desafios. Tese de Livre Docência em Psicologia, Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo.

SOUZA, M. P.R. (2010b) Retornando à patologia para justificar a não aprendizagem escolar: a medicalização e o diagnóstico de transtornos de aprendizagem em tempos de neoliberalismo. In: CONSELHO REGIONAL DE PSICOLOGIA DE SÃO PAULO & GRUPO INTERINSTITUCIONAL QUEIXA ESCOLAR. (Orgs.). Medicalização de Crianças e Adolescentes: conflitos silenciados pela redução de questões sociais à doença de indivíduos (pp. 57-68). São Paulo: Casa do Psicólogo.

SOUZA, M. P. R. (2009). Psicologia Escolar e Educacional em busca de novas perspectivas. Psicologia escolar e educacional, Maringá, v. 13, n. 1, (p. 179-182). Recuperado em 23 de maio, 2017, da Periódicos Eletrônicos de Psicologia (PePSIC) pepsic.bvsalud.org.

TANAMACHI, E. R. (2000). Mediações teórico-práticas de uma visão crítica em Psicologia Escolar. In: TANAMACHI, E. R.; ROCHA, M. L. & PROENÇA, M. (Orgs.). Psicologia e Educação: desafios teóricos-práticos (pp. 73-104). São Paulo: Casa do Psicólogo.

WITTER, G. P.; YUKIMITSU, M. T. C. P. & GONÇALVES, C. L. C. (1992). Atuação do Psicólogo Escolar e educacional no Brasil: perspectivas através dos textos (1980-1992). In: CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Psicólogo brasileiro: a construção de novos espaços (pp. 23-54). São Paulo: Átomo.

Published
2018-11-15
How to Cite
Firbida, F. B. G., & Vasconcelos, M. S. (2018). THE HISTORICAL DEVELOPMENT OF CRITICAL SCHOOL PSYCHOLOGY IN BRAZIL. Psicologia Em Estudo, 23. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v23i0.40300
Section
Artigos originais

 

0.3
2019CiteScore
 
 
7th percentile
Powered by  Scopus

 

 

0.3
2019CiteScore
 
 
7th percentile
Powered by  Scopus