"STUDYING CAN ALSO BE LEARNED": CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CULTURAL PSYCHOLOGY FOR EDUCATION
Abstract
This paper brings a case report regarding the project Estudar também se aprende (Brazilian Portuguese for "Studying can also be learned"), developed as an activity for the supervised teaching practice in educational psychology carried out by graduation students of the fifth year of Psychology in 2013. That project has been performed since 2008 in a public school; it is based on the theoretical and practical assumptions of Historical-Cultural Psychology. In this perspective, education is determinant for human development, for it influences and is responsible for guiding it, restructuring the elementary functions towards the higher psychological functions. The project aimed to teach students studying techniques that could allow the development of higher psychological functions, changing the process of concept formation, as well as improving school performance. In this perspective, the educator’s role is to organize the social environment, i.e., the educator uses concrete and symbolic mediating resources in order to promote knowledge appropriation by the students. Thus, the proposal was to encourage the students' habit of studying, with systematized strategies for the appropriation of school contents. During the project execution, it was noticed that there was a gap between the students and the social meaning of the activity of studying. From the methodology used in the project, it was possible to notice a change in the meaning of that activity. The results indicated that the students who previously attended school as an obligation realized the need of systematized studying as a way to develop psychological functions.
Downloads
References
Asbahr, F. da S. F. (2014). Sentido pessoal, significado social e atividade de estudo: uma revisão teórica. Revista quadrimestral da associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (São Paulo), 18 (2), 265-272.
Condemarín, M; Chadwick, M. (1994). Oficina de escrita. Campinas: Editorial Psy II.
Leal, Z. F. de R. G; Facci, M.G.D. (2014). Adolescência: superando uma visão biologizante a partir da psicologia histórico-cultural. In: Leal, Z.F. de R. G; Facci, M. G. D.; Souza, M.P.R. de. Adolescência em foco: Contribuições para a Psicologia e Educação. Maringá: EDUEM, p. 15-44.
Leontiev, A. (2004). O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo: Centauro.
Luria, A.R. (2001). Pensamento e linguagem: as últimas conferências de Luria. Porto Alegre: Artes Médicas.
Martins, L.M. (2013). O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da Psicologia Histórico-Cultural e da Pedagogia Histórico-Crítica. Campinas, SP: Autores Associados.
Meira, M. E. M. (2011). Incluir para continuar excluindo: a produção da exclusão na educação brasileira à luz da psicologia histórico-cultural. Em Facci, M. G. D., Meira, M. E. M., Tuleski, S. C (Orgs.), A exclusão dos “incluídos”: uma crítica da psicologia da educação à patologização e medicalização dos processos educativos (pp. 9-132). Maringá: EDUEM.
Saviani, D. (2008) Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 10º Ed Revista. Campinas, SP: Autores Associados.
Souza, M. P. R., Checchia, A. K. A. (2003). Queixa escolar e atuação profissional: apontamentos para a formação de psicólogos. Em Meira, M. E. M., Antunes, M. A. M. (Orgs.), Psicologia Escolar: Teorias Críticas (pp.105-137). São Paulo: Casa do Psicólogo.
Vigotski, L. S. (2009). A Construção do Pensamento e da Linguagem. São Paulo: Martins Fontes.
Vigotski, L.S. (2010) Sobre a análise pedológica do processo pedagógico. In: PRESTES, Zoia Ribeiro. Quando não é quase a mesma coisa. Análise das traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil. Repercussões no campo educacional. Tese de Doutorado. Programa de Pos-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade de Brasilia/UnB. 295p, Anexo 11, p. 263-283.
Vigotski, L. S.(1988) Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. Em Leontiev, A. N., Luria, A. R., Vigotskii, L. S., Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem (pp.103-117). São Paulo: Ícone.
Vigotski, Lev Semionovitch. O método instrumental em psicologia. In: ______. Teoria e método em psicologia. São Paulo: Martins Fontes. 1930/1996, p. 93-101.
Vigotski, L. S. (2001). Psicologia Pedagógica. São Paulo: Martins Fontes.
As opiniões emitidas, são de exclusiva responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem o manuscrito ao Conselho Editorial de Psicologia em Estudo, o(s) autor(es) assume(m) a responsabilidade de não ter previamente publicado ou submetido o mesmo manuscrito por outro periódico. Em caso de autoria múltipla, o manuscrito deve vir acompanhado de autorização assinada por todos os autores. Artigos aceitos para publicação passam a ser propriedade da revista, podendo ser remixados e reaproveitados conforme prevê a licença Creative Commons CC-BY.
The opinions expressed are the sole responsibility of the author (s). When submitting the manuscript to the Editorial Board of Study Psychology, the author (s) assumes responsibility for not having previously published or submitted the same manuscript by another journal. In case of multiple authorship, the manuscript must be accompanied by an authorization signed by all authors. Articles accepted for publication become the property of the journal, and can be remixed and reused as provided for in theby a license Creative Commons CC-BY.