"STUDYING CAN ALSO BE LEARNED": CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CULTURAL PSYCHOLOGY FOR EDUCATION

  • Jéssica Elise Echs Lucena UniCesumar
  • Taiane do Nascimento Andrade-Boccato Universidade Estadual de Maringá
  • Silvana Calvo Tuleski Universidade Estadual de Maringá
Keywords: Historical-Cultural Psychology, educational practices, school problems.

Abstract

This paper brings a case report regarding the project Estudar também se aprende (Brazilian Portuguese for "Studying can also be learned"), developed as an activity for the supervised teaching practice in educational psychology carried out by graduation students of the fifth year of Psychology in 2013. That project has been performed since 2008 in a public school; it is based on the theoretical and practical assumptions of Historical-Cultural Psychology. In this perspective, education is determinant for human development, for it influences and is responsible for guiding it, restructuring the elementary functions towards the higher psychological functions. The project aimed to teach students studying techniques that could allow the development of higher psychological functions, changing the process of concept formation, as well as improving school performance. In this perspective, the educator’s role is to organize the social environment, i.e., the educator uses concrete and symbolic mediating resources in order to promote knowledge appropriation by the students. Thus, the proposal was to encourage the students' habit of studying, with systematized strategies for the appropriation of school contents. During the project execution, it was noticed that there was a gap between the students and the social meaning of the activity of studying. From the methodology used in the project, it was possible to notice a change in the meaning of that activity. The results indicated that the students who previously attended school as an obligation realized the need of systematized studying as a way to develop psychological functions.

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Author Biographies

Jéssica Elise Echs Lucena, UniCesumar

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Estadual de Maringá (2013) e Mestrado em Psicologia pela Universidade Estadual de Maringá (2016). Atualmente é Professor de Psicologia - Unicesumar e atende em Clínica de Psicologia a partir da abordagem da Psicologia Histórico Cultural. Dirige seus estudos e pesquisas para o Desenvolvimento Infantil, Dificuldades de Aprendizagem e Desenvolvimento da Atenção

 
Taiane do Nascimento Andrade-Boccato, Universidade Estadual de Maringá
Psicóloga Escolar. Mestre em Processos Educativos e Desenvolvimento Humano pelo Programa de Pós Graduação em Psicologia da Universidade Estadual de Maringá.
Especialista em Psicologia Humanista pelo Instituto Brasileiro de Formação.
Silvana Calvo Tuleski, Universidade Estadual de Maringá
Psicóloga, com formação acadêmica e atuação profissional na área de Psicologia Escolar e Educacional, Especialista em Psicologia da Educação, Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá/PR e doutora em Educação Escolar pela UNESP- Campus de Araraquara/SP. É professora Associada do Departamento de Psicologia da Universidade Estadual de Maringá/PR. Participa dos Diretórios de Pesquisa/CNPq intitulados: Estudos Marxistas em Educação, Psicologia Histórico-Cultural e Educação e do Grupo de Estudos e Pesquisas em educação Infantil. Possui diversos artigos publicados em revistas científicas na perspectiva teórica da Psicologia Histórico-Cultural .É membro do corpo docente do Mestrado em Psicologia da Universidade Estadual de Maringá e orienta trabalhos ligados aos fundamentos da Psicologia Histórico-Cultural, Neuropsicologia luriana e problemas de escolarização na abordagem da Escola de Vigotski.Coordenadora do LAPSIHC (Laboratório de Psicologia Histórico Cultural) da Universidade Estadual de Maringá.

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Published
2018-04-29
How to Cite
Lucena, J. E. E., Andrade-Boccato, T. do N., & Tuleski, S. C. (2018). "STUDYING CAN ALSO BE LEARNED": CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CULTURAL PSYCHOLOGY FOR EDUCATION. Psicologia Em Estudo, 23, 129-136. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v23i0.36665
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Artigos originais

 

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