THE MEETING BETWEEN PSYCHOLOGY AND SOCIOLOGY OF CHILDHOOD

Keywords: Childhood, development, psychology.

Abstract

The text aims to build an interdisciplinary dialogue on conceptions of childhood, child development and education based on the propositions of Developmental Psychology and Sociology of Childhood for the study of children. The study presents axes of approximations and distances between these fields of knowledge based on an epistemological view that reveals interfaces and articulations between these perspectives regarding conceptions, approaches and methodologies. The studies of children and childhood in the contemporary world point to the need to deepen the understanding of phenomena from an interdisciplinary reflection on the historical and cultural constitution of the subject, the transformations along the development and the implications for education. It is an epistemological debate with implications in the discussion about ethics in research on/with children. The advances in this debate involve the same critical reflection of the human sciences on the relations of power and knowledge that have as central and constituent aspect the language for the understanding of human dimensions. At the end, there is a reflection on the formulation of a new conceptual, theoretical and methodological framework for the debate and research of childhood in the contemporary world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

PATRICIA MARIA UCHÔA SIMÕES, Fundação Joaquim Nabuco
Doutora em Psicologia Cognitiva pela Universidade Federal de Pernambuco, pesquisadora da Fundação Joaquim Nabuco, docente do Programa de Pós-graduação em Educação, Culturas e Identidades da Fundação Joaquim Nabuco/Universidade Federal Rural de Pernambuco.
Flávia Mendes de Andrade e Peres, Universidade Federal Rural de Pernambuco
Doutora em Psicologia Cognitiva pela Universidade Federal de Pernambuco, docente do Programa de Pós-graduação em Educação, Culturas e Identidades da Fundação Joaquim Nabuco/Universidade Federal de Pernambuco
Jacqueline Travassos de Queiroz, Colégio Israelita Moysés Chvarts
Doutora em Psicologia Cognitiva, Professora Substituta da Universidade Federal de Pernambuco, Coordenadora Pedagógica do Colégio Israelita Moysés Chvarts

References

Abramowicz, A., & Moruzzi, A. B. (2016). Infância na contemporaneidade: questões para os estudos sociológicos da infância. Crítica Educativa, Sorocaba (SP), v. 2, n. 2, 25-37.

Barbosa, M.C.S. (2014). Culturas infantis: contribuições e reflexões. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 43, 645-667.

Cohn, C. (2013). Concepções de infância e infâncias: um estado da arte da antropologia da criança no Brasil. Civitas - Revista de Ciências Sociais, Porto Alegre, v. 13, n.2, 221-244.

Corsaro, W. A. (2005). Entrada no campo, aceitação e natureza da participação nos estudos etnográficos com crianças pequenas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 91, 443-464.

Corsaro, W. A. (2009). Reprodução interpretativa e cultura de pares. In: Müller, F. & Almeida, A. M. (Orgs.). Teoria e prática na pesquisa com crianças: diálogos com William Corsaro. São Paulo: Cortez, 31-50.

Corsaro, W. A. (2011). Sociologia da Infância. Porto Alegre: Artmed.

De la Taille, Y.; Dantas, H. & de Oliveira, M. K. (2013). Mesa-redonda: três perguntas a Vygotskianos, Wallonianos e Piagetianos. Cadernos de Pesquisa, n. 76, 57-64.

Delgado, A. C. & Müller, F. (2005). Sociologia da Infância: pesquisa com crianças. Educação & Sociedade, Campinas, vol. 26, n. 91, 351-360.

Ferreira, M., & Nunes, Â. (2014). Estudos da Infância, Antropologia e Etnografia: potencialidades, limites e desafios. Linhas Críticas, Brasília, v. 20, n. 41, 103-123.

Mayall, B. (2013). A History of the Sociology of Childhood. London: IOEPress.

Motta, F. M. N., & Frangella, R. D. C. P. (2013). Descolonizando a Pesquisa com a Criança – uma pós-colonial de pesquisa-. Revista da FAEEBA-Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, 187-197.

Müller, F. (2007). Entrevista com William Corsaro. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 98, 271-278.

Nascimento, M. L. (2011). Reconhecimento da sociologia da infância como área de conhecimento e campo de pesquisa: algumas considerações. In: Faria, A.L.; Finco, D. (Orgs). Sociologia da infância no Brasil. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 37-52.

Piaget, J. (1981). A Psicologia. Lisboa: Livraria Bertrand.

Piaget, J. (1986). A Linguagem e o Pensamento da Criança. São Paulo: Martins Fontes.

Piaget, J.; Inhelder, B. (1983). Gênese das Estruturas Lógicas Elementares. Rio de Janeiro: Zahar Editores.

Prestes, Z. (2013). A sociologia da infância e a teoria histórico-cultural: algumas considerações. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 22, n. 49/1, 295-304.

Prout, A. (2010). Reconsiderando a nova sociologia da infância, Cadernos de Pesquisa, v. 40, n.141, 729-750.

Qvortrup, J. (2014). Visibilidades das crianças e da infância. Linhas Críticas, Brasília, v. 20, n. 41, 23-42.

Sarmento, M. J. (2004). As culturas da infância nas encruzilhadas da segunda modernidade. In: Sarmento, M. J. & Cerisara, A. Crianças e miúdos: perspectivas sócio-pedagógicas da infância e educação. Porto: ASA, 9-34.

Sarmento, M. J. (2005). Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 91, 361-378.

Sarmento, Manuel Jacinto. (2013). A sociologia da infância e a sociedade contemporânea: desafios conceptuais e praxeológicos. In: Ens, R. T. & Garanhani, M. C. Sociologia da infância e a formação de professores, Curitiba: Champagnat Editora, 13-46.

Sarmento, M. J. (2015). Uma agenda crítica para os estudos da criança. Currículo sem Fronteiras, v. 15, n. 1, 31-49.

Vygotsky, L.S. (1987). Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes.

Vygotsky, L. S. (1988). A formação social da mente. O desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes.

Vigotski, L. S. (2014). A imaginação e Criatividade na Infância. São Paulo: Martins Fontes.

Wallon, H. (1979). Psicologia e Educação da Criança. Lisboa: Editorial Veiga.

Wallon, H. (1986). O papel do outro na consciência do eu. In M. J. G. Werebe & J. Nadel-Brulfert (Orgs.), Henri Wallon (pp. 158-167, Coleção Grandes Cientistas Sociais, 52). São Paulo: Ática. (Original publicado em 1946).

Wallon, H. (1995). A evolução psicológica da criança. Lisboa: Edições 70.

Wyness, M. (2012). Childhood and Society. New York: Palgrave Macmillan.

Published
2018-10-26
How to Cite
SIMÕES, P. M. U., e Peres, F. M. de A., & de Queiroz, J. T. (2018). THE MEETING BETWEEN PSYCHOLOGY AND SOCIOLOGY OF CHILDHOOD. Psicologia Em Estudo, 23. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v23i0.40193
Section
Debates

 

0.3
2019CiteScore
 
 
7th percentile
Powered by  Scopus

 

 

0.3
2019CiteScore
 
 
7th percentile
Powered by  Scopus